Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De geschiedenis herhaalt zich. Na de 205 die Peugeot uit een financieel moeilijke situatie redde, moet de 208 hetzelfde verwezenlijken. De druk op de schouders van deze kleine veelzijdige auto is dus heel zwaar. Peugeot vertrok van een leeg blad en koos voor een originele richting.
Terwijl de grote meerderheid van de concurrenten zijn afmetingen ziet groeien, zet de 208 een stap terug: hij is 8,5 cm korter dan de 207. Peugeot benadrukt dat het hier om een stadswagen gaat die gemakkelijk moet keren, elke centimeter telt dus. De eeuwige rivaal Renault heeft de nieuwe Clio echter nog groter gemaakt, met als argument dat de klanten steeds meer van hogere segmenten komen. Aan jou om partij te kiezen …
Na een algemene trend van overgewicht hebben de constructeurs uiteindelijk besloten om hun producten weer lichter te maken. Minder gewicht betekent minder energie om de massa te verplaatsen, dus minder brandstofverbruik, betere prestaties en een superieur weggedrag. De cirkel is rond. Peugeot past het principe tot op de letter toe: de 208 weegt gemiddeld 100 kg minder dan de 207. Als CO2-uitstoot kan Peugeot dan ook een knappe 87 g/km voorleggen voor de uitstekende e-HDi.
De ingenieurs hebben voortreffelijk werk geleverd, want ondanks de veel kleinere afmetingen ging de ruimte in de 208 erop vooruit. Zelfs een grote jongen als ik (1,88 meter) neemt met gemak voorin en – met een beetje soepelheid –achterin plaats. Laten we duidelijk zijn: de 208 is niet zo vrijgevig als de Clio, die enkele centimeters voorsprong heeft.
De indruk achter het stuurwiel is eerder middelmatig. De rijpositie is iets te hoog. Peugeot heeft het ontwerp van de boordplank volledig opnieuw bedacht. De instrumenten staan heel hoog en het stuurwiel heeft een belachelijk kleine diameter. Ik hou wel van dat kartinggevoel en de tellers vallen precies in het zicht. Maar voor kleinere personen kan het hinderlijk zijn om de tellers af te lezen. Nog een reden van teleurstelling: de afwerking is slordig. Renault scoort op dat vlak echter nauwelijks beter.
De benzinemotor heeft de wind in de zeilen. Jarenlang werd de diesel verkozen, maar nu richt de markt zich op de benzine. We herhalen nog even de algemene regel: als je minder dan 15.000 km rijdt per jaar, dan is de benzineversie meestal voordeliger. Vooral als je in de stad rijdt en daar is de 208 toch vooral voor bedoeld. Peugeot heeft de boodschap goed begrepen en revitaliseert het gamma benzinemotoren. Zo zijn er nieuwe driecilinder benzinemotoren, de 1.0 en de 1.2 VTi, die respectievelijk 68 en 82 pk ontwikkelen.
Met het kleine stuurwiel in de handen ga ik na of de reputatie van Peugeot op het vlak van de wieltreinen hoog wordt gehouden. De kleine 1.2 VTi driecilinder klinkt vrij discreet en de manuele vijfbak vergrendelt de versnellingen goed. Rijden in de stad vormt geen enkel probleem, de motor is voldoende soepel om te hernemen bij lage toerentallen, al geeft hij geen blijk van tomeloze energie.
De 208 is simpelweg verbluffend doeltreffend op de weg. Ik moet terugdenken aan de 205 met zijn schitterende, snedige voortrein. De besturing is precies en laat toe om de 208 haarfijn te plaatsen. Zeer leuk! Licht jouw voet van het gaspedaal en hij reageert gezond; nooit gevaarlijk maar altijd plezant. En het goede nieuws is dat het comfort altijd gegarandeerd is dankzij de vijfsterrenophanging.
Het moet gezegd dat het onderstel niet op de proef wordt gesteld door veel vermogen. De kleine 1.2 VTi doet wat hij kan, maar mist pit bij lage toeren. Om de meubelen te redden komt het eropaan veel te schakelen en de motor boven 4.000 tr/min te houden. Daar vindt de mechaniek zijn tweede adem en weerklinkt de typische maar nooit onaangename stem van een driecilinder. De 1.2 VTi scoort goed qua verbruik, maar blinkt niet uit: 6,5 l/100 km gemiddeld, wat nog stijgt naargelang je schakelgedrag maar ook kan dalen tot 6 l/100 km met een beetje voorzichtigheid.
Een kleine auto is vaak een auto voor jongeren en daarin mag een multimediasysteem niet ontbreken. Daar valt niets op aan te merken. Het infotainmentsysteem wordt gepresenteerd als een tablet waaraan je een externe audiobron kunt koppelen of waarmee je op het internet kunt surfen. Perfect, op voorwaarde dat je alles bedient bij stilstand. Al rijdend een muziekbestand laten afspelen of op het kleine knopje rechts onderaan duwen, is gevaarlijk.
Peugeot biedt de 208 aan vanaf 12.500 euro. Om te genieten van de 1.2 VTi moet je 500 euro opleggen, een heel redelijke meerprijs. Ter vergelijking: de Clio 0.9 TCe met 90 paarden (inderdaad, aanzienlijk pittiger) kost 14.300 euro. Er zijn drie afwerkingsniveaus, met een uitrusting in de middelmaat, zonder meer. Jammer, Peugeot mist hier de kans om nieuwe comfort- of veiligheidsuitrusting te introduceren als standaard in het segment.
Wordt deze 208 een heilig nummer? Moeilijk te voorspellen, maar het is in ieder geval een verfrissende terugkeer naar de bron, met een auto die compacter en lichter is en leuker stuurt dan ooit. De 208 is de 205 van de moderne tijd, een compacte auto die aangenaam rijdt en op alle vlakken goed scoort, maar geen revolutie betekent in het segment. We zijn er wel aan gehecht geraakt en wensen de 208 evenveel succes als zijn voorganger.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?