Testen

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Peugeot koos duidelijk voor de vorm toen het zijn nieuwe 508 SW ontwierp. De breakversie van de 508 is minder ‘massief’ dan vroeger. Hoe verhoudt hij zich tot zijn Franse concurrent, de Renault Talisman Grandtour? Ook die kiest namelijk voor design, maar neigt minder naar compromissen op vlak van inhoud.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 augustus 2019
  • Peugeot
Peugeot 508
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Soepele en zuinige motor
  • Aangenaam rijcomfort
  • Bruikbare gezinsbreak
  • Achterbank slechts voor twee
  • Middelmatig koffervolume
  • Voorlopig (?) geen automaat
  • Kleine stuur verdeelt de meningen
Renault
  • Compromis dynamiek/rijcomfort
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Efficiëntie met vierwielsturing
  • Bediening manuele versnellingsbak
  • Uitrustingsniveau kan beter
  • 1.7 Blue dCi wat hol onderin

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Met zijn coupéachtige allures verandert de meest recente Peugeot 508 het geweer drastisch van schouder. Dat deed de Renault Talisman eigenlijk ook, die de klassiekere Laguna en Latitude opvolgde. Niet dat ze de keuze hadden: om te overleven in het D-segment, met concurrentie van Duitsers en SUV’s, moet de klassieke Franse berline zich opnieuw uitvinden.

De breakversie van de 508, de SW, volgt dezelfde logica. Hij zoekt het design van een shooting brake op, terwijl de Talisman eerder voor de verhuiswagen kiest. Wij gingen bij dit duel voor diesels met manuele versnellingsbak: de 1.5 BlueHDi 130 bij de Peugeot en de nieuwe 1.7 Blue dCi 150 voor de Renault.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Afwerking en uitrusting: punt voor Peugeot

De wenk richting premiumsegment is meteen duidelijk wanneer je aan boord stapt van de Peugeot 508 SW. De afwerking is verzorgd, de materialen zijn kwalitatief. De uitrusting bevat eveneens opties die richting premiumsegment wenken. Zo zien we onder meer nachtzicht en het Pack Drive Assistant Plus, dat semi-autonoom rijdt in files. De Talisman Grandtour draait al iets langer mee, en moet dergelijke opties aan zich voorbij laten gaan. Zijn digitaal dashboard staat bovendien minder op punt dan dat van de Peugeot.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Comfort: punt voor Renault

De klassiekere Renault haalt wel de bovenhand op vlak van comfort. Hij is veelzijdiger in gebruik, met een ruimere koffer (572 liter tegenover 530 liter). Bovendien heeft hij een praktischere laaddrempel dan de Peugeot. De Talisman biedt ook meer plaats aan de passagiers achteraan, waar de ruimte royaal is. Wie drie kinderen heeft, zal de ‘vlakke’ achterbank ook op prijs stellen. Ze is misschien minder comfortabel voor het vervoer van twee passagiers dan de gevormde achterbank van de 508 SW, maar ze is wel veel praktischer om drie kinderen en al hun hulpmiddelen op te installeren. Beide auto’s rijden comfortabel. De Talisman wint het punt door zijn meer veelzijdige karakter, maar de BlueHDi van de 508 SW klinkt minder door onder vollast dan de Blue dCi van de Talisman Grandtour.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Motor: punt voor Peugeot

Zijn betere geluiddemping en zijn betere ‘gezondheid’ zorgen ervoor dat de 1.5 BlueHDi het punt wint. Zelfs in zijn instapversie van 130 pk overtuigt hij meer dan de 1.7 Blue dCi van Renault in zijn versie met 150 pk (er is ook een instapversie met 120 pk). Die is iets ‘holler’ onderin de toeren. Bovendien is de bediening van zijn manuele bak minder aangenaam, en is er geen automaat beschikbaar (daarvoor moet je uitwijken naar de 2.0 Blue dCi 160). De 1.5 Blue HDi heeft als optie wel een achttrapsautomaat (€ 2.100).

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Weggedrag: punt voor Peugeot

Beide auto’s stellen chauffeurs die rijplezier hoog in het vaandel dragen niet teleur. Het zijn uitstekende kilometervreters die onvermoeibaar snelwegkilometers afmalen. Op de binnenbaantjes is het rijplezier ook aanwezig. De Talisman kan met 4Control worden voorzien van vierwielsturing, dat de lange auto makkelijker te manoeuvreren maakt in de stad en onverstoorbaar bochten neemt tegen hoge snelheden. Het punt gaat echter naar de 508 SW, die een onberispelijk rijplezier biedt. Zijn voortrein is snedig, zijn demping efficiënt en zijn wendbaarheid referentieel. Bij een ontspannen rijstijl heeft de Renault zijn koetswerkbewegingen minder onder controle en stuurt hij wat kunstmatiger dan de Peugeot.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Prijs: punt voor Peugeot

De Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 kost met manuele versnellingsbak € 32.850 in de uitvoering ‘Active’. De versie ‘Allure’ kost € 36.100. De 1.5 BlueHDi is er ook in de uitvoering ‘GT-Line’ maar alleen met achttrapsautomaat. Het prijskaartje neemt dan wel toe tot € 40.400. De Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi is beschikbaar vanaf € 32.325 met 120 pk in de basisuitvoering ‘Limited #2’. Onze testversie van 150 pk is in ons land alleen beschikbaar in de uitvoering ’S-Edition’ en kost € 38.275, zowat € 2.000 meer dan de 508 SW 1.5 BlueHDi 130 Allure. De CO2-uitstoot van de Talisman 1.7 Blue dCi ligt met 129 tot 132 g/km aanzienlijk hoger dan die van de 508 1.5 Blue HDi (104 g/km). De grotere cilinderinhoud zorgt ook voor een hogere jaarlijkse verkeersbelasting.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Besluit: winst voor Peugeot

De Peugeot 508 SW haalt het in dit duel van de Renault Talisman Grandtour. De Renault haalt de overhand op vlak van praktische aspecten en interieurruimte, maar moet op alle andere punten het hoofd buigen voor de Peugeot.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km