Testen

Maturiteit

De Franse constructeurs hebben moeite om door te breken in het topgamma, traditioneel een domein van de Duitsers. Nochtans verdient deze 508 SW GT, de vervanger van de 407 en de 607 die nooit zijn plek kon veroveren, zeker onze aandacht.
  • Wouters Bruno
  • 27 februari 2012
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Genereuze uitrusting
  • Krachtige motor
  • Uitstekend onderstel
  • Bediening niet altijd handig
  • Enkele uitrustingslacunes

De 508 ruilt de onnodig agressieve voorkant die bijna elke auto uit Sochaux kenmerkte, voor een sobere en zuivere lijn die erg geslaagd is. Zeker in deze breakversie die SW gedoopt werd en naar onze smaak eleganter is dan de sedan dankzij de daklijn die zachtjes daalt en uitmondt in een ronde achterkant en een steile achterruit. De capaciteit van de koffer lijdt er nauwelijks onder: 660 liter of 1.865 liter met de achterbank neergeklapt. Niet alleen de lijn, ook de technische fiche en de uitrusting zien er goed uit. In GT-afwerking wordt de 508 SW aangedreven voor een nieuw 2.2-blok dat 204 pk en een koppel van 450 Nm ontwikkelt.

Expressieve mechaniek

De motor wordt standaard gekoppeld aan een automaat met zes versnellingen en stoot 154 g CO2/km uit. Dit nieuwe blok ligt ook onder de kap van de Jaguar XF en de Range Rover Evoque. We hebben al slechtere referenties gezien! Een eigen geluid ontbreekt, maar de HDi FAP ontplooit een zeker temperament en heeft geen moeite om het flinke gewicht voort te bewegen. Nog leuker is dat ons verbruik, zonder dat we er veel aandacht aan schonken, nooit 8 l/100 km overschreed en dat de motor dankzij de verzorgde geluiddemping de oren van de passagiers spaart.

Specifieke voortrein

Nog een reden tot tevredenheid: in tegenstelling tot zijn kleine zusjes die zich met een pseudo-McPherson tevreden stellen, doet de GT een beroep op een voortrein met dubbele driehoek en afzonderlijk scharnierpunt. Dat zorgt voor een vlekkeloos weggedrag.

De 508 SW GT voelt zich overal op zijn gemak en legt met evenveel plezier honderden snelwegkilometers of kronkelige bergwegen af. De voortrein reageert levendig en scherp en laat toe om deze Peugeot precies te plaatsen, ongeacht de sterkte van de bocht. Een waar plezier.

De automatische transmissie past perfect bij de motor. We verwijten hem alleen een zekere traagheid als we zin hebben om het tempo te verhogen. De zaken verbeteren wel met de sportmodus, die je met een knop op de console inschakelt. Bovendien is de GT standaard uitgerust met schakelpaletten aan het stuurwiel om het schakelen in eigen handen te nemen.

Anders dan de Duitsers

Het vlaggenschip van Peugeot spaart kosten noch moeite om zijn inzittenden te verwennen. De uitgebreide uitrusting doet de Duitse concurrenten verbleken van jaloezie. Bij die modellen moet je in de dure optiecatalogus duiken om hetzelfde uitrustingsniveau te halen. Een minder handige BMW 325d Touring op het einde van zijn levensduur kost gemakkelijk 10.000 euro meer met ongeveer dezelfde uitrusting.

De 508 SW GT krijgt standaard onder meer een automaat, 18-duimsvelgen (19 duim in optie), klimaatregeling met twee zones (vier zones in optie), een snelheidsregelaar en begrenzer, hindernissensoren voor en achter, bandenspanningscontrole, een navigatiesysteem, Bluetooth, een head-upweergave van de gps, instappen en vertrekken zonder sleutel, een elektronische parkeerrem, een boordcomputer, een (schitterend) panoramisch glazen dak, adaptieve xenonkoplampen, koplampen en ruitenwissers die automatisch inschakelen, elektrische en verwarmde zetels met halflederen bekleding, enzovoort.

Goede deal

We kunnen eigenlijk alleen mopperen over de afwezigheid van een achteruitrijcamera of een aanraakscherm, dat de bediening intuïtiever zou maken. Onze testwagen was voorzien van het optionele lederen interieur met geheugenfunctie voor de bestuurderszetel en de buitenspiegels. Jammer dat het stuurwiel niet elektrisch verstelbaar is en de instelling onthoudt. Verwaarloosbare foutjes als je de som maakt van alle kwaliteiten die deze Peugeot verenigt. Hij is krachtig, leuk om te besturen, rijkelijk uitgerust, verzorgd afgewerkt en even elegant als handig. Zoals een Duitser, maar dan minder duur.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km