Testen

Peugeot Metropolis 400i RS: Eindelijk een waardig alternatief voor de Piaggio MP3?

De MP3 was een moedige en innovatieve zet van Piaggio. Het was een vreemde eend in de bijt die niet meteen aansloeg. Pas op het moment dat de LT verscheen, die ook voor houders van een rijbewijs B toegankelijk was en er verschillende cilinderinhouden beschikbaar werden, volgden de verkoopcijfers wel. En de concurrenten die werden in snelheid gepakt. Het was maar met de Peugeot Metropolis dat er een volwaardig alternatief voor de MP3 verscheen.

 

  • Wouters Bruno
  • 13 maart 2015
  • Peugeot
  • 2.555 weergaven
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Goede prestaties
  • Rijke uitrusting
  • Vlakke vloer
  • Plaats onder het zadel
  • Trillingen
  • Zware voorkant

We konden dit keer de RS-versie testen. Dit sportievere model onderscheidt zich door z’n fumée en korte windscherm, z’n luidere uitlaat, zijn zwarte wielen en z’n matte lak (hier Titanium) die wordt aangevuld met pittige oranje accenten. Da’s mooi, maar het Nemo-achtige oranje rooster rond z’n mond had voor ons niet gehoeven.


Dat gezegd zijnde, al lof voor de afwerking. Die is stijlvol, de plastic onderdelen zijn van goede kwaliteit en sluiten overal netjes aan, het dashboard is mooi vormgegeven en de uitrusting is genereus. Vooraan is de link met de autowereld nooit ver weg, mede dankzij de heuse grille en de verticale LED’s tussen de voorwielen. De achterlichten zijn dan weer een dikke knipoog naar de recente 208 en achteraan is er een heus koffersysteem uitgewerkt voor de bagageruimte daar. Een techniek die onlangs door Piaggio… werd verlaten.


De bagageruimte is ook toegankelijk door het zadel op te heffen. Zadel en kofferklep kun je openen via twee elektrische knoppen op het dashboard. De bestuurder heeft een rugleuning die verstelbaar is over een lengte van 40 mm. De voorruit kun je ook in de hoogte aanpassen zonder dat je daar gereedschap voor nodig hebt.


Auto

De stijl en de autotechnologie zie je ook terug bij de ‘handenvrije’ start. De elektronische sleutel (waarvan je maar 1 exemplaar krijgt!) blijft in je broekzak zitten. In een straal van 1 meter herkent de Peugeot jouw sleutel en kun je meteen opstappen, het contact aanzetten (dat met een blauwe cirkel oplicht) en op de startknop duwen. Ook de elektrische ‘handrem’ laat zich eenvoudig bedienen: een duw op de knop in het midden van het stuur en klaar is Kees.

Het dashboard combineert twee grote analoge tellers (snelheid en toerental) met een groot digitaal scherm waarop je onder meer benzineniveau, temperatuur motorblok, buitentemperatuur, bandenspanning, gemiddeld en huidig verbruik, autonomie, uurwerk en een tripmeter op terug kan vinden.


Praktisch

De Metropolis is ook een praktisch baasje. Getuige daarvan zijn de opbergvakjes onder het stuur waarvan eentje een 12V-aansluiting heeft, het haakje ter hoogte van het zadel waar je een tas aan kunt bevestigen, een vlakke vloer – erg uitzonderlijk bij driewielers – en de inklapbare maar volwaardige voetsteunen voor de duo. Handig is ook de mogelijkheid om via een optionele houder je helm onder het dashboard te bevestigen. Verder is er een systeem dat in stilstand de hellingshoek blokkeert zodat je ‘m niet per se hoeft op te bokken.

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De koffer is dan wel handig en praktisch, een volwaardige integraalhelm krijg je er net niet in kwijt. Het sportieve windscherm is mooi om naar te kijken, maar dat kan niet verhinderen dat je rond je helm de nodige turbulenties krijgt. Daarnaast is de vlakke vloer een pluspunt, maar verder is er weinig bewegingsruimte voor je voeten. En de hendels aan het stuur, die hadden wat ons betreft ook instelbaar mogen zijn.


Aan het werk

Het kloppende hart van deze Peugeot is een vloeistofgekoelde eencilinder van 400cc met elektronische injectie. Die levert 37 pk en 38 Nm en kwijt zich prima van zijn taak. Enige minpunten zijn dat hij wat aan de luide kant is en hij niet geheel trillingsvrij loopt. Vooral bij stationair toerental voel ‘m aan het werk. De Metropolis laat zich gewillig besturen. De voorkant wordt afgeremd door het rechtse remhendel te gebruiken. Wie het linkse remhendel of het rempedaal beroert, die remt zowel de voorwielen als het achterwiel af. Deze gecombineerde remwerking moet volstaan om je tot stilstand te brengen. ABS is niet beschikbaar en wij misten ook wat enthousiasme bij remmen wanneer we ze aanspraken. Op het comfort valt er niets af te dingen: je rijhouding is prima, net zoals het comfortabele zadel en de vering. Je zit als gebeiteld om kilometers te vreten.


Automobilist

Het rijgedrag boezemt door de twee voorwielen heel wat vertrouwen in, maar dat kan niet verbergen dat de vooras erg zwaar is. Zeker voor iemand die met een klassieke scooter of met de Piaggio MP3 heeft gereden. De zware voorkant levert ook onaangename reacties op wanneer het wegdek er slecht bij ligt. Aan hogere snelheden is dat niet zo’n probleem, want dan corrigeert en kalmeert het rijwielgedeelte zich snel.

De Metropolis richt zich naar de houder van het rijbewijs B en die zal niet snel over de zwaardere voorkant vallen. De automobilist die opzoek is naar een comfortabele mobiliteitsoplossing en die het vermogen van een klassieke 125 te beperkt vindt, die is bij Peugeot aan het juiste adres. De Metropolis zal die automobilist weten te charmeren door z’n afwerking en door de doorgedreven verwijzingen naar de Peugeot-wagens. Nu maar hopen dat de wetgever de spelregels niet verandert. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Ghibli: het einde nadert!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Het merk stopt in 2024 met de productie van de berline.

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

En dat zeggen wij niet, maar wel een wetenschappelijke studie van de Britse universiteit van Loughborough!

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km