Testen

Duivels karakter

Een coupé moet een sensuele lijn hebben die je aangrijpt en zin geeft om het interieur te ontdekken. Of je nu een coupé uit 1972 kiest of een exemplaar uit 2011, de aanpak blijft hetzelfde. Maar de smaken zijn sterk veranderd.
  • Piette François
  • 03 november 2011
  • Triumph
Triumph GT6
  • Sublieme efficiëntie
  • Soepele en zuinige motor
  • Weinig bruikbare plaatsen achterin
Peugeot RCZ
  • Schitterende lijn
  • Sfeer binnenin
  • Soepele en muzikale motor

Grote serie

Stap in de Peugeot RCZ en je lijkt wel in een 308 te zitten. Van de motoren tot en met de wieltreinen heeft Peugeot organen geplukt uit zijn modellen die op grote schaal gebouwd worden. Heiligschennis? Zeker niet, want de RCZ is verleidelijk en constructeurs hebben het eigenlijk nooit anders gedaan.

Zo staat de Triumph GT6 op de basis van een Spitfire, de kleine en goedkope viercilinder cabriolet. Om er een dikkere coupé van af te leiden heeft de Britse constructeur ook onderdelen overgenomen van andere modellen, waaronder de Vitesse. Die doneerde verschillende organen, met als belangrijkste de motor.

Design boven alles

Het eerste wat opvalt als je beide auto’s naast elkaar parkeert, zijn de afmetingen. De Triumph past bijna in het handschoenvakje van de Peugeot! Ik overdrijf een beetje, maar oordeel zelf: de GT6 is 3,78 meter lang tegenover 4,29 meter voor de Peugeot. Hij is ook 40 cm breder (je leest het goed) en 17 cm hoger. En de Triumph is bijna even hoog als een madeliefje: 1,19 meter.

Ontwerper Giovanni Michelotti is meesterlijk. Zijn unieke pen en Italiaanse flair hebben het Britse karakter van de GT6 helemaal niet verstoord. De GT6 begon zijn carrière in 1966 als elegante MK I. Daarna volgde logischerwijze de MK II (in 1969), die zich onderscheidde door een hertekende voorkant, een aangepaste achteras en een motor met meer vermogen. In 1970 schakelde Triumph over op MK III, met een hertekende voor- en achterkant, een nieuwe achteras en … minder vermogen. Ze hebben allemaal hun charme. Het testmodel is een van de laatste exemplaren en dateert uit 1972.

De RCZ dankt zijn schitterende design aan het stijlcentrum van Peugeot. Nochtans doen de twee sensuele bulten op het dak meteen denken aan het werk van Zagato. Maar die heeft er niets mee te maken. De evenwichtige RCZ is ongekend sportief voor het merk. Wat een présence! Vergeet de 308 van je buurman, de RCZ rust weliswaar op hetzelfde platform maar ziet er veel indrukwekkender uit.

Leder-carbon of leder-hout

Zelfs met een blinddoek ontdek je meteen in welke auto je zit. In de Peugeot stap je vlot in, daarvoor moet je geen cursus acrobatie volgen in het circus. De sfeer is heel donker door de zwarte lederen bekleding (ook voor het instrumentenbord) en een kleine glasoppervlakte. Zoals in een cocon, maar met een streepje luxe en sportiviteit. Zeer geslaagd! Denk echter niet dat een volwassene achterin kan zitten zonder de rechten van de mens te schenden.

De GT6 behoort tot een ander universum en een andere eeuw. Let op je hoofd, want hij is heel laag. Slangenmensen, deze auto is voor jullie. Mijn lengte maakt het moeilijk om een goede rijpositie te vinden. We klungelen een beetje en eens we een positie gevonden hebben, bewegen we niet meer. En dan moet je weten dat deze GT6 mijn eigen auto is!

Binnenin is het ronduit krap, wat aangenaam is als je in leuk gezelschap vertoeft. Overal vind je hout en leder (we bevinden ons tenslotte in een Brit) en de geuren spreken voor zich: olie, benzine en leder vormen een specifiek en onvergetelijk parfum dat vooral in je kleren blijft hangen. Hier zijn er geen problemen met de plaatsen achterin, die ontbreken namelijk.

Doug-doug of vrop-vrop?

We gaan de weg op met de RCZ. Er heerst stilte, maar we horen toch de typische dieselklank. Een teken van de tijd, waarin steeds meer auto’s diesel verbranden ,de vette brandstof die in de cilinders klopt en de motor doet klinken als een concert van oude gamellen. Gelukkig slaagden de Franse ingenieurs erin om het geluid zoveel mogelijk op de achtergrond te houden. Maar de aandrijflijn van Peugeot heeft andere argumenten: 163 pk en 340 Nm. Om je rechterhand bezig te houden, staat een manuele zesbak op het programma.

De Triumph laat een heel andere symfonie horen: zes cilinders in lijn grommen luid in de uitlaat als een Spitfire uit de Tweede Wereldoorlog. Door de hese klank lijkt de Triumph sterker dan hij is. De straight six zingt als een diva, maar is slechts twee liter groot. Qua vermogen en koppel is het blok vrij bescheiden: 104 paarden en 16 m/kg. Maar met een gewicht van minder dan 900 kg is dit zeker geen slak. De versnellingsbak telt maar vier verhoudingen, met een overdrive die de twee laatste versnellingen ontdubbelt als joker. Ook hier zijn er dus feitelijk zes versnellingen. Je moet wel opletten, want de transmissie, versnellingsbak en brug van de GT6 zijn heel kwetsbaar.

Het verbruik van de GT6 bewijst welke vooruitgang er de laatste jaren is geboekt. Reken op 6,2 l/100 km voor de Peugeot en 2 tot 4 liter meer voor de Triumph, die alleen super 98 drinkt. En een flinke slok olie.

Rust en onweer

Tijdens het rijden komen de verschillen nog meer aan de oppervlakte. Terwijl de Peugeot met gemak meer dan 120 km/u haalt, geeft de Triumph vanaf 70 km/u heel wat trillingen door aan de bestuurder. De Peugeot is een scalpel die precies snijdt waar je wilt. Een fijn stukje papier uitknippen met een laser benadert het “RCZ-effect”. Dezelfde handeling met bokshandschoenen en een hamer lijkt op het “GT6-effect”.

De Peugeot is bijzonder efficiënt. Het vermogen gemakkelijk verteerd door de vooras, die de auto leidt en alles zonder moeite overbrengt op de weg. In de GT6, met achterwielaandrijving en gescheiden onderstel, heb je de indruk dat de vooras vrij direct stuurt, maar de achteras zo zacht is als Turks fruit. Bochtige wegen vragen oplettendheid en slechte wegen … een goede levensverzekering. De auto springt en trilt, maar er zit tenminste leven in.

Het verdict is gevallen? Niet noodzakelijk. Liefhebbers zullen de GT6 waarderen, die je bestuurt als een echte piloot. De RCZ leidt de bestuurder. Een verschil van formaat. De grootste handicap zijn de remmen. De RCZ lijkt wel een parachute boven te halen om te stoppen. In de GT6 leer je maar beter goed te anticiperen!

Geuren en smaken

Laat beide auto’s los op de autosnelweg en de kloof wordt nog groter: de ene rijdt zacht en clean en nodigt uit om te spelen met de alle knopjes van de radio, de klimaatregeling, enzovoort. In de GT6 hoef je je geen zorgen te maken om de uitrusting, want er zit niets op. Maar wees niet ongerust, de motor en versnellingsbak brengen leven in de brouwerij en veranderen het interieur in een oven. Leve het open dak!

De zitpositie dichtbij de grond, de trillingen van de mechaniek die je in het stuur voelt, het warme geluid van de motor in je oren, het zicht op de immense motorkap en de unieke geur die binnendringt in het interieur volstaan voor een goed gevoel. Het autonirwana is niet veraf! Je bent er! Tot de volgende hobbel in de weg zich aandient.

Conclusie

Durf jij Grace Kelly te vergelijken met Charlene Wittstock? Door de RCZ en GT6 zij aan zij te plaatsen, leer je niet veel: de ene bezit het charisma en de charme van die tijd, de andere biedt het comfort en de doeltreffendheid van de moderne tijd. Frappant is de emotionele kant van deze twee schoonheden: de elegante lijnen en het rijgedrag vormen altijd de basis van een coupé. De ingrediënten verschillen, maar het recept is vandaag nog altijd hetzelfde.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km