Testen

alledaags

Alles begon 32 jaar geleden, in 1974, toen we voor het eerst de 911 type 930 te zien kregen. Een historisch moment waarop de 3 liter met 260 pk het daglicht zag. Vandaag is niemand nog onder de indruk van dergelijke cijfers, maar laat ons niet vergeten dat de 911 in die tijd slechts 25,1 seconden nodig had om vanuit stilstand 1 kilometer af te leggen. De nieuwe 911, type 997, heeft 480 pk, een topsnelheid van 310 km/u en maakt met de sprint van 0 tot 100 km/u komaf in 3.9 seconden!
  • Hermans Lionel
  • 05 januari 2007
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Comfort
  • Prestaties
  • Remmen
  • Wegligging
  • Autonomie
  • Prijs van opties
Het gaat vooruit ! Hoe kan het ook anders, met een motor van 3.6 liter en 480 pk aan 6.000 tr/min. en tot 620 Nm koppel tussen 1.950 en 5.000 tr/min. (680 van 2.100 tot 4.000 tr/min met overboost), gaat het echt vooruit, heel fel zelf. De twee turbo’s laten zich goed voelen en zorgen voor de nodige en voelbare duw in de rug bij het optrekken, net zoals bij de oude 911 Turbo. De gebruikte techniek voor de turbo’s, met variabele geometrie, is niet gebruikelijk. Deze techniek, eerder al gebruikt bij dieselmotoren, is een première op een benzinemotor waar de temperatuurlimieten nog belangrijker zijn. Deze turbo’s onderscheiden zich door zich aan te passen aan het regime van de motor, dit zorgt voor een snellere reactietijd. Aan deze motor kan ofwel een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld worden, of een Tiptronic S automaat met 5 versnellingen. Onze testwagen was uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Porsche laat weten dat de Tiptronic versnellingsbak nog voor verbetering vatbaar is. De handgeschakelde bak is van het viriele type, maar ze is uiterst precies, wat door de sportieve chauffeur op prijs gesteld zal worden. Altijd doeltreffend Een dergelijk vermogen is indrukwekkend, maar Porsche is er in geslaagd om hem voor (zo goed als) iedereen bruikbaar te maken, dankzij de permanente vierwielaandrijving. Maar voorzichtig zijn blijft de boodschap. De wegligging straalt vertrouwen uit, enkel bij hevige acceleraties wil hij soms wat gaan doorslippen. Doeltreffender en zekerder dan de Corvette Z06, maar lang niet zo plezant als die Corvette die we onlangs ook hebben mogen testen. Wat het remmen betreft, wel, dit is een Porsche, dat zegt genoeg. Hij remt hard en lang, zelf zonder de “ceramiek” optie. Met dergelijke prestaties verwachten we ons aan een ware sportophanging, en net uit die hoek komt de grote verrassing, de 911 Turbo blijft verbazend comfortabel. Binnenin blijft het een echte Porsche, een volledig en duidelijk instrumentenbord, voorbeeldige afwerking, uitstekende ergonomie en perfecte rijpositie. Ook de geluidsdemping is optimaal en laat lange ritten toe. Het enige grote minpunt, het verbruik, een gemiddelde van 15 liter, dat de kleine benzinetank van 67 liter snel droog legt. Zoals gebruikelijk bevat de standaarduitrusting de nodige, en zelf onnodige, onderdelen: GPS; lederen zetels, xenon koplampen, airco, bandendruk,… . Voor zo’n prijs is dit eigenlijk niet meer dan normaal. Met een prijskaartje van 140.360 € is de Porsche 911 Turbo bijna 60.000 € duurder dan de Corvette Z06. Zijn andere concurrenten blijven wel duurder, zoals de Ferrari F430 (158.220 €) en de Lamorghini Gallardo (154.880 €). Conclusie De 911 Turbo is eerder een GT dan een rasechte sportwagen, en is een samenvatting van toptechnologie. Het resultaat is verbluffend en maakt van deze 911 een doordeweekse auto, voor bijna iedereen. De technische specificaties zijn indrukwekkend, maar dat is ook zo voor zijn look met LED koplampen, vele en grote luchtinlaten, afneembare spoiler en velgen uit chroom. Passie, is waar het hier om draait.

Meer lezen over:

Over de auteur: Hermans Lionel
Foto's ©: Lionel Hermans, Manufacturer. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km