Testen

Porsche Panamera 4 E-Hybrid: een demonstratie

De overgrote meerderheid van de Panamera’s die in België verkocht worden, zijn hybrides. Is het een kunstmatige fiscale keuze of is er nog steeds passie bij betrokken? Wij zoeken het uit.

  • Piette François
  • 11 oktober 2017
  • Porsche
  • 1.713 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch en geruststellend weggedrag
  • Ecologische prestaties
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Uitstekend comfort
  • Verbruik (regelmatig laden)
  • Voordelige fiscaliteit
  • Deursluiting
  • Ergonomische details multimediasysteem
  • Gepeperd prijskaartje
  • Rempedaal mist gevoel
  • Soms zuinige standaarduitrusting

Toen Porsche van zijn vorige Panamera de hybridevariant onthulde, gingen de verkoopcijfers stevig de hoogte in. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Porsche zijn les geleerd heeft voor de nieuwe generatie Panamera. Toch kon de Duitse constructeur het niet laten om het hybridesysteem volledig te overdenken. Voor meer rijplezier of minder verbruik? Het antwoord: beide.

In detail

Vergeet de vorige versie, die zeker krachtig was, maar wat vlak. Nu wil Porsche “lagere uitstoot” duidelijk laten rijmen met “meer emoties”. Daarvoor werd de hele aandrijflijn herbekeken: de verbrandingsmotor is een nieuwe 2,9 liter grote V6 biturbo die 330 pk produceert. Dat is… 3 pk minder dan voordien. Dat wordt ruim gecompenseerd door de nieuwe elektromotor van 136 pk (+ 36 pk), die zijn energie haalt uit een lithium-ionbatterij van 14 kWh.

Chrono’s

Teveel cijfers? Dan is dit de korte samenvatting: het gecombineerde vermogen van beide motoren in deze Panamera 4 E-Hybrid bedraagt 462 pk, en dat gaat naar de vier wielen via een PDK-versnellingsbak met acht verzetten. Daardoor zet hij bijzonder sportieve chrono’s neer: 0-100 km/u in 4,6 seconden en een topsnelheid van… 278 km/u. Deze hybride lijkt dus meer argumenten te hebben die in zijn voordeel pleiten dan alleen de fiscale voordelen. En daar stopt het niet: er is ook een Turbo S E-Hybrid met… 680 pk.

Tot in de puntjes

Sinds de eerste Panamera heeft Porsche er een erezaak van gemaakt om zijn interieur tot in de puntjes te verzorgen. Deze hybride is daarop geen uitzondering: hij straalt een exclusieve sfeer uit, met een middenconsole met aanraakbediening en een gigantisch multimedia-touchscreen met internetverbinding. Het klassieke instrumentenpaneel met vijf meters is er nog steeds, maar alleen de toerenteller is analoog. Je kunt op het instrumentenpaneel een navigatiekaart weergeven, informatie over de muziek die speelt, alles volgens de wensen van de chauffeur. Het laatste goede nieuws is dat het interieur royaal is voor vier passagiers. Maar dat hoort natuurlijk niet anders voor een berline van meer dan 5 meter lang…

Is alles rooskleurig? Nee: de deuren moeten stevig dichtgeklapt worden, een volgend nummer selecteren op het multimediasysteem (vooral bij apps als Spotify via Apple CarPlay) vereist dat je in de submenu’s gaat navigeren en de hightech ventilatieroosters zijn niet de makkelijkste om af te stellen.

Verschillende rijmodi

Een hybride heeft natuurlijk verschillende rijmodi, zodat je alleen elektrisch kunt rijden, de batterijen al rijdend kunt opladen, de auto zelf de wisselwerking tussen beide motoren laat bepalen,… Porsche blijft natuurlijk Porsche: er is ook een Sport- en Sport+-modus.

Stroomversnelling

Deze Panamera is niet zo’n hybride waarvan de batterijen na een tiental kilometer elektrisch rijden al uitgeput zijn. Met volle batterijen (ze volladen duurt 3,5 tot 6 uur, afhankelijk van je keuze voor wallbox of klassiek stopcontact) bedraagt het reële rijbereik in elektrische modus ongeveer 35 kilometer. De topsnelheid is dan beperkt tot 140 km/u. Genoeg voor ondergetekende om alle kortere afstanden af te leggen zonder de V6 wakker te schudden en dus geen druppel brandstof te verbruiken.

Een grote berline met sportieve lijnen en Porsche-logo, die dorpen doorkruist zonder geluid te maken: het staat goed voor het imago van de auto in het algemeen en voor… de relatie met je buren. Let wel op: voetgangers horen je niet altijd aankomen.

Het beest wakker maken

Je rechtervoet aanspreken of van rijmodus veranderen heeft meteen effect op de V6. Die klinkt trouwens anders: zijn voorganger was sterk gedempt, maar de nieuwe motor is lyrischer, met diepe en sportieve accenten afhankelijk van het toerental en de mate waarin je hem aanspreekt. De verzorgde geluiddemping laat de beste accenten van de motor door. Dat gaat gepaard met een stevige duw: met 462 pk en 700 Nm is inhalen een formaliteit en liggen de prestaties niet ver van die van… een 911 Carrera. Toch is er nog een groot verschil: deze zescilinder houdt van lage toerentallen en minder van de rode zone. Dat past natuurlijk beter bij het karakter van een limousine.

Het chassis blijft het extra gewicht van de batterijen de baas: de Panamera is precies, evenwichtig, soepel en steeds comfortabel. Van een kleine bochtige weg via een kapot wegdek tot snel en vlak asfalt: de Porsche handelt het met vertrouwen af en reageert bijna ongezien voor een sportieve berline. Het enige minpunt? Een onaangenaam rempedaal dat weinig consistent is en niet lineair reageert. De reden: het opladen van de batterijen bij het remmen.

Prijzen

Met € 112.747,8 (jazeker, Porsche telt ook na de komma) is de Panamera 4 E-Hybrid niet meteen een economische auto. Maar zijn fiscale aftrekbaarheid maakt veel goed: de CO2-uitstoot ligt namelijk op 56 g/km. Duik nog wat in de optielijst (de standaarduitrusting bevat enkele opmerkelijke hiaten) en je komt uit op ongeveer € 135.000.

De Porsche verrast verder aan de pomp: door zo vaak mogelijk op te laden (op het werk en thuis) en door trajecten tussen 15 en 60 kilometer te rijden, haalden we een gemiddeld verbruik van… 4,4 l/100 km. Alles hangt dus af van je laadmogelijkheden: hoe minder vaak je inplugt, hoe hoger je verbruik. Laad je niet op of doe je veel snelwegverkeer, dan moet je eerder rekenen op 9 tot 10,5 l/100 km.

Besluit

Er moeten nog enkele kleine plooitjes worden gladgestreken, maar voor de rest is de demonstratie totaal: Porsche heeft de meest passionele, sportiefste en aangenaamste hybride. De prestaties zijn sterk, maar de berline is comfortabel, zuinig en geweldig aangenaam in dagelijks gebruik. Toch denken we dat de Sport Turismo, de shooting brake, de aangenaamste van de bende is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Aanbevolen tests voor jou

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km