Testen

Twee cilinders minder

De limousine met Porsche-logo werd al talloze keren geroemd om zijn sportieve (Panamera S), explosieve (Panamera Turbo en Turbo S) of dynamische en economische eigenschappen (Panamera S Hybrid). Maar hoe brengt de 3.6 V6 benzine, de instapversie in afwachting van de diesel, het ervan terecht?
  • Piette François
  • 25 mei 2011
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Aangename v6 maar ...
  • Afwerking en presentatie interieur
  • Geslaagde pdk-bak
  • Onverstoorbare wegligging
  • Royaal comfort
  • Uitstraling van het merk
  • ... gebrek aan soepelheid bij lage toeren
  • Buitensporige prijs
  • Talrijke en dure opties
  • Vrekkige standaarduitrusting

 

Scherp je zintuigen

Tegenover zijn 'dikkere' broers onderscheidt de kleine V6 zich door twee grote uitlaten (in plaats van vier kleine) en zijn logo zonder S. Om maar aan te geven dat je een scherp oog nodig hebt om de verschillen te zien. Of een geoefend oor, dat het gegrom van een V6 waarneemt in plaats van de tremolo van een V8.

Helemaal nieuw

De V6 is een echte Porsche-motor. Eigenlijk is het de V8 van de Panamera S waarvan twee cilinders werden gehakt. De liefhebbers hadden wellicht liever een zescilinder boxermotor onder de lange motorkap gezien, maar wees niet te kieskeurig want deze motor heeft interessante eigenschappen. Hij levert 300 pk en een koppel van 400 Nm bij 3.750 tr/min. Dat levert een topsnelheid van 257 km/u op (Porsche begrenst zijn auto's niet) en een 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden.

Interessant, maar voorbijgestreefd

Ik hoor de fans al moord en brand schreeuwen en mijn brandstapel voorbereiden, maar in deze tijden van downsizing slaat de atmosferische motor een flauw figuur in vergelijking met de nieuwste realisaties. Oordeel zelf: Audi, nochtans een zustermerk, schotelt ons een drukgevoede drieliter V6 voor met 300 pk en 440 Nm bij 2.900 tr/min. En dan spreken we nog niet over BMW en Volvo, die alletwee een drieliter zescilinder-in-lijn met bi-turbo aanbieden met een koppel dat indrukwekkender en bijna meteen beschikbaar is. Die motoren zijn zuinig en sportief en maken de grote atmosferische krachtbronnen op slag verouderd. Op papier tenminste, maar hoe zit dat op de weg?

Niet echt licht

Een snelle blik op de technische fiche leert ons ook dat deze mooie machine een fors (maar voor deze categorie correct) gewicht van 1.820 kg op de weegschaal zet in 'onze' versie met vier aangedreven wielen (Panamera 4). Die wordt trouwens altijd voorzien van de gerobotiseerde PDK-versnellingsbak met zeven versnellingen. Met achterwielaandrijving heb je de keuze tussen die laatste en een klassieke handgeschakelde zesbak.

Welkom bij Porsche!

In het interieur zullen Porsche-getrouwen niet verloren lopen. De toerenteller staat nog altijd in het midden, het contactslot links van het stuurwiel. De instrumenten, de ergonomie, de relatief lage zitpositie: het doet allemaal denken aan de 911. De Porsche-wereld bestaat ook uit een uitzonderlijke afwerking, een heldere menustructuur en... enkele vervelende foutjes zoals een chronometer met de allures van een kookwekker bovenaan het instrumentenbord dat reflecteert in de voorruit. Aangezien je kansen op circuit met deze Panamera beperkt zijn, kun je beter een kruis maken over deze optie. Nog een verrassend detail: onze testwagen was niet eens uitgerust met een automatische dag-nachtspiegel en dat voor een auto van meer dan 120.000 euro. Slik...

Voor de rest is de Panamera een paleis op wielen: een royaal interieur, een enorme koffer, een comfort dat vertrouwen wekt, een voortreffelijke geluiddemping, enzovoort. Porsche weet van aanpakken!

Motor aan en vertrekken

We draaien de sleutel om met de linkerhand. Een kleine ontgoocheling volgt. We horen geen schrapend metaal zoals in de 911 maar eerder een rustig en niet zo melodieus gesis. Maakt niet uit, want het start-stopsysteem legt de zescilinder toch het zwijgen op zodra je even stilstaat. In de stad is deze Panamera met twee cilinders minder zeker niet vervelender dan de V8-versies. Er is voldoende kracht en de auto laat zich even gemakkelijk rijden als een fiets, ondanks de lengte van bijna vijf meter. De versnellingsbak is zacht en reageert snel, op enkele aarzelingen na. Goed genoeg voor ons.

Gebrek aan koppel?

Je moet al een verwend nest zijn om te beweren dat deze Panamera V6 kracht mist. Om te voorkomen dat ik gekastijd wordt, zal ik het wat nuanceren: het kan soepeler. Niet dat meer vermogen echt nodig is, maar het grote gemak van de sterkere versies is dat je door het koppel geen hoge toeren moet opzoeken. Op bochtige wegen of als het bergop gaat op de autosnelweg is het helemaal niet nodig om terug te schakelen door het vrachtwagenkoppel van de V8.

Maar met de V6 merk je dat de reserves sneller bereikt zijn. De versnellingsbak danst op en neer en duwt de motor in de toeren terwijl we liever de kracht bij lage toeren zouden aanspreken. Dat gevoel is een kleine smet op de puike mechaniek. Het onderstel, dat nog veel meer vermogen kan verwerken, lijkt werkelijk onverstoorbaar.

Wel snel

De Panamera 4 rijdt zeer aangenaam. De V6 zingt tussen 4.000 en 6.000 tr/min, de versnellingsbak reageert snel en goed en de nauwkeurigheid van het onderstel doet de legende van het huis eer aan. Op bochtige wegen haal je al snel ongehoorde snelheden. De V6 is agressief genoeg om je rijbewijs vleugels te geven.

En het verbruik?

Met een gemiddelde van 11 l/100 km verbruikt de V6 niet veel minder dan de V8, waarmee ik een mooi verbruik van 12,4 l/100 km haalde. Dat blijft hoog in absolute termen, maar is aanvaardbaar gezien de prestaties, zeker bij de V8.

De prijs daarentegen ...

Met een basisprijs van 78.408 euro is de Panamera zeker geen cadeau. Voeg twee extra aangedreven wielen (en de bijhorende PDK) toe en je komt al aan 86.757 euro. Die prijs prijs moet je beschouwen als het minimum, want een rondje langs de optielijst is onvermijdelijk. Metaalkleur (1.246 euro), de verwarmde voorzetels (484 euro), de actieve ophanging (PASM) die nog doeltreffender is (1.694 euro), een pneumatische ophanging voor een vorstelijk comfort (3.799 euro), bi-xenonlampen (1.150 euro of 1.876 euro voor de meesturende exemplaren): voor een Panamera met een uitrusting zoals het hoort, betaal je zeker 10.000 euro aan opties. En wellicht zelfs tussen de 20.000 en 30.000 euro.

Mogen we even hebzuchtig zijn? Gezien de totaalprijs van de V6 inclusief opties, kun je misschien jouw pijlen richten op een Panamera met V8? Die kost minimaal 97.405 euro.

Conclusie

Deze V6-versie is zeker niet frustrerend, maar biedt niet hetzelfde gemak en gevoel van onuitputtelijke reserves als de V8. Om vlot vooruit te gaan, duwt de versnellingsbak de V6 hoger in de toeren in plaats van hem zachtjes te laten borrelen. Uiteindelijk vragen we ons af of de V6 turbo uit de Panamera S Hybrid, met ee sterker koppel, geen betere keuze is.

Ik ben aan het muugenziften, want in zijn geheel is de basisversie zeer geslaagd. Hij tovert een glimlach op het gezicht van zijn bestuurder dankzij zijn comfort, weggedrag, prestaties, afwerking en ruimte. Zelfs qua geluid heeft deze Panamera V6 niets van een 'goedkope' Porsche, dat blijkt ook uit de prijzen. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km