Testen

adelbrieven van een diesel

Porsche bouwde zijn reputatie op met de 911, maar momenteel zijn het ‘gezinsmodellen’ die de zaken doen draaien. Gezien het succes van de Cayenne diesel was er geen enkele reden om de Panamera niet om te bouwen tot een diesel. Een elegante transformatie, vooral in het geval van deze Platinum Edition.

  • Piette François
  • 28 maart 2013
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Interieursfeer
  • Precieze besturing
  • Prestige van het merk
  • Rijpositie
  • Uitstekende automaat
  • Verbruik
  • Verfijnde en zachte diesel
  • Bepaalde uitrusting niet beschikbaar
  • Enkele krenterigheden in de uitrusting
  • Forse prijs
  • Geen vierwielaandrijving met diesel

Audi met ander logo? Neen!

De Cayenne lijdt soms onder de vergelijking met de VW Touareg, maar bij de Panamera is het anders. De dieselversie is alleen beschikbaar met achterwielaandrijving en kan dus niet zomaar vergeleken worden met de Audi A8 3.0 TDI of VW Phaeton 3.0 TDI.

Neen, de Panamera past volledig in de Porsche-wereld. Het volstaat om ernaar te kijken: de voorkant lijkt op zijn mythische broer, de 911. Na vier jaar bestaan, weet de grote berline nog altijd te verleiden, zelfs al is de achterkant geregeld onderwerp van kritiek.

Stijlverschillen

Deze speciale serie Platinum Edition onderscheidt zich door enkele inzetstukken, zoals de zilverkleurige sierlijsten op de voorbumper en de kofferklep. We zien ook een diffuser afgewerkt in  metallic platinazilver. Weet dat er in totaal vijf koetswerkkleuren beschikbaar zijn.

Sportieve sfeer

In tegenstelling tot de Cayenne – die zijn afkomst verloochent en waar je moet inklimmen – ‘glijd’ je aan boord van de Panamera. Hij is opvallend laag en heeft een interieur geïnspireerd door de 911, Boxster en Cayman. Hij straalt dus sportiviteit uit en is helemaal nog niet verouderd.

De ergonomie is duidelijk, de presentatie mooi. We kunnen de bijzondere opstelling van de instrumenten wel smaken: er zijn vijf tellers, de toerenteller zie je recht door het stuur en het contact van de sleutel staat links van het stuur. Dit is een echte Porsche.

Verbeterde uitrusting

Porsche kan moeilijk beschouwd worden als een merk dat genereus is met standaarduitrusting. Deze speciale versie maakt dat goed met parkeersensoren, een antiverblindingspiegel, bixenonkoplampen, de 19-duimsvelgen van de Turbo, PCM-navigatie, een stereo van 235 watt, een gedeeltelijk lederen interieur en een gestanst Porsche-logo op de hoofdsteunen.

Maar …

Een leeftijd van vier telt in de autowereld voor het driedubbele. Tegenover zijn concurrenten hinkt de Panamera achterop wat de laatste veiligheidstechnologie betreft. We denken aan een vermoeidheidsdetector, een waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een dodehoeksysteem, een actieve snelheidsregelaar enzovoort.

Boterzachte diesel

We draaien het contact om en motor ontwaakt in stilte. Om het merklogo alle eer aan te doen, werkten de ingenieurs grondig aan de geluiddemping en de motorklank. Resultaat: de V6 zoemt discreet en klinkt bijna zoals een benzinemotor als je hem in de toeren jaagt. De duw is constant en nooit komt hij kracht tekort.

Natuurlijk horen we niet de metaalachtige klank van de sportwagens van het merk, maar het is moeilijk om de traditionele dieselklank waar te nemen. Wat de transmissie betreft, werd de PDK-zeventrapsautomaat achterwege gelaten voor een zachtere achttrapsautomaat.

Sportieve berline

Vergis je niet: hij schakelt soepel maar snel en het snelle beheer doet het merk eer aan. De sportieve filosofie vinden we ook in het wegcontact en de besturing. De stuurbekrachtiging is precies en direct, één van de beste in zijn soort.

De Panamera is geen limousine zoals alle andere. Vanbinnen lijkt hij niet op een rijdend tapijt, zoals bijvoorbeeld in een Mercedes S-Klasse. Integendeel, hier voel je dat je over het asfalt rolt, maar alles wordt gefilterd om te vermijden dat je onderrug door elkaar wordt geschud. Een subtiel compromis, vooral smaakvol in de Comfort-modus.

A la carte

Zoals vaak bij Porsche kun je de auto personaliseren door te kiezen uit drie modi: Comfort, Sport en Sport+. Wat je wint aan doeltreffendheid, verlies je aan comfort. In elk geval voel je dat het onderstel meer vermogen aankan. De Turbo S levert tenslotte 550 pk! De 250 paarden van de diesel, zelfs maar 211 in de fiscaal teruggeschroefde versie, zijn klein bier. De grip is ondanks de achterwielaandrijving verbluffend. Wat een evenwicht spreidt de Panamera tentoon.

Prijzen

Deze variant wordt alleen aangeboden met V6 diesel of benzine en heeft een basisprijs van 82.280 euro. De dieselversie is van jou voor 84.821 euro en de Panamera 4 Platinum Edition kost 90.024 euro (telkens btw inbegrepen). Stevige prijzen, zeker aangezien de optielijst nog extra’s vraagt voor de airbags achterin, de stembediening, de actieve ophanging (PASM), de bandendrukcontrole, de verwarmde zetels enzovoort. En uiteraard gelden Porsche-prijzen. Nog een gebrek: er is geen internetverbinding om bijvoorbeeld te zoeken via Google. 

Uitstekend nieuws is dan weer dat een Porsche nooit zo zuinig was. Een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km is perfect haalbaar, de uitersten liggen tussen 6,2 en 9,5 l/100 km.

Conclusie

Natuurlijk verkiezen we de Panamera met een grommende V8 in de GTS-versie of als niet te overtreffen Turbo S, maar deze dieselversie trekt zijn plan. Beter nog: hij toont zich de meest homogene van allemaal. De V6-diesel werkt even beschaafd als een benzine en geeft voldoende kracht als erom gevraagd wordt. In deze Platinum Edition staat de uitrusting op niveau. Of toch bijna: we hadden wel veiligheidssnufjes van de laatste generatie verwacht.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km