Eerder Beethoven dan Lady Gaga

In het land van de spookachtige kastelen, de onkreukbare monarchie en de mythische monsters die zich in meren verbergen, worden de onderdanen geacht om tradities te respecteren. Toch zijn de Britten niet vies van een paradox meer of minder, want onder het zeer conservatieve kleedje van de Range Rover TDV8 schuilt toptechnologie. Hij is chiquer dan ooit en wil de referenties van de troon stoten met zijn nieuwe V8.
  • Piette François
  • 28 juli 2011
  • LAND ROVER
  • 19 weergaven
Voor- en nadelen
  • Capaciteiten op en naast de weg
  • Legendarische auto
  • Relatief zuinig
  • Royaal comfort
  • Weelderige motor
  • Afmetingen zijn een handicap
  • Buitensporige prijs
  • Erg zwaar gewicht

De laatste der Mohikanen

De markt van de luxe-SUV’s is een bont allegaartje. Je vindt er producten op maat van de trendy stadsmens, mastodonten die hun gewicht proberen te verdoezelen met verbazingwekkend lage verbruikscijfers en tot slot onwaarschijnlijke machines met de allures van een avonturier die maar net in staat zijn om over een stoeprand te klimmen...

Niets van dat in deze Range Rover. Dit is trouwens niet zomaar de zoveelste creatie in het drukbezette segment van de luxueuze SUV’s, maar de grondlegger van zijn categorie.

Schotland veroveren

De Range Rover is even tijdloos als de Britse wacht. Wil je Hare Majesteit even melden dat haar hoed helemaal uit de mode is? Hetzelfde geldt voor de Range Rover. Door de jaren heen onderging hij slechts kleine aanpassingen en het blijft een imposante auto. Zijn afmetingen en gestalte zijn indrukwekkend, maar ze worden overgoten met een zeldzame elegantie. Opmerkelijk, want onder de hoekige vormen zou je niet meteen een vleugje poëzie verwachten.

Achter die hoekige lijn schuilt een rijke geschiedenis, een edele afkomst. Deze auto geeft je zin om het stuur te grijpen en de mistige Schotse moerassen te doorkruisen, met een concert van doedelzakken die uit de luidsprekers galmen en aan jouw zijde een Lord die van kop tot teen in tweed gehuld is.

Harde realiteit

Opnieuw naar de werkelijkheid. Zelfs legendes moeten zich onderwerpen aan de wetten van de markt. Het volstaat niet dat je al jarenlang een referentie bent, je moet je jaar na jaar opnieuw bewijzen. En elk decennium heeft zijn eigen uitdagingen. Na de zoektocht naar meer sportiviteit en veiligheid is dat nu de jacht op CO2.

De Range Rover antwoordt op de meest weelderige manier: met een verbeterde motor en een nieuwe versnellingsbak. De prestaties gaan er flink op vooruit, terwijl het verbruik optimaal profiteert van de nieuwe transmissie met acht versnellingen.

Nog altijd V8

Benzine of diesel, de Range wordt altijd aangedreven door een V8-motor. In dit geval gaat het om een diesel, waarbij het resultaat niet te lijden heeft onder het gebrek aan ‘klasse’ van deze brandstof. Vermogen, soepelheid, zachtheid en zelfs een mooie klank in de toeren: deze V8 heeft het allemaal. Zijn technische eigenschappen spelen in zijn voordeel. Met een cilinderinhoud van 4,4 liter heeft de V8 stalen longen die 313 pk leveren en een gigantisch koppel van 700 Nm bij 2.000 tr/min.

De resultaten tegen de chrono zijn verbluffend voor zo’n monumentale auto: bijna 210 km/u topsnelheid en minder dan acht seconden om 100 km/u te bereiken. Aan de pomp boekt hij duidelijk vooruitgang: het verbruik daalt met 18,5 procent tot een gemiddelde van 9,4 l/100 km. De CO2-uitstoot zakt tot 253 g/km.

In detail

De Range Rover maakt van de gelegenheid gebruik om enkele details te herzien, zoals de Terrain Response (voortaan met een vertrekhulp op hellingen), de uitrusting voor de passagiers achterin (zoals zetels waarvan de hoek van de rugleuning verstelbaar is) en kleine accenten van het exterieurdesign. De Harman Kardon-geluidsinstallatie is 1.200 watt sterk en telt maar liefst negentien luidsprekers.

Ben je mee?

Het is moeilijk om te weerstaan aan zo’n uitnodigende auto. Een test met de nieuwe V8 op de weg is zeer leerrijk. Ondanks de bijna ongehoorde massa (2,8 ton), katapulteert hij deze dolmen op wielen met een verbluffend gemak. Natuurlijk laat het gewicht zich voelen en tempert dat de gemoederen, maar de geleidelijke acceleraties brengen je al snel tot illegale snelheden. En dat met een discrete V8-brom die vooral vanaf 3.000 tr/min hoorbaar is. De automaat is de perfecte partner, hij schakelt heel zacht en getuigt van intelligentie en anticipatie. Een uitstekend huwelijk tussen motor en versnellingsbak!

Drijf het echter niet te ver op bochtige wegen. De inertie blijft aanwezig, net als de grenzen van de fysica.

Een salon

Het meest indrukwekkend aan deze Range is het gemak waarmee hij om het even welke hindernis uitvlakt zonder dat je het binnenin voelt. De Himalaya beklimmen terwijl je in een prinsheerlijk comfort geniet van Beethoven: hij kan het. Het comfort is verzekerd en haalt een zelden gezien niveau. Jammer dat de Range met vijf zitplaatsen heeft…

Qua functionaliteit kunnen we de Range Rover hem weinig verwijten, hij is groots op alle vlakken. Het wordt zelfs vervelend om in de bodem van de koffer je kleine spullen te zoeken. De laadklep van de koffer (die in twee delen opent) vormt een groot obstakel dat je moet overwinnen met een houding die niet echt past bij de status van deze auto.

Conclusie?

Natuurlijk is de Range Rover TDV8 één van de meest nobele vertegenwoordigers van zijn soort. Alleen al door ermee te rijden word je bijna in de adelstand verheven. Hij is luxueus op de weg en formidabel daarbuiten. Deze auto staat aan de top, maar breekt nooit met zijn imago van conservatieve Dandy. Dankzij zijn nieuwe motor geraakt hij nooit buiten adem, zonder je te ruïneren aan de pomp. We verbruikten gemiddeld 12,9 l/100 km.

De Range Rover heeft ook gebreken. Zijn afmetingen zijn een handicap, zelfs problematisch in de stad. De prijzen zijn buitensporig (minstens bijna 90.000 euro) en je moet altijd in gedachten houden dat hij een flinke massa op de weegschaal zet. Maar zijn dat niet gewoon karaktertrekken?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Geruchten doen de ronde over een kleinere Tesla Cybertruck, terwijl de lancering van de ‘full size’ versie nog maar eens uitgesteld is tot 2023.

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Nu ja, de nieuwe Mondeo voor de Chinese markt, want naar Europa komt hij niet...

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW is nog niet meteen van plan om verbrandingsmotoren vaarwel te zeggen. Dat bevestigde ontwikkelingschef Frank Weber aan het Duitse Magazine Auto Motor und Sport.

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Deze auto wordt in het Engels benoemd als “Notably Fast Transport”, of NFT… en hij is voorzien voor februari 2022.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.642
2 km

Benzine, Manueel

€ 21.322
2 km

Benzine, Manueel

€ 31.861
2 km

Hybride - Benzine, Manueel

€ 19.274
1 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 17.999
2019
22.396 km

Diesel, Automaat

€ 22.850
2019
25.000 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2018
46.129 km

Benzine, Manueel

€ 33.750
2017
24.652 km