Testen

Renault Clio RS F1 Team

Niemand twijfelt er aan dat Renault het uitstekend doet in Formule 1. Om je helemaal te overtuigen hoef je maar naar de publiciteit van het merk te kijken of nog naar de laatste speciale… F1 Team versies! Kan je het nog duidelijker stellen! Maar wat brengt, met uitzondering van een reeks stickers, deze wagen meer dan een standaard Clio RS ? Voornamelijk een zelfblokkerend differentieel! Gecombineerd met een fijne afstellingen van het chassis en onvernietigbare remmen, verandert dit een hele boel…
  • Piette François
  • 05 oktober 2007
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Concurrerende prijs
  • Doeltreffende motriciteit
  • Krachtige en sportieve motor
  • Krachtige remmen
  • Uitstekend weggedrag
  • Korte 6-bak (autosnelweg)
  • Nogal opvallende stijl
  • Rijpositie
  • Stevige ophanging

Stijl

Met zijn eclectisch blauw kleedje, zijn talrijke stickers en zijn dambord op het dak, kwam ons exemplaar niet onopgemerkt voorbij! De klanten die van nature eerder discreet zijn, krijgen de gelegenheid om deze wagen te bestellen zonder al die stickers... De antraciet 17-duims velgen, contrasteren met de rest en maken er een discrete, maar smaakvolle sportieveling van.

Motor

De motor op zich verandert niet. Ter herinnering, het gaat over een benzine 4 cilinder van 2 liter die exact 200 pk ontwikkelt aan 7.250 rpm. Het koppel haalt een voortreffelijke waarde van 215 Nm en beide waardes getuigen van een uitstekende en volle motor. De koppelwaarde wordt jammer genoeg aan een tamelijk hoog toerental, namelijk 5.550 omw, bereikt. Deze prachtige motor wordt aan een manuele 6-bak gekoppeld  met een erg korte opstelling. Voor een kleine sportieveling als deze is dit de juiste keuze!

Dadelijk na het starten laat de motor geen twijfel bestaan over de sportieve bedoelingen van dit beestje. De klank is ruw en bevestigt graag het vermogen van de motor. Het starten gebeurt onmiddellijk en de motor draait vrolijk in de toeren. Aan deze fase en met een normaal rijgedrag, kan men het soms jammer vinden dat hij niet wat meer karakter heeft. Maar wanneer de wijzer komt te flirten met de 5.000 rpm, verandert dit alles : het gebrom wordt driftiger, de vier cilinders schreeuwen het uit en de aandrang voert serieus op ! Enkel het controlelampje blijft over, die op 7.500 rpm aan de bestuurder het bevel geeft om te schakelen. Dit is zonder twijfel de beste motor die deze constructeur ooit gebouwd heeft…

Men zei het al, de schakelingen liggen kort bijeen. Wat de glimlach van de bestuurder verfraait op kleine baantjes, maar wat de trommelvliezen doen beven op de autosnelweg ! De kleine vier cilinder draait dan hoog in de toeren... Renault kondigde echter overlaatst aan, dat deze 6-doos een verlengde vijf en zes zal krijgen.

Wegligging

Levendig en handig, deze Clio RS wordt uiterst gemakkelijk bediend en wendt openhartig. Men voelt het strakke raamwerk reactief bij de minste aanmaning van de gezagvoerder ! Het voorstel werd fijn afgesteld en vertoont zich scherp bij de ingang van een bocht. Het zelfblokkerend systeem vergemakkelijkt de uitgang van deze bocht, met een keurige motoriek ! De stuurinrichting, ondanks zijn elektrische bijstand, vertoonde zich onvergelijkbaar beter dan deze van alle andere Clio’s, zowel qua gevoel, dan plezier en nauwkeurigheid.

Het remmen is sensationeel ! Men moet zelfs héél goed opletten bij een brutale druk op de pedaal dat de passagiers niet rechtstreeks in de voorruit belanden... Een goed middel om na te zien of iedereen zijn veiligheidsgordel vastgebonden heeft !

Comfort

Met een dergelijke doeltreffendheid op de weg, betaalt de Clio RS F1 Team dit ten koste van het confort met een logische verharde vering. Rugpatienten, onthoud u, deze Clio schudt de passagiers en houdt ze op de hoogte van de vervormingen van het wegdek. De Recaro zetels van ons exemplaar, al ondersteunen ze perfect, hebben een tekort aan een beetje zachtheid en beperken de leefbaarheid achteraan. De rijhouding is te verbeteren, met een stuur dat enkel regelbaar is in de diepte indien men niet kiest voor de freehand optie.

Voor de rest is de ergonomie gelijkaardig aan deze van een « normale » Clio en de geluiddemping is doeltreffend. Deze laat enkel de driftige klank van de motor doordringen.

Tarieven en uitrustingen

Verkocht aan 23.750 €, vertoont deze F1 Team R27 versie zich nogal concurrerend ! Een Corsa OPC, met minder kracht, namelijk 8 pk, en eveneens minder nauwkeurig, is 248 € duurder ! De Mini Cooper S (175 pk), altijd even fashion maar al met al niet vrolijker dan de Clio, ligt op 23.950 €. En wat betreft de Peugeot 207 RC (175 pk), comfortabeler dan een sportieve, verwachten wij nog de prijzen.

Wat het verbruik aangaat, moet u rekenen op een gemiddelde van ongeveer 10,5 liters, die ritten omvatten in de bebouwde kom of op wegen of autosnelwegen.

Besluit

Hierbij het bewijs dat het vandaag nog mogelijk is om auto’s voor te stellen die een groot rijplezier beloven. Uiterst nauwkeurig maar plezant, tamelijk goedkoop maar ook vrijgevig, blijft deze Clio aangenaam en symathiek. Deze F1 team versie, biedt, bovenop een dosis exclusiviteit via een genummerd plaatje binnenin de wagen, een uiterste strengheid dankzij het zelfblokkerend systeem, die hem nog meer doeltreffendheid verleent.
Niet alleen om mee te stoefen, deze kleine Clio !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km