Testen

"King size" staat hem wel

Het is geen geheim dat de Modus de verwachtingen van Renault niet heeft ingelost. Het was nochtans een leuk idee om op basis van een Clio een monovolume te bouwen. En toch, het publiek was niet bereid om meer te betalen voor een auto die met moeite meer plaats bood.
  • Wouters Bruno
  • 25 februari 2009
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Praktische eigenschappen
  • Soepele en krachtige motor
  • Veilig en gezond weggedrag
  • Simpeleafwerking

Daarom kreeg de Modus een restyling en werd de lijn wat vloeiender en staat het design korter bij dat van de populaire Scenic en Espace. Met de Grand Scenic lanceerde Renault voor het eerst het idee om hetzelfde model met verschillende wielbases te bouwen en zo meer binnenruimte te creëren. Vandaag past Renault dit principe ook op de Modus toe en wordt dus de Grand Modus geboren. En het ziet er naar uit dat de Modus in deze uitvoering heel wat meer kansen op slagen lijkt te hebben.

Restyling

De Grand Modus in Exception-uitvoering die wij testen heeft de dCi motor van 105 pk met partikelfilter onder de kap liggen. Aan het stuur kunnen we vooral de voor dit type auto’s karakteristieke hoge rijpositie appreciëren. Maar veel meer moet het toch niet zijn want dan wordt het wat te “cammionette”-achtig. Maar de inrichting, boordplank, afwerking en deuren toveren toch een glimlach op het gezicht. Ons exemplaar is compleet antraciet gekleurd en dat zorgt er voor dat we toch het gevoel blijven houden om met een bedrijfswagen te rijden en eigenlijk verdwijnt dit gevoel pas als we met de Grand Modus Limited (21.000 €) op weg zijn.

Souplesse

De dCi wordt wakker en meteen laat ook de kofferbekleding van zich horen. Het stuur is enkel in de hoogte regelbaar maar valt goed in de hand. De eerste versnelling laat zich makkelijk inleggen en de auto vertrekt op een minimaal streepje gas. De motor is ongelooflijk soepel en herneemt in alle zachtheid, zelfs vanuit traagloop. Een droom in de stad of op drukke wegen. Rijden met de Grand Modus is zacht en relax en nooit overviel ons de noodzaak om er eens goed tegenaan te gaan. Hier moet je geen moeite doen om politiek correct door het leven te gaan, dit is zijn stijl. Toch slagen de 105 pk’s er in om de Grand Modus behoorlijk vooruit te stuwen en neemt hij elke twijfel over langere trips met deze kleine monovolume gauw weg.

Weggedrag

Dankzij de hoge rijhouding en zijn verbazend soepele motor is de Grand Modus de ideale gezel voor de stad. Maar ook de zachte bedieningen, zijn comfort en zijn redelijke afmetingen maken hem graag gezien. Op de grotere wegen toont de Grand modus dat hij niet enkel een stadsvlo is. Het platform van de Clio heeft zijn kwaliteiten al genoeg bewezen en het weggedrag is wat je noemt gezond en veilig. Het lichtjes onderstuurde karakter van deze Renault zou niemand voor problemen mogen stellen. De remmen zijn volledig op hun taak aangewezen en koppelen bijtende kracht aan goede doseerbaarheid, terwijl het ABS een noodremhulp meekreeg. Onze enige puntje van kritiek behelst de stuurinrichting die wat wazig is rond het middelpunt. Aan het stuur geeft de Grand Modus je een veilig gevoel zonder evenwel vervelend te worden. Het comfort is zoals we het van een Renault gewend zijn: uitstekend !

Grand Modus vs Modus

Op het praktische vlak doet de Grand Modus het prima en maakt hij het zelfs grote broer Scenic, lastig. Met zijn tien centimeter langere wielbasis en zijn buitenlengte van 403 cm laat de Grand Modus geen spaander heel van de Modus als het op binnenruimte aankomt. De verlengde wielbasis maakt dat er nu ook achteraan ruim kan gezeten worden en het wordt mogelijk om de 17 cm verplaatsing van de achterbank ook daadwerkelijk te benutten. Zonder te moeten vrezen dat de kofferruimte de bagage van vijf personen niet meer kan slikken. Praktisch zijn ook de veel bergruimtes op de boordplank, onder de passagiersstoel of in de dakhemel terwijl nog enkele andere leuke mogelijkheden het leven in de Grand Modus aangenaam maken.

De schaduw van de Scénic

De rugleuning van de passagiersstoel kan in een handomdraai opgeklapt worden waardoor een bergruimte vrijkomt waar je allerlei kleine voorwerpen in kwijt kan. Voorwerpen die anders bij de eerste de beste remstoot toch maar door het interieur zouden zwerven. In de deuren kan je trouwens flessen van anderhalve liter kwijt. De Grand Modus is compacter als een Scenic, maar hij biedt haast dezelfde voordelen. Buiten de breedte dan. Met z’n drieën op de achterbank plaatsnemen is eerder voor kortere ritjes weggelegd. Het is trouwens verbazend vast te stellen dat de Grand Modus 4 cm langer is als een Fiat Multipla van de eerste generatie. En die was ruim en licht …
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km