Testen

Maturiteit

De Scénic van de derde generatie verscheen in 2009 en kreeg afgelopen winter een kleine restyling, vooral aan de voorkant. Het uiterlijk van de Scénic moderniseerde met nieuwe, langwerpige koplampen, led-dagrijverlichting en enkele chroomaccenten aan beide kanten van de voorbumper. Ook de kleuren en de afwerking van bepaalde materialen in het interieur evolueerden zeer discreet.

  • Wouters Bruno
  • 18 juli 2012
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Interieursfeer
  • Remmen
  • Uitrusting
  • Prestaties zijn nipt onder belasting
  • Verbruik

Onze Scénic Bose Edition had trotse allures met zijn witte parellak, glazen open dak (optie van 1.000 euro) en zwart gediamanteerde 17-duimsvelgen Sari. In het interieur heerst een mooie harmonie van zwart, met elementen in Piano Black en verzorgd afgewerkte materialen zoals de zachte bekleding van de boordplank. Knap werk. In deze 2012-versie ontdekken we enkele nieuwigheden zoals het Visio System (een optie van 400 euro). Het bestaat uit een HD-camera die wegmarkeringen detecteert en de bestuurder waarschuwt als hij ze overschrijdt zonder de richtingaanwijzers te gebruiken. Het systeem regelt ook de koplampen door automatisch te wisselen tussen de groot- en dimlichten.

Vrijgevige uitrusting

De gps Carminat TomTom maakt deel uit van de standaarduitrusting en kan aangevuld worden met een achteruitrijcamera (optie van 400 euro) of een Bose-geluidsinstallatie die speciaal voor de Scénic werd aangepast. De dCi 110-motor verbruikt officieel 4,1 l/100 km (105 g CO2/km), een cijfer dat we niet konden benaderen met een gemiddelde van 6,7 liter tijdens onze test. Het koppel piekt op 260 Nm. De uitrusting omvat ook nog een start-stopfunctie, handenvrije toegang, ESP met vertrekhulp op hellingen, klimaatregeling met twee zones, getinte ruiten achteraan, automatische ontsteking van de koplampen, een verschuifbaar centraal bergvak, een snelheidsregelaar en –begrenzer, een automatische parkeerrem, enzovoort.

Driesterrenontvangst

De rijpositie is in de Scénic 3 heel natuurlijk geworden, bijna zoals in achter het stuur van een klassieke berline. We appreciëren dat we het stuur voldoende laag kunnen instellen, dankzij de instrumenten die hoog op de boordplank en in het midden geplaatst werden. De Peugeot 208 is dus niet de enige auto waarin je de tellers afleest boven het stuur. De versnellingspook valt natuurlijk in de hand en maakt zo de perfecte ergonomie van de rijpositie compleet. We zijn iets minder enthousiast over de rest van de bediening, die niet altijd natuurlijk en intuïtief aanvoelt. Afgezien van die opmerking worden de inzittenden van de Scénic in de watten gelegd in een verzorgde omgeving.

Dynamisch weggedrag

In de Dynamique-uitvoering presteert de Scénic aangenaam, veel meer als een auto dan een bestelwagen, met een gezond en precies weggedrag en een ophanging die alle rolbewegingen perfect controleert en zo een uitstekend comfort vrijwaart. De kilometers volgen elkaar zonder vermoeidheid op. Het kleine 1.5 dCi-blok is voldoende dapper. Minder fijn wordt het ongetwijfeld op bergachtige wegen bij volle belasting, maar deze motor is meestal goed op zijn taak berekend en hij maakt niet te veel lawaai, in tegensteling tot de dakstijlen bij hoge snelheden. Ook de remmen zijn één van de kwaliteiten van de Scénic, ze bijten goed en het pedaal is gemakkelijk te doseren. De Scénic blijft een zeer aangename auto, zowel qua weggedrag als leven aan boord. Deze Bose Edition is bovendien goed uitgerust. De dCi 110 presteert goed in de meeste gevallen en zou moeten volstaan voor de meesten onder ons.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km