Testen

Piratenhart

Zijn de Renault Twingo en Suzuki Swift rustige stadswagens? Misschien, maar ze kunnen ook duivelse kleine bommen worden in hun sportieve varianten. Het geheim van deze transformatie schuilt in een scherper chassis, een uitgebouwd koetswerk en vooral een piratenhart. Alle hens aan dek!

  • Piette François
  • 24 augustus 2012
  • Renault
Renault Twingo
  • Aanpasbaarheid
Renault Twingo
  • Veelzijdigheid
  • Zesbak

Zelfs al zijn de prestaties en de doeltreffendheid van moderne sportwagens niet meer te vergelijken met de pioniers uit het GTI-tijdperk, nostalgici zullen zeker een traan laten als ze terugdenken aan de scherpe mechaniek, snedige besturing en beweeglijke achtertreinen.

Nu directe injectie, drukvoeding en gerobotiseerde transmissies gemeengoed zijn, voelen de sensaties van de mechaniek kunstmatiger dan ooit. En dan spreken we nog niet over het dynamische weggedrag van de sportievelingen van de 21ste eeuw. Verduiveld efficiënt, dat zeker, maar niet echt waardevol voor de bestuurder. Is het tijdperk van de grillige GTI definitief gesloten?     

Geknipt voor de job

Als we de technische fiches bekijken van onze twee concurrenten is dat niet zeker. Ze zijn compact (minder dan vier meter) en licht (amper meer dan een ton), hebben een wilde atmosferische motor (maximumtoerental rond 7.000 tr/min), zijn uitgerust met een manuele versnellingsbak, enzovoort. En vooral: hun prijs van circa 17.000 euro blijft toegankelijk voor het grote publiek, nog een gewaardeerd kenmerk van de eerste GTI’s. Toch al twee modellen in de geest van de GTI’s.

Grootte telt niet

Theoretisch behoren onze twee concurrenten niet tot hetzelfde segment. Aangezien de Twingo II (gebaseerd op de vorige generatie van de Clio) een stadswagen is en de Swift eerder een compacte alleskunner, verschillen ze een twintigtal centimeters.

Dankzij de twee achterzetels op rails is de Fransman nochtans het meest uitnodigend voor de passagiers achterin. Zelfde verrassing in de koffer: de Swift profiteert niet van zijn extra centimeters om een voorsprong te nemen. Hij komt niet verder dan 211 liter en dan spreken we nog niet van de ergerlijke hoedenplank die je met de hand moet wegklappen. Met een inhoud van 165 tot 285 liter verbaast de kofferruimte van de Twingo. Bovendien kun je de achterzetels dichtplooien zoals een portefeuille om grote dozen te vervoeren.

Comfortabele sportieveling?

De Twingo mag dan praktischer zijn, we moeten toegeven dat de Swift veel polyvalenter is in dagelijks gebruik. Bij een rustige rijstijl waarderen we de veel beter geluiddemping, de betere spreiding van de transmissie (dankzij de zesde versnelling), het redelijke verbruik en vooral de ophanging die beter filtert. Het optionele Cup-onderstel van onze Twingo RS testwagen is met zijn 4 mm verlaagde vloer en strakkere veren minder geschikt voor ons catastrofale wegennet.

Sensaties voor puristen

Met het mes tussen de tanden zal de Twingo RS puristen direct verleiden. Zijn bediening (besturing, remmen, versnellingsbak, koppeling) is perfect afgesteld en geeft je een onstuimig autosportgevoel. Daardoor geniet je des te meer van het wilde karakter van de 1.6 16v met 133 pk. Zijn ‘schop onder de kont’ na 4.500 tr/min herinnert aan het scherpe karakter van oude benzineblokken. En je krijgt de indruk dat hij nooit zal stoppen met duwen. 

De zeer korte versnellingen van de vijfbak zorgen voor maximaal rijplezier. Op heel bochtige wegen is de tweede vaak een beetje te kort (88 km/u bij de begrenzer) en de derde een beetje te lang (125km/u). De bestuurder wordt zo verplicht om vaak met de pook te spelen … En wat een plezier om deze Twingo RS te besturen, met zijn snedige voortrein en zijn achtertrein die reageert als je gaspedaal lost. 

Moderne motor

De Swift Sport speelt in een andere categorie. Hij werd rustiger dan de vorige generatie en geniet van een meer geleidelijke motor met een minder opwindend geluid. In pure acceleratie kan de Twingo RS de Swift Sport moeilijk bijhouden. Dankzij zijn moderne 1.6-blok met 135 pk, kan de Swift langere verhoudingen gebruiken (105 km/u tot de begrenzer in tweede en 139 km/u in derde) en moet je minder schakelen. Bovendien laat de zesde versnelling toe om rustig 120 km/u te rijden bij 3.150 tr/min op de autosnelweg, terwijl de Twingo bij die snelheid al 3.800 tr/min draait.

De Swift Sport is burgerlijker geworden. Zijn dynamische weggedrag wordt wat wazig op hobbelige wegen door de bewegingen van het koetswerk. In de bochten ‘zweeft’ de achtertrein meer, eerder dan snedig te reageren. Maar de Swift Sport laat nog altijd een dynamische en doeltreffende indruk na, vooral dankzij de voortrein die je altijd rustig kun corrigeren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km