Testen

Rijtest: Audi A6 50 TDI, inspiratie van bovenaf

De modelvernieuwing bij Audi heeft zich stevig doorgezet. Rekenen we de SUV’s Q8 en Q3 en de compacte A1 even niet mee, dan kregen we het laatste jaar de volledig nieuwe A8 en A7 voorgeschoteld, en deze A6. Die voelen we hier als berline met topdiesel aan de tand.

  • Bervoets Wim
  • 14 november 2018
  • Audi
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Efficiënte mild hybrid
  • Romige en soepele motor
  • Nieuwe ergonomie vergt gewenning
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties
  • Reactietijden automaat te verbeteren
  • inclusief opties

De primeur voor de grote vernieuwingsoperatie bij Audi’s berlines ging vorig jaar naar het vlaggenschip, de A8. Daar profiteren de A7 Sportback en deze A6 natuurlijk van, want zij staan op hetzelfde platform. Audi’s grote berlines hebben dus heel wat gemeen, waardoor kiezen voor het ene of andere model vaak een kwestie van voorkeur is. En van budget: ligt de vanafprijs van de A6 op € 51.650, dan zit je bij de A7 aan € 60.500, en bij de A8 al meteen aan € 88.200…

De tekentafel

Visueel is het verschil een stuk minder groot. De A8 en A7 combineren nauwe koplampen met een laag en breed radiatorrooster, en dat doet de A6 dus ook. In profiel lijkt het verschil met de grotere A8 ook niet groot, al is de A8 5,17 meter tegenover 4,94 meter voor deze A6 en oogt de A6 wat atletischer. Achteraan doet de A6 het dan weer met een chromen strook tussen de achterlichten in plaats van de doorlopende led-strook die de A7 en A8 hebben. Matrix-led-koplampen staan uiteraard op de optielijst.

Geen verrassing binnenin: ook de A6 neemt de bediening met de twee grote touchscreens over van zijn grotere broers. Dat betekent dus een exemplaar van 10,1 duim bovenaan (als je het grootste infotainmentsysteem neemt) en een exemplaar van 8,6 duim onderaan. Het bovenste scherm bedient het infotainment, het onderste de klimaat- en comfortfuncties. Het kan ook als inputscherm dienen voor bijvoorbeeld navigatiebestemmingen.

De draaiknop voor de bediening van het MMI-systeem verdwijnt dus volledig, en de touchscreens laten zich na wat gewenning relatief vlot bedienen met swipe- en drukbewegingen. Maar toch zien we liever aparte knoppen voor de klimaatregeling, zodat je die kunt vinden zonder je aandacht van de weg af te leiden. Daarom zijn we eerder gecharmeerd door de virtual cockpit, die de navigatiekaart op het instrumentenpaneel voor je neus tovert. En dan is er nog het head-updisplay natuurlijk…

Aan plaats is er geen gebrek in deze A6. Doordat de wielbasis iets toenam zit je vooraan én achteraan royaal. De koffer blijft met 530 liter op gelijke hoogte met die van de BMW 5-Reeks. De Mercedes E-Klasse doet 10 liter beter. De afwerkingskwaliteit is naar goede Audi-gewoonte onberispelijk, al laat de bediening van de touchscreens natuurlijk de nodige vingerafdrukken achter.

De testbank

Op dit moment is het motoraanbod in de A6 bij ons beperkt tot dieselmotoren: de 40 TDI (een 2.0 viercilinder met 204 pk), de 45 TDI en 50 TDI (beide een 3.0 V6 met respectievelijk 231 en 286 pk). Vanaf december volgt met de 45 TFSI de eerste benzinemotor. Wij reden met de topdiesel, de 50 TDI, die standaard de vier wielen aandrijft en gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. De dieselmotor accelereert in 5,5 seconden naar 100 km/u en is begrensd op 250 km/u.

We kennen maar weinig dieselzescilinders die ons niet kunnen overtuigen door hun romige koppel en opvallend muzikale klank, en dat is dus bij deze 50 TDI niet anders. De zelfontbrander is stil en zoetgevooisd, en royaal voorzien van trekkracht. Het enige wat hem in de weg staat, is de achttrapsautomaat, die zijn tijd neemt om te reageren, met onbehouwen reacties als resultaat.

Net als alle motoren in de A6 is hij ook voorzien van een mild hybrid-aandrijving met riemaangedreven alternator/starter. Daardoor schakelt hij de verbrandingsmotor vroeger uit en later in wanneer het start-stopsysteem in werking treedt, en wanneer je het gaspedaal op snelheid even lost, het zogenaamde coasting. Het werkt haast onmerkbaar en schokvrij, en moet volgens Audi een slokje op de borrel schelen van 0,7 l/100 km. Een gemiddeld verbruik van om en bij 7 l/100 km is perfect haalbaar (Audi geeft zelf 5,8 l/100 km en 150 g/km aan CO2 op voor ons exemplaar met 20-duimsvelgen).

Met de optionele elektronisch gestuurde dempers en 10 millimeter lagere ophanging wist onze A6 ondanks de grote velgmaat zijn rijcomfort prima te vrijwaren. De Audi laat zich dan ook best genieten met een soepele en ontspannen rijstijl. Dynamisch is hij niet zozeer, eerder efficiënt. Zeker wanneer je voor de optionele vierwielsturing gaat. Net als de A7 Sportback bepalen de opties die je voor het chassis kiest het karakter van deze A6, maar in de basis blijft hij een comfortabele en efficiënte kilometervreter.

De rijpolitie

Het platform van de grotere A8 gebruiken betekent dat de A6 recht heeft op heel wat dezelfde rijhulp. Ook hier gaat het in totaal om 39 rijhulpsystemen, die Audi hoofdzakelijk groepeert in drie pakketten: Tour, City en Park. Dat laatste, dat de A6 automatisch laat parkeren, is op dit moment nog niet beschikbaar. Het Tour-pakket bevat een adaptieve cruise control met rijstrook- en filehulp, het City-pakket allerlei camera’s en sensoren die de omgeving van je A6 in de gaten houden.

De gadgets

Het MMI-navigatiesysteem is standaard, met een uitgebreide versie als optie. De navigatie onthoudt je routevoorkeuren en past zich aan die voorkeuren aan, en kan je gewoon met je stem bedienen. De smartphone-integratie is uiteraard bijzonder uitgebreid, met heel wat onlinediensten, Apple CarPlay, Android Auto, en info over je auto op je smartphone. De optionele Bang & Olufsen-geluidsinstallatie telt tot 19 luidsprekers.

De rekening

Het hoeft niet te verrassen dat je voor heel wat van die zaken moet bijbetalen en dat de totaalfactuur dan stevig aantikt. De 50 TDI heeft een catalogusprijs van € 62.550, maar daar mag je gemiddeld nog € 15.000 aan opties bijrekenen. De rechtstreekse concurrenten zitten in dezelfde prijscategorie: de BMW 530d (met 265 pk) kost je minstens € 64.000, de Mercedes E 350d (met 286 pk) betaal je minstens € 64.735.

Het verdict

De nieuwe Audi A6 haalt zijn inspiratie duidelijk van bovenaf. Niet alleen voor zijn design van ex- en interieur, maar ook voor heel wat rijhulp en technologie. Het karakter van de A6 wordt voor een deel bepaald door de motor die je kiest en de opties die je aanstipt, maar de basis blijft in elk geval een comfortabele en efficiënte kilometervreter. De 50 TDI is een romige en soepele zescilinder, die geplaagd wordt door een trage automaat, maar die ondanks zijn stevige prijskaartje netjes onder dat van zijn grootste concurrenten blijft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km