Testen

Rijtest: Audi A6 50 TDI, inspiratie van bovenaf

De modelvernieuwing bij Audi heeft zich stevig doorgezet. Rekenen we de SUV’s Q8 en Q3 en de compacte A1 even niet mee, dan kregen we het laatste jaar de volledig nieuwe A8 en A7 voorgeschoteld, en deze A6. Die voelen we hier als berline met topdiesel aan de tand.

  • Bervoets Wim
  • 14 november 2018
  • Audi
  • 1.514 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Efficiënte mild hybrid
  • Romige en soepele motor
  • Nieuwe ergonomie vergt gewenning
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties
  • Reactietijden automaat te verbeteren
  • inclusief opties

De primeur voor de grote vernieuwingsoperatie bij Audi’s berlines ging vorig jaar naar het vlaggenschip, de A8. Daar profiteren de A7 Sportback en deze A6 natuurlijk van, want zij staan op hetzelfde platform. Audi’s grote berlines hebben dus heel wat gemeen, waardoor kiezen voor het ene of andere model vaak een kwestie van voorkeur is. En van budget: ligt de vanafprijs van de A6 op € 51.650, dan zit je bij de A7 aan € 60.500, en bij de A8 al meteen aan € 88.200…

De tekentafel

Visueel is het verschil een stuk minder groot. De A8 en A7 combineren nauwe koplampen met een laag en breed radiatorrooster, en dat doet de A6 dus ook. In profiel lijkt het verschil met de grotere A8 ook niet groot, al is de A8 5,17 meter tegenover 4,94 meter voor deze A6 en oogt de A6 wat atletischer. Achteraan doet de A6 het dan weer met een chromen strook tussen de achterlichten in plaats van de doorlopende led-strook die de A7 en A8 hebben. Matrix-led-koplampen staan uiteraard op de optielijst.

Geen verrassing binnenin: ook de A6 neemt de bediening met de twee grote touchscreens over van zijn grotere broers. Dat betekent dus een exemplaar van 10,1 duim bovenaan (als je het grootste infotainmentsysteem neemt) en een exemplaar van 8,6 duim onderaan. Het bovenste scherm bedient het infotainment, het onderste de klimaat- en comfortfuncties. Het kan ook als inputscherm dienen voor bijvoorbeeld navigatiebestemmingen.

De draaiknop voor de bediening van het MMI-systeem verdwijnt dus volledig, en de touchscreens laten zich na wat gewenning relatief vlot bedienen met swipe- en drukbewegingen. Maar toch zien we liever aparte knoppen voor de klimaatregeling, zodat je die kunt vinden zonder je aandacht van de weg af te leiden. Daarom zijn we eerder gecharmeerd door de virtual cockpit, die de navigatiekaart op het instrumentenpaneel voor je neus tovert. En dan is er nog het head-updisplay natuurlijk…

Aan plaats is er geen gebrek in deze A6. Doordat de wielbasis iets toenam zit je vooraan én achteraan royaal. De koffer blijft met 530 liter op gelijke hoogte met die van de BMW 5-Reeks. De Mercedes E-Klasse doet 10 liter beter. De afwerkingskwaliteit is naar goede Audi-gewoonte onberispelijk, al laat de bediening van de touchscreens natuurlijk de nodige vingerafdrukken achter.

De testbank

Op dit moment is het motoraanbod in de A6 bij ons beperkt tot dieselmotoren: de 40 TDI (een 2.0 viercilinder met 204 pk), de 45 TDI en 50 TDI (beide een 3.0 V6 met respectievelijk 231 en 286 pk). Vanaf december volgt met de 45 TFSI de eerste benzinemotor. Wij reden met de topdiesel, de 50 TDI, die standaard de vier wielen aandrijft en gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. De dieselmotor accelereert in 5,5 seconden naar 100 km/u en is begrensd op 250 km/u.

We kennen maar weinig dieselzescilinders die ons niet kunnen overtuigen door hun romige koppel en opvallend muzikale klank, en dat is dus bij deze 50 TDI niet anders. De zelfontbrander is stil en zoetgevooisd, en royaal voorzien van trekkracht. Het enige wat hem in de weg staat, is de achttrapsautomaat, die zijn tijd neemt om te reageren, met onbehouwen reacties als resultaat.

Net als alle motoren in de A6 is hij ook voorzien van een mild hybrid-aandrijving met riemaangedreven alternator/starter. Daardoor schakelt hij de verbrandingsmotor vroeger uit en later in wanneer het start-stopsysteem in werking treedt, en wanneer je het gaspedaal op snelheid even lost, het zogenaamde coasting. Het werkt haast onmerkbaar en schokvrij, en moet volgens Audi een slokje op de borrel schelen van 0,7 l/100 km. Een gemiddeld verbruik van om en bij 7 l/100 km is perfect haalbaar (Audi geeft zelf 5,8 l/100 km en 150 g/km aan CO2 op voor ons exemplaar met 20-duimsvelgen).

Met de optionele elektronisch gestuurde dempers en 10 millimeter lagere ophanging wist onze A6 ondanks de grote velgmaat zijn rijcomfort prima te vrijwaren. De Audi laat zich dan ook best genieten met een soepele en ontspannen rijstijl. Dynamisch is hij niet zozeer, eerder efficiënt. Zeker wanneer je voor de optionele vierwielsturing gaat. Net als de A7 Sportback bepalen de opties die je voor het chassis kiest het karakter van deze A6, maar in de basis blijft hij een comfortabele en efficiënte kilometervreter.

De rijpolitie

Het platform van de grotere A8 gebruiken betekent dat de A6 recht heeft op heel wat dezelfde rijhulp. Ook hier gaat het in totaal om 39 rijhulpsystemen, die Audi hoofdzakelijk groepeert in drie pakketten: Tour, City en Park. Dat laatste, dat de A6 automatisch laat parkeren, is op dit moment nog niet beschikbaar. Het Tour-pakket bevat een adaptieve cruise control met rijstrook- en filehulp, het City-pakket allerlei camera’s en sensoren die de omgeving van je A6 in de gaten houden.

De gadgets

Het MMI-navigatiesysteem is standaard, met een uitgebreide versie als optie. De navigatie onthoudt je routevoorkeuren en past zich aan die voorkeuren aan, en kan je gewoon met je stem bedienen. De smartphone-integratie is uiteraard bijzonder uitgebreid, met heel wat onlinediensten, Apple CarPlay, Android Auto, en info over je auto op je smartphone. De optionele Bang & Olufsen-geluidsinstallatie telt tot 19 luidsprekers.

De rekening

Het hoeft niet te verrassen dat je voor heel wat van die zaken moet bijbetalen en dat de totaalfactuur dan stevig aantikt. De 50 TDI heeft een catalogusprijs van € 62.550, maar daar mag je gemiddeld nog € 15.000 aan opties bijrekenen. De rechtstreekse concurrenten zitten in dezelfde prijscategorie: de BMW 530d (met 265 pk) kost je minstens € 64.000, de Mercedes E 350d (met 286 pk) betaal je minstens € 64.735.

Het verdict

De nieuwe Audi A6 haalt zijn inspiratie duidelijk van bovenaf. Niet alleen voor zijn design van ex- en interieur, maar ook voor heel wat rijhulp en technologie. Het karakter van de A6 wordt voor een deel bepaald door de motor die je kiest en de opties die je aanstipt, maar de basis blijft in elk geval een comfortabele en efficiënte kilometervreter. De 50 TDI is een romige en soepele zescilinder, die geplaagd wordt door een trage automaat, maar die ondanks zijn stevige prijskaartje netjes onder dat van zijn grootste concurrenten blijft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km