Testen

Rijtest: Audi A6 50 TDI, inspiratie van bovenaf

De modelvernieuwing bij Audi heeft zich stevig doorgezet. Rekenen we de SUV’s Q8 en Q3 en de compacte A1 even niet mee, dan kregen we het laatste jaar de volledig nieuwe A8 en A7 voorgeschoteld, en deze A6. Die voelen we hier als berline met topdiesel aan de tand.

  • Bervoets Wim
  • 14 november 2018
  • Audi
  • 1.325 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Efficiënte mild hybrid
  • Romige en soepele motor
  • Nieuwe ergonomie vergt gewenning
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties
  • Reactietijden automaat te verbeteren
  • inclusief opties

De primeur voor de grote vernieuwingsoperatie bij Audi’s berlines ging vorig jaar naar het vlaggenschip, de A8. Daar profiteren de A7 Sportback en deze A6 natuurlijk van, want zij staan op hetzelfde platform. Audi’s grote berlines hebben dus heel wat gemeen, waardoor kiezen voor het ene of andere model vaak een kwestie van voorkeur is. En van budget: ligt de vanafprijs van de A6 op € 51.650, dan zit je bij de A7 aan € 60.500, en bij de A8 al meteen aan € 88.200…

De tekentafel

Visueel is het verschil een stuk minder groot. De A8 en A7 combineren nauwe koplampen met een laag en breed radiatorrooster, en dat doet de A6 dus ook. In profiel lijkt het verschil met de grotere A8 ook niet groot, al is de A8 5,17 meter tegenover 4,94 meter voor deze A6 en oogt de A6 wat atletischer. Achteraan doet de A6 het dan weer met een chromen strook tussen de achterlichten in plaats van de doorlopende led-strook die de A7 en A8 hebben. Matrix-led-koplampen staan uiteraard op de optielijst.

Geen verrassing binnenin: ook de A6 neemt de bediening met de twee grote touchscreens over van zijn grotere broers. Dat betekent dus een exemplaar van 10,1 duim bovenaan (als je het grootste infotainmentsysteem neemt) en een exemplaar van 8,6 duim onderaan. Het bovenste scherm bedient het infotainment, het onderste de klimaat- en comfortfuncties. Het kan ook als inputscherm dienen voor bijvoorbeeld navigatiebestemmingen.

De draaiknop voor de bediening van het MMI-systeem verdwijnt dus volledig, en de touchscreens laten zich na wat gewenning relatief vlot bedienen met swipe- en drukbewegingen. Maar toch zien we liever aparte knoppen voor de klimaatregeling, zodat je die kunt vinden zonder je aandacht van de weg af te leiden. Daarom zijn we eerder gecharmeerd door de virtual cockpit, die de navigatiekaart op het instrumentenpaneel voor je neus tovert. En dan is er nog het head-updisplay natuurlijk…

Aan plaats is er geen gebrek in deze A6. Doordat de wielbasis iets toenam zit je vooraan én achteraan royaal. De koffer blijft met 530 liter op gelijke hoogte met die van de BMW 5-Reeks. De Mercedes E-Klasse doet 10 liter beter. De afwerkingskwaliteit is naar goede Audi-gewoonte onberispelijk, al laat de bediening van de touchscreens natuurlijk de nodige vingerafdrukken achter.

De testbank

Op dit moment is het motoraanbod in de A6 bij ons beperkt tot dieselmotoren: de 40 TDI (een 2.0 viercilinder met 204 pk), de 45 TDI en 50 TDI (beide een 3.0 V6 met respectievelijk 231 en 286 pk). Vanaf december volgt met de 45 TFSI de eerste benzinemotor. Wij reden met de topdiesel, de 50 TDI, die standaard de vier wielen aandrijft en gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. De dieselmotor accelereert in 5,5 seconden naar 100 km/u en is begrensd op 250 km/u.

We kennen maar weinig dieselzescilinders die ons niet kunnen overtuigen door hun romige koppel en opvallend muzikale klank, en dat is dus bij deze 50 TDI niet anders. De zelfontbrander is stil en zoetgevooisd, en royaal voorzien van trekkracht. Het enige wat hem in de weg staat, is de achttrapsautomaat, die zijn tijd neemt om te reageren, met onbehouwen reacties als resultaat.

Net als alle motoren in de A6 is hij ook voorzien van een mild hybrid-aandrijving met riemaangedreven alternator/starter. Daardoor schakelt hij de verbrandingsmotor vroeger uit en later in wanneer het start-stopsysteem in werking treedt, en wanneer je het gaspedaal op snelheid even lost, het zogenaamde coasting. Het werkt haast onmerkbaar en schokvrij, en moet volgens Audi een slokje op de borrel schelen van 0,7 l/100 km. Een gemiddeld verbruik van om en bij 7 l/100 km is perfect haalbaar (Audi geeft zelf 5,8 l/100 km en 150 g/km aan CO2 op voor ons exemplaar met 20-duimsvelgen).

Met de optionele elektronisch gestuurde dempers en 10 millimeter lagere ophanging wist onze A6 ondanks de grote velgmaat zijn rijcomfort prima te vrijwaren. De Audi laat zich dan ook best genieten met een soepele en ontspannen rijstijl. Dynamisch is hij niet zozeer, eerder efficiënt. Zeker wanneer je voor de optionele vierwielsturing gaat. Net als de A7 Sportback bepalen de opties die je voor het chassis kiest het karakter van deze A6, maar in de basis blijft hij een comfortabele en efficiënte kilometervreter.

De rijpolitie

Het platform van de grotere A8 gebruiken betekent dat de A6 recht heeft op heel wat dezelfde rijhulp. Ook hier gaat het in totaal om 39 rijhulpsystemen, die Audi hoofdzakelijk groepeert in drie pakketten: Tour, City en Park. Dat laatste, dat de A6 automatisch laat parkeren, is op dit moment nog niet beschikbaar. Het Tour-pakket bevat een adaptieve cruise control met rijstrook- en filehulp, het City-pakket allerlei camera’s en sensoren die de omgeving van je A6 in de gaten houden.

De gadgets

Het MMI-navigatiesysteem is standaard, met een uitgebreide versie als optie. De navigatie onthoudt je routevoorkeuren en past zich aan die voorkeuren aan, en kan je gewoon met je stem bedienen. De smartphone-integratie is uiteraard bijzonder uitgebreid, met heel wat onlinediensten, Apple CarPlay, Android Auto, en info over je auto op je smartphone. De optionele Bang & Olufsen-geluidsinstallatie telt tot 19 luidsprekers.

De rekening

Het hoeft niet te verrassen dat je voor heel wat van die zaken moet bijbetalen en dat de totaalfactuur dan stevig aantikt. De 50 TDI heeft een catalogusprijs van € 62.550, maar daar mag je gemiddeld nog € 15.000 aan opties bijrekenen. De rechtstreekse concurrenten zitten in dezelfde prijscategorie: de BMW 530d (met 265 pk) kost je minstens € 64.000, de Mercedes E 350d (met 286 pk) betaal je minstens € 64.735.

Het verdict

De nieuwe Audi A6 haalt zijn inspiratie duidelijk van bovenaf. Niet alleen voor zijn design van ex- en interieur, maar ook voor heel wat rijhulp en technologie. Het karakter van de A6 wordt voor een deel bepaald door de motor die je kiest en de opties die je aanstipt, maar de basis blijft in elk geval een comfortabele en efficiënte kilometervreter. De 50 TDI is een romige en soepele zescilinder, die geplaagd wordt door een trage automaat, maar die ondanks zijn stevige prijskaartje netjes onder dat van zijn grootste concurrenten blijft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km