Testen

Rijtest: Audi A7 50 TDI, de toekomst is digitaal

Er waait de laatste tijd een stevige wind door Audi’s aanbod aan grote berlines. Het begon bij de vernieuwing van de A8, en ging via deze A7 Sportback naar de nieuwe A6. We recapituleren even met de gulden middenweg: de A7 Sportback.

  • Bervoets Wim
  • 27 augustus 2018
  • Audi
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Efficiënte vierwielsturing
  • Soepele en stille diesel
  • Verzorgd rijcomfort
  • Nieuwe ergonomie vergt gewenning
  • Ondiepe koffer
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties
  • Reactietijden automaat te verbeteren
  • inclusief opties

Eigenlijk hebben ze best wat gemeen, de nieuwe A8, A7 en A6. Niet alleen hun platform, het MLB-platform van de Volkswagen-groep dat plaats biedt aan grote motoren, maar ook hun uitgebreide aanbod aan rijtechnologie.

Zo is de A8 de eerste auto ter wereld die autonoom kan rijden op niveau 3, en sijpelt dat door naar de andere modellen. Dat Audi er bij deze A7 niet zo uitgebreid mee uitpakt als bij de A8, is simpel: de technologie is er wel, maar wettelijk hebben juridische afdelingen er een vette kluif aan.

De tekentafel

En dan is er natuurlijk het design. De grote Audi-berlines halen hun inspiratie bij de Prologue-conceptcar uit 2014, die scherpere en gespierdere lijnen en nauwere koplampen predikte. In deze A7 vertaalt zich dat in een breed en laag radiatorrooster, dat in het Audi-jargon nog steeds “Singleframe” heet. De nauwe led-koplampen hebben een volledig nieuwe lichtsignatuur, en kunnen optioneel worden voorzien van matrix- en laserverlichting. Dat geeft deze vijfdeurscoupé behoorlijk wat présence op de weg, zeker met de doorlopende led-strook achteraan. Liefhebbers van het design van de vorige A7 Sportback herkennen meteen het profiel met aflopende daklijn, en de achterspoiler die vanaf 120 km/u automatisch opwipt.

In het interieur volgt de nieuwe A7 Sportback het voorbeeld van de A8: de comfort- en infotainmentfuncties bedien je voortaan dus door twee touchscreens. Geen fysieke draai- of drukknoppen meer, maar “pinchen” en “swipen” op het scherm zoals op een smartphone. Het bovenste is 10,1 duim groot en bedient de infotainmentfuncties, het onderste is 8,6 duim groot, regelt comfortzaken zoals klimaatregeling of kan als inputklavier worden gebruikt.

Het geheel ziet er bijzonder strak en gelikt uit, maar vergt wat gewenning. Zeker voor klimaatregeling zijn we meer voorstander van aparte knoppen die je blindelings kunt vinden zonder je blik van het stuur af te wenden. Wel zijn we fan van de “virtual cockpit”, het optionele digitale instrumentenpaneel dat de navigatiekaart voor je neus tovert. Tel daar nog het optionele head-updisplay bij, en het totaal aantal schermen in de cockpit van deze A7 Sportback komt uit op… vier. De toekomst is digitaal!

Ruimte is er in deze 4,97 meter lange vijfdeurscoupé dan weer voldoende: Audi heeft de vier wielen in de hoeken gezet en de voor- en achteroverhang beperkt. Dat levert 2.926 millimeter aan wielbasis op, die vooral verbetering betekent voor de achterpassagiers. De been- en hoofdruimte achteraan is dus keurig voor dit soort auto, maar de optie voor een derde zitplaats achteraan laat je beter links liggen: die is verre van comfortabel.

De testbank

Audi breidde het motoraanbod in zijn A7 Sportback recent uit met een instapversie: de 40 TDI-viercilinder. Wij reden met een dieselmotor die een maatje groter was: de 50 TDI, in mensentaal nog steeds een drie liter grote V6 met 286 pk, en een monsterkoppel van 620 Nm. De 50 TDI stuurt zijn vermogen via een klassieke automaat met acht verzetten standaard naar de vier wielen.

Daardoor sprint hij vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,7 seconden, en bij 250 km/u houdt hij het voor bekeken. De zescilinder klinkt trouwens aangenaam en bijna muzikaal als je hem aanspreekt, en houdt er een imposante duw in de rug op na. Alleen jammer dat de achttrapsautomaat vaak niet bij de les is wanneer je het gaspedaal stevig induwt, en een seconde bedenktijd nodig heeft. Dat doet de concurrentie uit München beter.

Doe je het rustig aan met deze A7 Sportback, dan schotelt hij je een ontspannen en comfortabel rijgedrag voor. De demping van de motor is uitstekend, het ophangings- en dempingscomfort voortreffelijk. Daar moeten we wel bij vermelden dat ons testexemplaar de optionele luchtvering had, die geen enkele moeite heeft met slecht wegdek. Standaard staat de Audi op klassieke passieve dempers, en er zijn nog een 10 millimeter lagere sportophanging en elektronisch gestuurde dempers.

Dat het karakter van de Audi A7 Sportback dus sterk afhangt van de chassisopties die je aanstipt, bewijst ook de optionele vierwielsturing van ons testexemplaar. Die maakt manoeuvreren met de bijna 5 meter lange Duitser kinderspel en zorgt voor meer levendigheid op bochtige wegen. Jammer dat het stuurgevoel afstandelijk en zonder echte feedback blijft.

Op het einde van onze testweek klokten we ten slotte af op een gemiddeld verbruik van 7,3 l/100 km. Dat is 1,5 liter meer dan wat Audi opgeeft voor een A7 met 20-duimsvelgen zoals onze tester, maar een aanvaardbaar resultaat voor een bijna 5 meter lange en 2 ton zware berline. Niet vergeten natuurlijk dat deze 50 TDI een “milde hybride” is: een 48V-circuit zorgt er met een riemaangedreven alternator/starter voor dat de dieselmotor bij het “coasten” en afremmen niet gebruikt wordt.

De gadgets

Het hoeft niet te verbazen dat deze A7 Sportback met al zijn schermen volledig mee is met zijn tijd: je kunt hem bijvoorbeeld voorzien van een wifi-hotspot en een zelflerend navigatiesysteem. Draadloos opladen van je smartphone via inductie is uiteraard ook mogelijk. Audiofielen kunnen kiezen voor een Bang & Olufsen-installatie met 19 speakers en 3D-geluid.

Net als de grotere A8 biedt de Audi A7 Sportback 39 verschillende rijhulpsystemen. Die worden gegroepeerd in drie pakketten: Tour, City en Park. Het Tour-pakket omvat een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookassistentie en filehulp, het City-pakket bundelt waarschuwingssystemen voor kruisend verkeer voor en achter de auto, passerende fietsers, enzovoort. Het Park-pakket laat je je A7 automatisch parkeren via je smartphone, zonder dat je aan boord hoeft te zitten, en is binnenkort beschikbaar.

De rekening

De Audi A7 Sportback staat met zijn nieuwe 40 TDI-instapmotor voor € 60.500 in de catalogus. Onze 50 TDI doet daar bijna € 10.000 bovenop: € 69.900,01 (jawel, Audi rekent ook na de komma). Zoals wel vaker het geval is bij moderne premiumauto’s bepalen de opties die je daarna nog aanvinkt het comfort- of dynamische karakter, dus een duik in de optielijst is onvermijdelijk. Een extra budget van € 10.000 is dus zeker aan te raden, al kan je daar nog moeiteloos boven: onze testauto deed er vlot € 30.000 aan opties bovenop…

Voor het fiscale aspect geven we tot slot even mee dat Audi voor de 50 TDI een CO2-uitstoot opgeeft van 142 tot 150 g/km, afhankelijk van de gekozen velggrootte.

Het verdict

De nieuwe generatie van de Audi A7 Sportback weet zijn sterke punten nog verder bij te vijlen. Het resultaat is opnieuw een strak getekende en scherp ogende vijfdeurscoupé, die volop inzet op de digitalisering. Zijn technologische aanbod is bijna onovertroffen, zijn rijgedrag minder dynamisch dan zijn looks doen vermoeden – maar dat maakt hij goed door zijn rijcomfort. De werking van zijn automaat is voor verbetering vatbaar, en voor al die technologie leg je flink wat geld neer. Maar dat hebben we in dit segment nooit anders geweten…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km