Testen

Rijtest: Audi A8 55 TFSI, bijna baanbrekend veilig

Met de nieuwe generatie A8 presenteert Audi naar eigen zeggen de eerste productieauto die autonoom rijdt op niveau 3. Alleen is de technologie bij ons niet beschikbaar. Gelukkig heeft de Audi A8 nog heel wat andere kwaliteiten.

  • Bervoets Wim
  • 11 april 2018
  • Audi
  • 1.621 weergaven
4,1
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Hoogstaand rijcomfort
  • Hoogtechnologische uitrusting
  • Beperkt motoraanbod
  • Nog niet alle technologie beschikbaar
  • Rijgedrag mist wat karakter

Wat dat niveau 3 precies inhoudt? Dat de Audi A8 alle hard- én software aan boord heeft om in bepaalde situaties – in dit geval een file – zelf het gas- en rempedaal te bedienen, en het stuur. Het grote verschil met de andere niveaus is dat je in die situatie je aandacht niet meer op de weg hoeft te houden. Wel moet je meteen terug kunnen ingrijpen als de auto daar om vraagt.

Het systeem heet Audi AI Traffic Jam Pilot, maar is bij ons nog niet beschikbaar. Evenmin in onze buurlanden, en dat heeft met wetgeving te maken. Maar ook, zo laat Audi weten, met homologatieredenen: momenteel mag de auto je stuur maar bedienen tot een snelheid van 10 km/u. Zoals bij een autonome parkeerfunctie. Audi mikt op 2019 om het systeem te kunnen invoeren.

De tekentafel

Maar laat ons terug even uitzoomen. Naar de A8, het 5,17 meter lange vlaggenschip van het Audi-gamma. Of als je hem in zijn lange L-versie bestelt: 5,30 meter. De A8 is dan ook een imposante auto, die er door zijn klassieke design op het eerste gezicht niet zo imposant uitziet. Tot je eens rond de auto loopt, van de optionele matrix-ledkoplampen met lasertechnologie vooraan tot de oled-achterlichten achteraan, die met elkaar verbonden zijn door een led-strook, en weer terug.

In het interieur introduceerde de A8 als eerste Audi de nieuwe designtaal voor het dashboard. Net als in de A7 en nu ook de A6 en A6 Avant krijg je dus twee touchscreens op de middenconsole. Het bovenste voor het infotainment, het onderste voor de rij- en comfortfuncties. Het instrumentenpaneel is uiteraard digitaal. De afwerkingskwaliteit is zoals steeds onberispelijk en het geheel oogt strak, maar ondanks enkele gadgets zoals openschuivende ventilatiemonden mocht het interieur wat meer weelderige luxe uitstralen, in plaats van de zakelijke en koele techno-sfeer die nu overheerst.

De testbank

Nog een andere innovatie van de A8: de nieuwe en ondoorgrondelijke naamgeving. Ons testmodel – waar Audi wijselijk de typebenaming van had verwijderd – was de 55 TFSI. In mensentaal: de 3.0 TFSI, een drie liter grote V6 die 500 Nm produceert (tussen 1.370 en 4.500 tpm) en 340 pk (tussen 5.000 en 6.400 tpm). Daardoor haalt hij 100 km/u in een vlotte 5,6 seconden (de A8 weegt net geen twee ton) en wordt hij begrensd op 250 km/u.

De TFSI is romig en beheerst, zeker in combinatie met de achttrapsautomaat. Hij houdt vooral van lage toerentallen, maar geeft daarboven zijn vermogen lineair af. De geluiddemping is kwalitatief, maar de concurrenten uit München en Stuttgart doen nog net iets beter. Op dit niveau komt het aan op de details. Opmerkelijk is het 48 volt-circuit, dat van deze 55 TFSI – en bij uitbreiding alle A8-modellen – een mild hybrid maakt. Dat merk je wanneer je het gaspedaal lost en uitbolt, en aan de start/stopfunctie.

De standaard luchtvering doet de A8 comfortabel rijden, met een prinsheerlijk rijcomfort en correcte filtering, al ligt het cocongevoel net iets hoger in de Mercedes S-Klasse. En rijdynamisch? Op dat vlak doet hij beter dan de S-Klasse, maar minder goed dan de BMW 7-Reeks. De Quattro-vierwielaandrijving doet zijn werk prima, maar de Audi stuurt wat te afstandelijk en de combinatie motor/versnellingsbak houdt het liever rustig.

De gadgets

Het MMI-infotainmentsysteem aan boord van de Audi laat zich intuïtief bedienen. De haptische bediening van sommige functies op het touchscreen vergt wel wat gewenning. Er is ook stembediening of geschreven bediening via het onderste touchscreen. Het intelligente navigatiesysteem houdt rekening met verkeersinformatie, parkeerplaatsen, gevaren op de weg, enzovoort. Verder mag je alles verwachten van een limousine op dit niveau: zetels met massagefunctie, tablets en touchscreens achteraan, parfumering en ionisering, en op de A8 L zelfs een heuse first class-behandeling met voetmassage op de achterbank.

De rijpolitie

Omdat de Audi AI nog niet beschikbaar is, is het ook nog even wachten op de parkeerfuncties op afstandsbediening. Een klassieke parkeerhulp is wel beschikbaar, net als een uitstapwaarschuwing die de portieren tegenhoudt als er een auto of fietser nadert. We noteren verder nog een waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter de auto, nachtzicht, een kruispuntassistent bij het afdraaien op een kruispunt, en de klassiekers zoals een noodremhulp met voetgangerherkenning, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, enzovoort.

De rekening

Het prijskaartje van dat alles? Vanaf € 87.500, voor de voorlopig enige andere motoroptie: de 50 TDI. Later komen er nog een plug-inhybride e-tron en W12 bij, maar voorlopig is het de 50 TDI of onze 55 TFSI. Die heeft dan weer een prijskaartje van € 97.300. Naar goede Audi-gewoonte moet je uitwijken naar de optielijst voor de meeste comfort- en veiligheidsitems, waardoor het prijskaartje stevig aantikt.

Voor de 55 TFSI geeft Audi een gemiddeld verbruik op van 7,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 175 g/km. Wij registreerden een gemiddeld verbruik van 9,3 l/100 km. Geen onaardig resultaat, gezien de afmetingen en het gewicht van de A8.

Het verdict

De Audi A8 is een hoogtechnologische luxelimousine. Hij legt de veiligheidslat een niveau hoger voor de concurrenten, maar wordt daarbij alleen geremd door de wetgeving, die nog niet alle functionaliteiten toelaat. Diezelfde concurrenten doen af en toe beter qua raffinement, weelderige luxe of rijdynamiek, maar dat neemt niet weg dat deze A8 zijn plaats op het podium van de luxelimousines verdient, en dat hij zijn chauffeur – of eigenaar op de achterbank – in de watten weet te leggen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Het merk stopt in 2024 met de productie van de berline.

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

En dat zeggen wij niet, maar wel een wetenschappelijke studie van de Britse universiteit van Loughborough!

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

Aanbevolen tests voor jou

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km