Testen

Rijtest: Audi RS4 Avant, meer dan een S4 Plus

Hoeveel merken verpakken hun hyperatletische gezinsberlines ook als break? De BMW M3? Niet als Touring. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio? Niet als break. Blijven er over: de Mercedes-AMG C 63. En deze Audi RS4 Avant.

  • Bervoets Wim
  • 20 april 2018
  • Audi
4,0
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Krachtige motor
  • Tonnen grip
  • Veelzijdig chassis
  • Hoog gewicht
  • Opties doen rekening oplopen
  • Stevige prijs
  • Wat kunstmatig klinkende V6

En dan is deze RS4 zelfs nog een uitzondering. Want in tegenstelling tot zijn concurrent uit Stuttgart doet de Beierse break het al even zonder berlineversie. Dat was trouwens net hetzelfde bij zijn debuut in 1999, als opvolger van de legendarische Audi RS2 Avant. Wat deze nieuwe generatie nog gemeen heeft met het oermodel van de RS4? Een V6 onder de motorkap.

De tekentafel

Door zijn roeping als supersnelle gezinsbreak kwam de Audi RS4 Avant altijd relatief discreet voor de dag. Geen dikgewelfde motorkap, geen waanzinnig uitgeklopte wielkasten of spoilergeweld op de achterklep: met een RS4 reed je desgewenst discreet, zeker wanneer je koos voor een subtiele koetswerkkleur en de klassieke weggevers als zilveren spiegelbehuizingen in dezelfde kleur liet meespuiten.

Dat is in deze nieuwe Audi RS4 Avant iets anders: de voorbumper is dieper uitgesneden, de voor- en achterlichten krijgen kleine details die volgens Audi naar de legendarische Audi 90 IMSA GTO verwijzen, maar die volgens ons de verwantschap met de RS5 in de verf zetten. Stip de exterieuraccenten nog eens aan in koolstofvezel (minstens € 4.600) of aluminium (minstens € 4.000) en je RS4 Avant springt in het oog.

Binnenin wijzen sportzetels en het afgeplatte sportstuur op de atletische inborst van de gezinsbreak, maar verder is het dashboard even strak getekend, het interieur kwalitatief afgewerkt en de koffer ruim als de doordeweekse A4 Avant: 505 liter met de achterbank rechtop, 1.510 liter met het geheel neergeklapt. Het optionele digitale instrumentenpaneel telt ten slotte nog enkele RS4-specifieke wijzertjes en weergaves.

De testbank

Net als de RS5 Coupé is deze RS4 Avant een kind van zijn tijd: de hoogtoerige atmosferische 4.2 V8 maakt plaats voor een 2.9 V6 biturbo. Met 450 pk (tussen 5.700 en 6.700 tpm) en 600 Nm (tussen 1.900 en 5.000 tpm) precies even sterk als in de RS5, en in gewijzigde vorm ook terug te vinden bij Porsche. Het moet het verbruik en de CO2-uitstoot van deze RS4 ten goede komen, maar daarover meteen meer.

Het vermogen gaat nog steeds naar de vier wielen in een 40/60-verhouding (in sommige situaties stuurt de Audi zelfs 85 procent naar de voorwielen of 70 procent naar de achterwielen), maar de S-Tronic zevenbak met dubbele koppeling uit de voorganger wijkt voor een Tiptronic-achttrapsautomaat. Die zet tegenwoordig even snelle schakeltijden neer en is zachter in gebruik in automatische stand, en kan beter om met het toegenomen koppel van deze RS4 Avant.

Het resultaat? 0-100 km/u in 4,1 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Kies je voor het RS Dynamic-pack, dan wordt de topsnelheid niet alleen verhoogd tot 280 km/u, maar voegt Audi ook een sperdifferentieel toe en een RS Plus-sportonderstel met Dynamic Ride Control, dat het koetswerk beter onder controle houdt bij acceleraties, remmen en in bochten.

Dat deze RS4 kan accelereren, is van meet af aan duidelijk: de Audi smeert zijn gulle koppel breed uit onderin de toeren en schiet er in een rotvaart vandoor. Zelfs hoger in de toeren gaat het hem goed af, terwijl hij blijft razen en sleuren. Jammer dat de V6 er zelfs met de optionele sportuitlaat (€ 1.222) te kunstmatig blijft klinken.

De Quattro-vierwielaandrijving houdt de vier wielen naar goede gewoonte stevig in het gareel, waardoor je de RS4 Avant met een licht maar precies stuur de bocht in plaatst en vroeg op het gas kunt. Er is wat lichte marge voor speelvogels, maar meedogenloze grip en efficiëntie blijven de sleutelwoorden. Zoals steeds bij een RS4. Het Drive Select-keuzesysteem terugschroeven naar Comfort houdt de teugels opnieuw strak, en dan laveert de Audi discreet en moeiteloos door het verkeer.

De gadgets

Het digitale instrumentenpaneel (“Virtual Cockpit” bij Audi) zorgt zoals gezegd voor extra rijinformatie in de RS4, maar tovert evengoed je navigatiekaart recht voor je neus. Verder noteren we klassiekers zoals digitale radio, smartphone-integratie en een Bang & Olufsen-geluidsinstallatie. De rijpolitie is standaard vertegenwoordigd door parkeersensoren vooraan en achteraan, een dodehoekwaarschuwing en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp. Optioneel kan je nog items als een achteruitrijcamera, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een head-updisplay bijbestellen.

De rekening

Audi vraagt € 84.700 voor zijn RS4 Avant. Niet weinig, maar wel op het niveau van zijn rechtstreekse concurrent, de Mercedes-AMG C 63 break (die na zijn facelift binnenkort een nieuw prijskaartje krijgt). Wil je het onderste uit de kan halen van je Audi RS4 Avant, dan moet je nog opleggen voor het RS Dynamic Pack (€ 5.995,55), de sportuitlaat (€ 1.222,10) en de keramische remmen (€ 6.098,40). Zelfs met alleen enkele comfortopties loopt het prijskaartje al snel gevaarlijk richting € 100.000…

Een week testrijden leverde ons een gemiddeld verbruik op van 10,2 l/100 km. Zo’n anderhalve liter meer dan de 8,8 l/100 km die Audi zelf opgeeft, maar voor een auto van dit kaliber blijft dat netjes binnen de perken. De CO2-uitstoot bedraagt 199 g/km, gevoelig minder dan de 249 g/km van zijn voorganger.

Het verdict

De Audi RS4 Avant doet op alle vlakken beter dan zijn voorganger, behalve op vlak van sound. Maar het inruilen van de V8 voor de V6 heeft hem verder niets dan voordelen opgeleverd: het verbruik is gevoelig gedaald, de prestaties gaan erop vooruit. Dat levert een supersnelle gezinsbreak op met twee gezichten. Een comfortabele kilometervreter en een sportieveling die je met het mes tussen de tanden kunt rijden. Geen agressieve racer, maar wel meer dan zomaar een S4 Plus.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km