Testen

Rijtest: Bertone X 1/9 1982, de betaalbare mini-Ferrari

Dankzij Mazda heeft Fiat vandaag opnieuw een Spider in zijn gamma. Midden jaren 70 sloegen de Italianen daarvoor de handen in elkaar met Bertone. Het resultaat was de X 1/9, een model dat al snel “mini-Ferrari” werd gedoopt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 april 2018
  • Fiat
2,3
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 1,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 2,5
    Globaal
Voor- en nadelen

      Zoek je een klassieke roadster met motor centraal achterin en achterwielaandrijving, en moet je budget redelijk blijven? Waarom niet eens zoeken naar een Fiat X 1/9? Je betaalt relatief weinig – zo’n € 6.000 – vergeleken met andere modellen uit dezelfde periode. Maar is het nu Fiat X 1/9 of Bertone X 1/9? Alles hangt af van het productiejaar.

      Derde weg

      Midden jaren 60 veroverde Fiat heel wat harten met zijn kleine sportieve cabriolet, de 850 Spider. Niet lang daarna verscheen de Fiat 128, de eerste voorwielaangedreven auto uit zijn geschiedenis. Naast de berline en de coupéversie van de 128 wilde Fiat ook een cabriolet om zijn verouderde 850 Spider op te volgen. Er waren twee oplossingen mogelijk: voorwielaangedreven met de motor voorin, zoals de rest van de 128-modellen, of de motor helemaal achterin zoals in de 850 Spider. Koetswerkbouwer Bertone kwam nog met een derde mogelijkheid: de motor centraal achterin, zoals in de Lamborghini Miura die het net getekend had.

      Codenaam

      Op het salon van Turijn in 1969 verscheen er dan een moderne conceptcar, de Runabout. Na lang twijfelen zette Fiat in 1972 het licht op groen voor de productie. Maar uit schrik voor een commerciële flop die de carrière van de 128 zou beschadigen, werd de productieversie toch niet 128 Spider genoemd. De interne codenaam werd behouden: X 1/9.

      1.3, daarna 1.5

      De eerste generatie gebruikte de 1.3 van de Fiat 128, die 90 graden gekanteld werd en achter de zetels werd geplaatst. De licht gewijzigde motor produceerde 75 pk en werd gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met vier verzetten. In 1976 volgde er een facelift, twee jaar later kreeg hij een nieuwe motor en een nieuwe naam: X 1/9 Five Speed. De kleine Italiaan kreeg een 1.5 met 85 pk en een manuele vijfbak. De prestaties pasten beter bij het uitstekende dynamische weggedrag voor die tijd.

      Bertone

      In 1982 had Fiat nood aan een extra productielijn, waardoor Bertone alleen voortging met de assemblage van de X 1/9. De Fiat X 1/9 werd dus Bertone X 1/9. Er volgden technische verbeteringen (om hem onder meer betrouwbaarder te maken) en esthetische (voor een meer premiumlook). Bertone werkte ook enkele speciale reeksen uit, waaronder een “IN” met tweekleurig koetswerk, zoals ons testexemplaar. De Bertone-versies kregen een genummerd plaatje op het dashboard om de exclusiviteit te beklemtonen. De Bertone X 1/9 werd gebouwd tot 1989.

      Levendig

      De eigenaar van ons testmodel is een oude amateur-rallypiloot, die iets lichts en levendig zocht voor regulariteitsrally’s. Hij moest er vooral met open dak mee kunnen rijden. Het harde dak van de Bertone verdwijnt namelijk in een handomdraai in de kofferbak voorin. Er is nog een tweede, kleinere koffer, net achter de motor. Voldoende voor een weekendje weg.

      Verhouding gewicht/vermogen

      De optionele Abarth-sportuitlaat stond al van bij de bestelling aangevinkt op ons testexemplaar, en houdt zich op deze 1.5 niet in. De naald van de toerenteller klimt (omgekeerd op de Bertone-modellen) levendig tot het maximumtoerental van 6.000 tpm. Ondanks het beperkte vermogen zijn de prestaties correct. De Bertone weegt amper 920 kilogram, wat ondanks zijn 85 pk een geslaagde verhouding gewicht/vermogen oplevert.

      Centraal

      Vooral de rijdynamiek weet je te begeesteren in de eerste bochten. De Bertone draait quasi zonder koetswerkrol en voelt heel lichtvoetig aan. Toch blijft het rijcomfort bewaard: de ophanging filtert verrassend goed voor zulke lage roadster. De positie van de motor centraal achterin zorgt op zijn beurt voor een goede stabiliteit en grip. Een model dat het (her)ontdekken waard is!

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km