Testen

Rijtest: BMW 218i Active Tourer, stilte na de storm

Vier jaar geleden schreeuwden de BMW-fans moord en brand: München presenteerde een voorwielaangedreven monovolume. Een schot in de roos, zo bleek: de 2-Reeks Active Tourer haalde veel nieuwe BMW-klanten binnen. Begin dit jaar kreeg hij een facelift. Wat geeft dat als resultaat?

  • Bervoets Wim
  • 05 november 2018
  • BMW
3,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename driecilinder
  • Dynamisch rijgedrag
  • Moduleerbaar interieur
  • Mist wat uitstraling
  • Prijs inclusief opties
  • Verbruik aan de hoge kant

In 2014 was de 2-Reeks Active Tourer de eerste voorwielaangedreven BMW. Genoeg om de trouwe merkfans tegen de haren in te strijken, maar het was de Duitsers menens. De Active Tourer kreeg een versie met zeven zitplaatsen, de Gran Tourer, een driecilinder en een plug-inhybride. Geen nicheproduct om enkele klanten tevreden te stellen, maar een volwaardig lid van de BMW-familie die heel wat nieuwe kopers naar München wist te lokken.

De tekentafel

Een carrière van vier jaar betekent dat er een facelift aankomt, en dat is bij BMW niet anders. Begin dit jaar kreeg ons Autosalon de primeur om de gefacelifte Active Tourer voor te stellen. Die kreeg vooral een nieuwe snoet, met groter niervormig radiatorrooster en koplampen met een zeshoekig patroon. Ook de achterkant werd wat bijgewerkt, en klassiekers als nieuwe koetswerkkleuren en velgen maken het lijstje compleet.

Binnenin blijft de facelift vooral beperkt tot detailwerk: een nieuwe keuzehendel voor de automatische versnellingsbakken, een update voor het infotainmentsysteem en enkele wijzigingen in de aankleding van het interieur. De zetels werden iets comfortabeler, maar blijven vooral achteraan aan de harde kant.

Over de achterbank gesproken: verrassend wat BMW met een 4,35 meter lange monovolume kan doen. Een aanrader is dan wel de optionele verschuifbare achterbank. Dan schommelt het koffervolume van 468 liter tot 1.510 liter. Standaard is de achterbank neerklapbaar in een 40/20/40-verhouding, en levert de neergeklapte rugleuning een vlakke laadvloer op.

De testbank

Wij reden onze testrit met de 218i, BMW’s gereputeerde driecilinder turbobenzine van 1,5 liter, die hier goed is voor 140 pk en dus iets meer vermogen krijgt dan de 136 pk voor de facelift. De 218i is weliswaar niet de instapbenzine: die rol is weggelegd voor de 109 pk sterke 216i. “Onze” 218i was gekoppeld aan BMW’s Steptronic, een automatisch schakelende zevenbak met dubbele koppeling die de vorige zestrapsautomaat vervangt, maar standaard komt hij met een manuele zesbak.

De 218i sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in een aanvaardbare 9,3 seconden en gaat door tot 205 km/u. Maar de driecilinder maakt vooral optimaal gebruik van zijn 220 Nm koppel: de Active Tourer geraakt zowel in de stad als op de snelweg vlot mee met het verkeer. Bovendien geeft hij bijna nooit weg dat hij een driecilinder onder de kap verbergt: de driepitter is perfect geïsoleerd.

Qua rijgedrag hoeft de 2-Reeks Active Tourer zich nergens voor te schamen: met alerte reacties, een direct stuur en precieze vooras zorgt hij voor meer dan voldoende rijplezier. De bewegingen van het koetswerk houdt hij door een strakke demping mooi onder controle, maar dat heeft als keerzijde dat de ophanging af en toe stug reageert.

De rijpolitie

Als je – zoals steeds – het nodige budget oplegt, is de rijhulp van deze 2-Reeks Active Tourer bijzonder uitgebreid, tot en met adaptieve cruise control met rijstrook- en filehulp. Ook parkeerhulp staat op het lijstje, net als verkeersbordherkenning en zelfs een head-updisplay.

De gadgets

Naar goede BMW-gewoonte is ook de connectiviteit bijzonder uitgebreid. Het infotainmentsysteem werd geüpdatet, waardoor je het voortaan ook via touchscreen kunt bedienen. Inductieladen en Apple CarPlay geven je smartphone ook een plek in deze vernieuwde 2-Reeks Active Tourer. Een wifi-hotspot en smartphone-apps maken de integratie van je smartphone compleet. Als je uiteraard bijbetaalt…

De rekening

Dat brengt ons bij de eindfactuur. De vernieuwde 2-Reeks Active Tourer begint vanaf € 27.550 voor de 216i als instapversie. De 218i die wij reden kost je € 29.500 voor de manuele versie en € 31.600 voor de versie met zevenbak met dubbele koppeling. Wil je de ruimere Gran Tourer – die trouwens dezelfde facelift ondergaat – dan betaal je gemiddeld € 1.400 extra. Let wel op dat je met de nodige opties al snel € 10.000 extra mag rekenen…

Voor de 218i geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 132 g/km. Wij deden daar na een kleine week testrijden zo’n anderhalve liter bij, en klokten af op 7,4 l/100 km.

Het verdict

In feite is de facelift van deze 2-Reeks Active Tourer een erg klassieke facelift gebleven. De wijzigingen beperken zich vooral tot visuele zaken, en dat betekent dat BMW’s monovolume al van meet af aan een degelijk product was. De motor in de 218i werd op zijn beurt geoptimaliseerd en profiteert van een betere versnellingsbak, maar kampt dan weer met een dorstig karakter.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km