Testen

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

Met de 518d verlaagt BMW niet alleen de instapprijs van zijn 5-Reeks, het merk mikt daarmee bovendien volop op de fleetmarkt. Benieuwd wat deze BMW 518d in zijn mars heeft.

  • Bervoets Wim
  • 16 januari 2019
  • BMW
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerking en uitrusting
  • Verbruik
  • Hoog gewicht
  • Mist wat reserve bij hernemingen
  • Wat luide motor bij koudstart

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

Geen slechte zet van de Beiers natuurlijk, om ook voor deze nieuwe generatie van de 5-Reeks een 518d aan te bieden. De vorige versie van de BMW-luxelimousine was in ons land een graag geziene gast op de fleetmarkt, dus de Duitsers hebben alle reden om aan te nemen dat deze nieuwe 518d dat ook zal zijn.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De tekentafel

Wie bezorgd is om zijn imago als hij komt aandraven met ‘maar’ de basisversie, hoeft daar allerminst wakker van te liggen: de 518d is geenszins een kaalgeplukt instapmodel. Laat de modelbenaming op de achterklep weg, en je krijgt een 5-Reeks als alle andere: een 4,94 meter lange berline, die aanspraak maakt op alle exterieur- en interieuraankleding die BMW op zijn 5 aanbiedt – tot en met het M-sportpakket.

Binnenin hetzelfde verhaal: het interieur van de BMW 518d kleed je zo luxueus en comfortabel aan als je zelf wilt: van elektrisch verstelbare lederen comfort- of sportzetels over uitgebreide rij- en parkeerhulp (alleen het parkeren vanop afstand heeft de 518d niet, evenmin als de 520d) tot de gebarenbediening voor het infotainmentsysteem: niets verraadt je passagiers dat ze in het basismodel van de 5-Reeks rijden.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De testbank

Tenzij de trillingen van de dieselmotor misschien, wanneer je hem ’s morgens start. Niet dat het stoort, maar de vibraties vallen wel harder op dan wat we gewoon zijn in de 5-Reeks. Het is eigen aan BMW’s viercilinderdiesel wellicht, die in feite een toegeknepen versie is van de 520d. Een 2.0 viercilinder dus, met in dit geval een totaal vermogen van 150 pk. De Belgische importeur biedt ook een fiscaal vriendelijke versie van 136 pk aan.

Wel aanwezig op de 520d maar niet op de 518d is de xDrive-vierwielaandrijving. De instapdiesel drijft dus alleen de achterwielen aan, en doet dat via een achttrapsautomaat. Ook niet in de 518d: een manuele versnellingsbak. Hij krijgt dus standaard de achttrapsautomaat, maar dat is geen straf: BMW’s achttrapsautomaat is een van de beste automaten op de markt, en dat is in deze 518d niet anders.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De 518d sprint naar 100 km/u in 8,8 seconden, en gaat door tot 235 km/u. In de praktijk weet hij wel weg met de stevige afmetingen en het gewicht van vlot 1,6 ton, maar hij rijdt het liefst in zijn koppelcurve, die vanaf 1.750 tpm het maximumkoppel van 350 Nm vrijgeeft. Hoger in de toeren lijkt de 518d wat op zijn adem te trappen, waardoor hij minder reserve overhoudt dan je verwacht wanneer je bijvoorbeeld een inhaalmaneuver inzet.

Onze testwagen stond op de standaardophanging, en was dus niet voorzien van adaptieve dempers of een sportopanging. De standaardophanging zet nog maar eens in de verf dat deze generatie 5-Reeks vooral een comfortabele kilometervreter wil zijn, en niet meer de rijdynamiek van zijn voorgangers ambieert. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant maakt dat van de combinatie rijcomfort en zuinige dieselmotor wel de ideale 5-Reeks die je voor je dagelijkse verplaatsingen nodig hebt.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De rijpolitie

Wat voor de uitrusting van exterieur en interieur geldt, geldt ook voor de rijhulp: de 518d heeft recht op alle veiligheidssnufjes van de 5-Reeks. Die zijn meestal optioneel, maar wel bijzonder uitgebreid, met een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, een functie om semi-autonoom van rijstrook te wisselen, uitgebreide parkeerhulp enzovoort.

De gadgets

Idem voor de infotainmentsnufjes: je kunt in de 518d ook kiezen voor uitgebreide navigatie met dito smartphone-integratie (met onder meer Apple CarPlay) en allerlei apps die de gegevens van je smartphone linken met je auto. Draadloos laden, gebarenbediening, digitale radio en wifi: het staat allemaal in de optielijst.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De rekening

Ondanks een catalogusprijs van 47.950 euro, 3.950 euro goedkoper dan de 520d met automaat en 1.600 euro goedkoper dan de 520d met manuele versnellingsbak, kan het prijskaartje van de 518d dus nog stevig oplopen als je je laat gaan in de optielijst. Ons testmodel beperkte zijn opties tot drie packs en enkele losse opties, en zette toch nog meer dan 57.000 euro onder de streep.

Keerzijde van de medaille is dan weer het verbruik: BMW geeft zelf 4,4 l/100 km op, en wij klokten af op 6 l/100 km. Met een ontspannen rijstijl lijkt ons een gemiddelde van 5,5 l/100 km zelfs perfect haalbaar. Zijn CO2-uitstoot houdt de eindrekening fiscaal interessant: BMW geeft 116 g/km op.

Het verdict

De BMW 518d wil in de eerste plaats een rationele keuze zijn. Een lagere catalogusprijs combineren met een laag verbruik en fiscaal interessant prijskaartje is een ding, maar de kwaliteiten van de 5-Reeks overhouden is iets anders. Daar slaagt deze 518d gelukkig in, waardoor hij meer in zijn mars heeft dan zomaar een instapmodel te zijn. Het succes op de fleetmarkt lijkt dus opnieuw gegarandeerd.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

%%snip_11%%

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km