Testen

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

Met de 518d verlaagt BMW niet alleen de instapprijs van zijn 5-Reeks, het merk mikt daarmee bovendien volop op de fleetmarkt. Benieuwd wat deze BMW 518d in zijn mars heeft.

  • Bervoets Wim
  • 16 januari 2019
  • BMW
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerking en uitrusting
  • Verbruik
  • Hoog gewicht
  • Mist wat reserve bij hernemingen
  • Wat luide motor bij koudstart

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

Geen slechte zet van de Beiers natuurlijk, om ook voor deze nieuwe generatie van de 5-Reeks een 518d aan te bieden. De vorige versie van de BMW-luxelimousine was in ons land een graag geziene gast op de fleetmarkt, dus de Duitsers hebben alle reden om aan te nemen dat deze nieuwe 518d dat ook zal zijn.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De tekentafel

Wie bezorgd is om zijn imago als hij komt aandraven met ‘maar’ de basisversie, hoeft daar allerminst wakker van te liggen: de 518d is geenszins een kaalgeplukt instapmodel. Laat de modelbenaming op de achterklep weg, en je krijgt een 5-Reeks als alle andere: een 4,94 meter lange berline, die aanspraak maakt op alle exterieur- en interieuraankleding die BMW op zijn 5 aanbiedt – tot en met het M-sportpakket.

Binnenin hetzelfde verhaal: het interieur van de BMW 518d kleed je zo luxueus en comfortabel aan als je zelf wilt: van elektrisch verstelbare lederen comfort- of sportzetels over uitgebreide rij- en parkeerhulp (alleen het parkeren vanop afstand heeft de 518d niet, evenmin als de 520d) tot de gebarenbediening voor het infotainmentsysteem: niets verraadt je passagiers dat ze in het basismodel van de 5-Reeks rijden.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De testbank

Tenzij de trillingen van de dieselmotor misschien, wanneer je hem ’s morgens start. Niet dat het stoort, maar de vibraties vallen wel harder op dan wat we gewoon zijn in de 5-Reeks. Het is eigen aan BMW’s viercilinderdiesel wellicht, die in feite een toegeknepen versie is van de 520d. Een 2.0 viercilinder dus, met in dit geval een totaal vermogen van 150 pk. De Belgische importeur biedt ook een fiscaal vriendelijke versie van 136 pk aan.

Wel aanwezig op de 520d maar niet op de 518d is de xDrive-vierwielaandrijving. De instapdiesel drijft dus alleen de achterwielen aan, en doet dat via een achttrapsautomaat. Ook niet in de 518d: een manuele versnellingsbak. Hij krijgt dus standaard de achttrapsautomaat, maar dat is geen straf: BMW’s achttrapsautomaat is een van de beste automaten op de markt, en dat is in deze 518d niet anders.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De 518d sprint naar 100 km/u in 8,8 seconden, en gaat door tot 235 km/u. In de praktijk weet hij wel weg met de stevige afmetingen en het gewicht van vlot 1,6 ton, maar hij rijdt het liefst in zijn koppelcurve, die vanaf 1.750 tpm het maximumkoppel van 350 Nm vrijgeeft. Hoger in de toeren lijkt de 518d wat op zijn adem te trappen, waardoor hij minder reserve overhoudt dan je verwacht wanneer je bijvoorbeeld een inhaalmaneuver inzet.

Onze testwagen stond op de standaardophanging, en was dus niet voorzien van adaptieve dempers of een sportopanging. De standaardophanging zet nog maar eens in de verf dat deze generatie 5-Reeks vooral een comfortabele kilometervreter wil zijn, en niet meer de rijdynamiek van zijn voorgangers ambieert. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant maakt dat van de combinatie rijcomfort en zuinige dieselmotor wel de ideale 5-Reeks die je voor je dagelijkse verplaatsingen nodig hebt.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De rijpolitie

Wat voor de uitrusting van exterieur en interieur geldt, geldt ook voor de rijhulp: de 518d heeft recht op alle veiligheidssnufjes van de 5-Reeks. Die zijn meestal optioneel, maar wel bijzonder uitgebreid, met een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, een functie om semi-autonoom van rijstrook te wisselen, uitgebreide parkeerhulp enzovoort.

De gadgets

Idem voor de infotainmentsnufjes: je kunt in de 518d ook kiezen voor uitgebreide navigatie met dito smartphone-integratie (met onder meer Apple CarPlay) en allerlei apps die de gegevens van je smartphone linken met je auto. Draadloos laden, gebarenbediening, digitale radio en wifi: het staat allemaal in de optielijst.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

De rekening

Ondanks een catalogusprijs van 47.950 euro, 3.950 euro goedkoper dan de 520d met automaat en 1.600 euro goedkoper dan de 520d met manuele versnellingsbak, kan het prijskaartje van de 518d dus nog stevig oplopen als je je laat gaan in de optielijst. Ons testmodel beperkte zijn opties tot drie packs en enkele losse opties, en zette toch nog meer dan 57.000 euro onder de streep.

Keerzijde van de medaille is dan weer het verbruik: BMW geeft zelf 4,4 l/100 km op, en wij klokten af op 6 l/100 km. Met een ontspannen rijstijl lijkt ons een gemiddelde van 5,5 l/100 km zelfs perfect haalbaar. Zijn CO2-uitstoot houdt de eindrekening fiscaal interessant: BMW geeft 116 g/km op.

Het verdict

De BMW 518d wil in de eerste plaats een rationele keuze zijn. Een lagere catalogusprijs combineren met een laag verbruik en fiscaal interessant prijskaartje is een ding, maar de kwaliteiten van de 5-Reeks overhouden is iets anders. Daar slaagt deze 518d gelukkig in, waardoor hij meer in zijn mars heeft dan zomaar een instapmodel te zijn. Het succes op de fleetmarkt lijkt dus opnieuw gegarandeerd.

Rijtest: BMW 518d, meer dan zomaar een instapmodel?

%%snip_11%%

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km