Testen

Rijtest: BMW 840d, terugkeer van een icoon?

Dit jaar is het twintig jaar geleden dat de BMW 8-Reeks uit de catalogus verdween. Vorig jaar deed hij zijn grote herintrede, wij kijken of de grand tourer van weleer helemaal terug is.

  • Bervoets Wim
  • 31 mei 2019
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiënt weggedrag
  • Krachtige en muzikale motor
  • Redelijk verbruik
  • Beperkte plaats achterin
  • Hoge totaalprijs
  • Wat stugge demping

Rijtest: BMW 840d, terugkeer van een icoon?

De BMW 8-Reeks uit de jaren 90 was een royale en comfortabele vierzitscoupé en destijds het vlaggenschip van het Münchense gamma. Na twintig jaar afwezigheid keert de iconische ‘8’ nu terug, deze keer ook als cabriolet en binnenkort als vierdeurscoupé. Vreemd, waren dat ook niet de koetswerkversies van de BMW 6-Reeks die uit de catalogus is verdwenen?

Rijtest: BMW 840d, terugkeer van een icoon?

De tekentafel

Opmerkelijk genoeg is deze nieuwe BMW 8-Reeks korter dan de vorige 6-Reeks: 5 centimeter om precies te zijn. De 4,84 meter lange nieuwkomer is ook 5 centimeter langer dan de oude 8-Reeks van weleer. Visueel bevat deze nieuwe 8 weinig knipogen naar het origineel. Geen wegklappende koplampen dus – dat is vandaag ook moeilijker te realiseren dan weleer – maar wel lage, brede en sportieve coupélooks. Die liggen helemaal in de huidige BMW-tijdsgeest: het niervormige radiatorrooster is breed en prominent, de dagrijlichten zijn hoekig in plaats van rond, en vooraan, op de flanken en achteraan zijn de nodige luchtgeleiders voorzien.

Ook binnenin past BMW zijn huidige stijlgids toe. De iDrive-infotainmentbediening op de middenconsole werd opnieuw ontworpen, het instrumentenpaneel is digitaal (maar geeft bij momenten een overload aan informatie weer) en overal op het dashboard kiest BMW voor hoekigere vormen in plaats van de klassieke rondingen vroeger. Het geheel is mooi afgewerkt, maar had voor een vlaggenschip net dat tikkeltje specialer mogen aanvoelen.

De rijpositie is prima: je zit laag en omgeven door dashboard en middentunnel. Er zijn ook twee plaatsen achteraan, maar die zijn krap bemeten en de toegang is lastig. Makkelijker is het om de rugleuning van de achterbank neer te klappen en zo de 420 liter grote kofferruimte uit te breiden. Individual- en M-opties geven je ruimte om je 8-Reeks luxueuzer of sportiever uit te dossen.

Rijtest: BMW 840d, terugkeer van een icoon?

De testbank

Onder de motorkap voorzag BMW bij de lancering twee motoren: de M850i xDrive met 4,4 liter grote V8 benzine van 530 pk, en deze 840d xDrive, met 3 liter grote zescilinder dieselmotor van 320 pk. Recent voegde BMW daar nog een 840i aan toe, met zes-in-lijn van 340 pk. Deze zelfontbrander in onze 840d produceert een indrukwekkend koppel van 680 Nm, haalt in 4,9 seconden 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 250 km/u.

Het is die trekkracht en dat koppel, in combinatie met de verrassend muzikale zescilinder, die van de 840d een aangename motor maken. De 8-Reeks heeft in dit geval het karakter van een kilometervretende grand tourer, die laag in de toeren met een discrete roffel oppikt en zelfs aan hoge snelheden beheerst blijft rijden. De achttrapsautomaat is zoals steeds vrij van kritiek. De ophanging iets minder: een adaptieve M-sportophanging is standaard, en in combinatie met de 20-duimsvelgen van ons testmodel bezorgde die stuggere reacties dan wat je van een vlaggenschip verwacht. Dat doet de Mercedes S-Klasse Coupé bijvoorbeeld wel beter, temeer omdat BMW op zijn 8-Reeks geen luchtvering voorziet.

De Beiers zien hun 8 dan ook eerder als sportieve rijdersauto dan echte luxecoupé, en dat vertaalt zich wel degelijk in het rijgedrag. Meesturende achterwielen zijn standaard voorzien op de coupé, en die doen de bijna 5 meter lange 8-Reeks kleiner aanvoelen dan hij in werkelijk is. De voorwielen reageren precies en direct op je stuurcommando’s, het koetswerk blijft netjes onder controle, maar het rijgedrag is eerder efficiënt dan sportief. En zoals wel meer moderne grote BMW’s, zoals ook de 5-Reeks, geïsoleerd. Goed om weten: de M850i heeft optioneel actieve antirolstangen, de 840d niet.

Rijtest: BMW 840d, terugkeer van een icoon?

De rijpolitie

Het hoeft niet te verrassen dat de rijhulp op deze topcoupé uitgebreid is. Standaard is ze eerder beperkt, met een cruise control met aanrijdingswaarschuwing en noodremhulp. Betaal je bij, dan kun je je 8-Reeks onder meer voorzien van een adaptieve cruise control met filehulp, verkeersbordherkenning, rijstrookhulp, uitgebreide parkeerhulp en een systeem dat de laatste 50 meter van je maneuver onthoudt en dat deels automatisch in omgekeerde richting kan afleggen Handig in moeilijke parkeersituaties.

Rijtest: BMW 840d, terugkeer van een icoon?

De gadgets

Connectiviteit hoef je BMW niet te leren kennen, en dat is in deze 8-Reeks niet anders. Het infotainmentscherm is 10,25 duim groot, kan worden gebruikt als touchscreen, bediend met gebaren, knoppen of stem. Wifi, apps, de digitale sleutel waarmee je de status van je auto vanop afstand checkt, en Apple CarPlay behoren uiteraard ook tot de mogelijkheden.

De rekening

Deze BMW 840d xDrive parkeert zich op je oprit vanaf € 102.000. Dat getal loopt natuurlijk nog hoger op wanneer je de nodige opties aanstipt, al is de standaarduitrusting naar Duitse normen redelijk correct. Zoek je naar concurrenten bij de andere Duitse premiummerken, dan kom je wellicht uit bij de Mercedes S-Klasse Coupé. Die kost in zijn meest betaalbare versie € 108.537 maar heeft geen dieselvariant. Audi heeft geen coupé van dit formaat in zijn gamma.

Voor de 840d xDrive geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 164 g/km. Wij deden daar maar een beetje bij ondanks enkele stukken Duitse autobahn: 6,5 l/100 km. Een meer dan aanvaardbaar verbruik dus.

Rijtest: BMW 840d, terugkeer van een icoon?

Het verdict

Is deze nieuwe BMW 8-Reeks een moderne interpretatie van het icoon van weleer? Niet helemaal: de 8 is als 840d opnieuw een geslaagde grand tourer waar je comfortabel en soepel kilometers mee vreet. Maar om een echt vlaggenschip te zijn mist hij vooral binnenin dat tikkeltje meer luxe en exclusiviteit die een 7-Reeks wel heeft. En daardoor is deze nieuwe 8-Reeks minstens evenzeer de opvolger van de 6-Reeks.

Rijtest: BMW 840d, terugkeer van een icoon?

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Voor de 60ste verjaardag van het model gaf de Franse designer Matthieu Lehanneur een nieuwe invulling aan het icoon, met een mix van auto en architectuur. En dat in een 100 % elektrische concept car.

De MG5 Electric break in 7 cijfers

De MG5 Electric break in 7 cijfers

MG breidt zijn aanbod op de markt van de elektomobiliteit uit met de lancering van de eerste elektrische break. Hij moest betaalbaar blijven, dus start hij zijn carrière met een prijs onder de 30.000 euro.

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

Aanbevolen tests voor jou

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 19.975
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 19.589

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
10 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 61.250

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 34.975
2018
92.996 km

Benzine, Automaat

€ 29.500
2019
47.500 km
€ 52.975
2020
26.696 km

Diesel, Automaat

€ 26.559
2021
11.503 km