Rijtest: BMW M140i, kwestie van bescheiden te blijven

Een M2? Natuurlijk is dat tof. Maar in zijn schaduw staat er nog een aantrekkelijk model: de M140i. Wij testen hem in zijn “basisversie”: driedeurs, manuele versnellingsbak en achterwielaandrijving. Kwestie van bescheiden te blijven

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 april 2018
  • BMW
  • 1.042 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Charismatische motor
  • Prijs/prestaties
  • Veelzijdige sportwagen
  • Geen zelfsper
  • Gevoelloze besturing
  • Toegang tot achterbank

Aanvankelijk heette deze pittige sportversie tussen de gewone 1-Reeks en de radicale M2 M135i. Doorheen zijn carrière werd hij omgedoopt tot M140i. Dat leverde hem 20 pk en 50 Nm extra op. Je vertrekt dus in een compacte auto met 3 liter grote drukgevoede zescilinder die 340 pk en 500 Nm produceert en de achterwielen aandrijft voor € 43.150. Als je weet dat deze M140i op de lange termijn eigenlijk wat investeringspotentieel heeft, lijkt dat bijna een koopje. Dit is namelijk de laatste sportieve 1-Reeks met achterwielaandrijving.

Kies je voor de uitstekende achttrapsautomaat, dan stijgt de prijs tot € 44.720. Stip je ook de xDrive-vierwielaandrijving aan, dan betaal je € 45.400. De efficiëntie gaat er door die opties wel op vooruit, maar je boet ook wat aan karakter in.

Potige bak

De automaat in deze M140i is vrij van kritiek, maar de manuele versnellingsbak laat zich ook aangenaam bedienen. Hij laat zich stevig hanteren, en glijdt beslist in de verzetten. Iets te beslist zelfs, want soms heb je een sterke hand nodig voor de bediening. Tenzij je de rijhulp uitschakelt, geeft de versnellingsbak zelfs automatisch tussengas bij het terugschakelen. Zo kan je bij het remmen een verzet terug zonder dat je de tiphieltechniek onder de knie hoeft te hebben.

Twee gezichten

Deze M140i heeft twee gezichten, en dat werkt charmant. Met een rustige rijstijl gedraagt hij zich als een GT die snel grote bochten op koppel rijdt. Dat heeft hij genoeg: 500 Nm voor zulke compacte auto is niet niets. Zelfs met de langere verzetten van de zesbak – de automaat heeft immers twee verzetten meer – zit hij onderin de toeren niet om koppel verlegen.

Machtsontplooiing

Laat je de naald van de toerenteller naar omhoog gaan, dan kan je niet anders dan onder de indruk geraken van de machtsontplooiing die deze zescilinder tentoonspreidt. Hij klimt onvermoeibaar richting rode zone. De duw is lineair, de klank relatief gedempt, maar de prestaties zijn op de afspraak. Kunstmatig geplof in de uitlaat, zoals sommige concurrenten doen, laat hij achterwege.

Te verbeteren

De krachtigere M2 is natuurlijk radicaler, maar de M140i houdt er een efficiënt dempingscompromis op na. Tenminste met de optionele adaptieve dempers van ons testmodel (€ 775). Comfortabel familiaal tijdens de week, sportief op bochtige wegen in de weekends. Hij is uiteraard niet zo snedig als de M2. Bij een sportieve rijstijl valt het kunstmatige stuurgevoel in deze M140i op, dat niet altijd perfect weergeeft hoeveel grip de voorwielen nog hebben. De vooras zoekt trouwens graag oneffenheden op. Gelukkig zijn de remmen op peil.

En de grip?

De M140i is geen “echte” M en stelt het zonder mechanisch sperdifferentieel. Als de weeromstandigheden verslechteren, kan de BMW wel eens problemen krijgen om zijn koppel via de achterwielen aan de grond te krijgen. Dat viel ons eerder ook al op tijdens onze wintertest met de M140i met automaat. In ideale weeromstandigheden, zoals tijdens onze testweek, is da tgelukkig allemaal minder problematisch.

Besluit

De M140i is een aantrekkelijke achterwielaandrijver. Ligt je budget wat lager en kies je voor een Toyota GT86 of Subaru BRZ, dan krijg je niet dezelfde soepele motor als deze drieliter. Zet je een stapje hoger richting radicale M2 of zelfs M4, dan loopt het prijskaartje op en wordt het resultaat minder veelzijdig. Het enige “alternatief” is misschien om naar Ford uit te wijken, met de Mustang. Die is natuurlijk minder compact en wendbaar.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW is nog niet meteen van plan om verbrandingsmotoren vaarwel te zeggen. Dat bevestigde ontwikkelingschef Frank Weber aan het Duitse Magazine Auto Motor und Sport.

Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Geruchten doen de ronde over een kleinere Tesla Cybertruck, terwijl de lancering van de ‘full size’ versie nog maar eens uitgesteld is tot 2023.

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Nu ja, de nieuwe Mondeo voor de Chinese markt, want naar Europa komt hij niet...

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Deze auto wordt in het Engels benoemd als “Notably Fast Transport”, of NFT… en hij is voorzien voor februari 2022.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.975
2022

Hybride - Benzine, Automaat

€ 51.490
2021
18 km

Benzine, Manueel

€ 17.700
5 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 51.490
2021
18 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 35.975
2020
28.977 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 59.799
2021
17.086 km

Diesel, Automaat

€ 29.500
2020
36.307 km

Benzine, Automaat

€ 25.995
2019
39.100 km