Testen

Rijtest: BMW M140i, kwestie van bescheiden te blijven

Een M2? Natuurlijk is dat tof. Maar in zijn schaduw staat er nog een aantrekkelijk model: de M140i. Wij testen hem in zijn “basisversie”: driedeurs, manuele versnellingsbak en achterwielaandrijving. Kwestie van bescheiden te blijven

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 april 2018
  • BMW
  • 595 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Charismatische motor
  • Prijs/prestaties
  • Veelzijdige sportwagen
  • Geen zelfsper
  • Gevoelloze besturing
  • Toegang tot achterbank

Aanvankelijk heette deze pittige sportversie tussen de gewone 1-Reeks en de radicale M2 M135i. Doorheen zijn carrière werd hij omgedoopt tot M140i. Dat leverde hem 20 pk en 50 Nm extra op. Je vertrekt dus in een compacte auto met 3 liter grote drukgevoede zescilinder die 340 pk en 500 Nm produceert en de achterwielen aandrijft voor € 43.150. Als je weet dat deze M140i op de lange termijn eigenlijk wat investeringspotentieel heeft, lijkt dat bijna een koopje. Dit is namelijk de laatste sportieve 1-Reeks met achterwielaandrijving.

Kies je voor de uitstekende achttrapsautomaat, dan stijgt de prijs tot € 44.720. Stip je ook de xDrive-vierwielaandrijving aan, dan betaal je € 45.400. De efficiëntie gaat er door die opties wel op vooruit, maar je boet ook wat aan karakter in.

Potige bak

De automaat in deze M140i is vrij van kritiek, maar de manuele versnellingsbak laat zich ook aangenaam bedienen. Hij laat zich stevig hanteren, en glijdt beslist in de verzetten. Iets te beslist zelfs, want soms heb je een sterke hand nodig voor de bediening. Tenzij je de rijhulp uitschakelt, geeft de versnellingsbak zelfs automatisch tussengas bij het terugschakelen. Zo kan je bij het remmen een verzet terug zonder dat je de tiphieltechniek onder de knie hoeft te hebben.

Twee gezichten

Deze M140i heeft twee gezichten, en dat werkt charmant. Met een rustige rijstijl gedraagt hij zich als een GT die snel grote bochten op koppel rijdt. Dat heeft hij genoeg: 500 Nm voor zulke compacte auto is niet niets. Zelfs met de langere verzetten van de zesbak – de automaat heeft immers twee verzetten meer – zit hij onderin de toeren niet om koppel verlegen.

Machtsontplooiing

Laat je de naald van de toerenteller naar omhoog gaan, dan kan je niet anders dan onder de indruk geraken van de machtsontplooiing die deze zescilinder tentoonspreidt. Hij klimt onvermoeibaar richting rode zone. De duw is lineair, de klank relatief gedempt, maar de prestaties zijn op de afspraak. Kunstmatig geplof in de uitlaat, zoals sommige concurrenten doen, laat hij achterwege.

Te verbeteren

De krachtigere M2 is natuurlijk radicaler, maar de M140i houdt er een efficiënt dempingscompromis op na. Tenminste met de optionele adaptieve dempers van ons testmodel (€ 775). Comfortabel familiaal tijdens de week, sportief op bochtige wegen in de weekends. Hij is uiteraard niet zo snedig als de M2. Bij een sportieve rijstijl valt het kunstmatige stuurgevoel in deze M140i op, dat niet altijd perfect weergeeft hoeveel grip de voorwielen nog hebben. De vooras zoekt trouwens graag oneffenheden op. Gelukkig zijn de remmen op peil.

En de grip?

De M140i is geen “echte” M en stelt het zonder mechanisch sperdifferentieel. Als de weeromstandigheden verslechteren, kan de BMW wel eens problemen krijgen om zijn koppel via de achterwielen aan de grond te krijgen. Dat viel ons eerder ook al op tijdens onze wintertest met de M140i met automaat. In ideale weeromstandigheden, zoals tijdens onze testweek, is da tgelukkig allemaal minder problematisch.

Besluit

De M140i is een aantrekkelijke achterwielaandrijver. Ligt je budget wat lager en kies je voor een Toyota GT86 of Subaru BRZ, dan krijg je niet dezelfde soepele motor als deze drieliter. Zet je een stapje hoger richting radicale M2 of zelfs M4, dan loopt het prijskaartje op en wordt het resultaat minder veelzijdig. Het enige “alternatief” is misschien om naar Ford uit te wijken, met de Mustang. Die is natuurlijk minder compact en wendbaar.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Zowel door zijn radiatorrooster, zijn stijl als zijn technische fiche kan je niet naast deze super-SUV kijken!

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

In Noord-Amerika biedt de constructeur een nieuwe optie aan die de Model S Plaid meer geschikt maakt voor het circuit.

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 12.000
2012
143.000 km

Diesel, Manueel

€ 13.490
2018
52.966 km

Diesel, Automaat

€ 32.897
2018
61.000 km

Diesel, Automaat

€ 36.495
2020
15.694 km