Testen

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

Hoewel de nieuwe BMW 1-Reeks overschakelt op vierwielaandrijving, zou de volgende 2-Reeks Coupé dat niet doen. Het is dus hopelijk niet de laatste keer dat BMW een zescilinder met achterwielaandrijving combineert in een radicale compacte sportversie als deze M2 Competition.

  • Bervoets Wim
  • 29 mei 2019
  • BMW
3,7
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Fenomenale motor
  • Geweldige prestaties
  • Rijplezier
  • Beperkte plaats achteraan
  • Hoge totaalprijs
  • Weinig discreet

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

BMW heeft de gewoonte om zijn M-modellen gaandeweg te verbeteren. Neem nu de M4. Die moest bij zijn debuut in 2014 zoeken naar de juiste balans tussen zijn explosieve zes-in-lijn turbo en de rijeigenschappen die zo kenmerkend waren voor de BMW M3 die eraan voorafging.

Dat wisten ze in München met enkele tussentijdse updates goed te krijgen. Eerst in de vorm van de M4 Competition, later in de nog radicalere M4 CS. Hoewel de populaire BMW M2 al van in het begin goed zat, krijgt hij nu toch een Competition-behandeling. Benieuwd of BMW erin slaagt zijn kleinste M ook naar een hoger niveau te tillen.

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

De tekentafel

Maar eerst even een rondje langs de buitenkant. Een ‘oude’ M2 van deze nieuwe M2 Competition onderscheiden is immers geen eenvoudige opgave. Het zit ‘m in de details, zoals een anders getekende voorbumper en een verbreed niervormig radiatorrooster. Functionele wijzigingen overigens: de vernieuwde koeling werd immers overgenomen van de M4 Competition, zodat de luchtstroom moest worden aangepast.

Verder zitten de verschillen niet alleen in nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe optionele 19-duimsvelgen. De zijspiegels nemen het ontwerp over van die van de grotere M4, en glanzend zwarte accenten rond de nieren vooraan en de kieuwen op de flanken zetten het verschil in de zwarte verf. Idem voor de sportuitlaat met vier uitlaatpijpen: ook die zijn voorzien van een laagje zwart.

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

In het interieur zien we nieuwe optionele sportzetels verschijnen en voorziet BMW wat extra kleur, waaronder een startknop die voortaan rood ziet. De opmerkelijkste wijziging vinden we terug op de middenconsole: geen ‘Sport’- en ‘Comfort’-knoppen meer, maar afzonderlijk instelbare parameters voor gasrespons, stuurgewicht en – als je voor de M DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling kiest – schakeltijden. Net als in de grotere M4 dus. Je persoonlijke voorkeuren voor de parameters spreek je aan met de ‘M1’- en ‘M2’-knoppen op het stuur.

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

De testbank

Het grootste verschil met de ‘oude’ BMW M2 bevindt zich onder de motorkap. De nieuwe emissienormen hebben ervoor gezorgd dat BMW de bestaande 3.0 zes-in-lijn uitrangeerde. Die deelde zijn basis met de zescilinder uit de M240i maar nam al heel wat componenten over van de M4. Nu komt de basis integraal uit de M4, en doet deze M2 Competition het niet met één maar met twee turbo’s.

Resultaat: een stevige stijging van het vermogen: geen 370 maar 410 pk en geen 500 maar 550 Nm. In combinatie met de manuele versnellingsbak van ons testmodel – uiteraard is er ook een M DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten – lanceert die biturbo de M2 Competition naar 100 km/u in 4,4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u.

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

De motortransplantatie doet wonderen, al was het vorige blok absoluut verre van een misser. De M2 Competition accelereert gewillig, in alle toerentallen. Meer zelfs: door zijn enthousiasme is het alleen de begrenzer die hem tegenhoudt, terwijl hij het vooral in het middengebied exuberant uitzingt. Wat kunstmatiger misschien, maar het beste bevindt zich in deze BMW hoger in de toeren. Schakelen doet de manuele zesbak met de juiste dosis haar op de tanden.

Aan het chassis werd amper iets gewijzigd. BMW monteerde een verstevigingsbalk in het motorcompartiment, die het uiteraard ook bij de M4 haalde. Die maakt de voorkant stijver en moet een preciezer stuurgedrag opleveren. De stuurafstelling en de werking van de stabiliteitscontrole werden ook bijgevijld. Het gaat om nuances, maar de M2 Competition houdt van precisie bij het insturen en laat je geleidelijker weten dat de achterkant zijn gripgrenzen bereikt.

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

De rijpolitie

De basis van de BMW M2 Competition is al een dagje ouder, dus state-of-the-art rijhulp hoef je niet te verwachten. Toch voorziet BMW een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning. Cruise control is eveneens voorzien, een achteruitrijcamera en parkeerhulp staan in de optielijst.

De gadgets

Op vlak van infotainment pakt de M2 Competition competitief uit. Uitgebreide navigatie is standaard, digitale radio, een uitgebreide audio-installatie, Apple CarPlay en inductieladen staan in de optielijst.

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

De rekening

De BMW M2 Competition krijgt een prijskaartje mee van € 64.950. Dat is zowat € 5.000 meer dan de M2 die hij vervangt, maar je krijgt er wel een auto met een ander karakter voor in de plaats. Bovendien blijf je nog € 20.000 onder de basisprijs van een grotere M4.

Het verbruik is een ander paar mouwen: BMW geeft een gemiddelde van 10 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 227 g/km. In de praktijk zijn stevige dubbele cijfers zeker geen uitzondering.

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

Het verdict

De BMW M2 Competition is meer dan een M2 met een aangescherpte motor. Hij doet nu meer dan ooit een beroep op onderdelen van de grotere en nog steeds krachtigere M4. Maar de motortransplantatie werpt zijn vruchten af. BMW heeft opnieuw geleerd uit de ervaring van de eerste productiejaren, waardoor deze M2 Competition de beste M2 is. En meer dan ooit een mini-M4.

Rijtest: BMW M2 Competition, meer dan ooit een mini-M4

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 18.900
2018
67.210 km

Diesel, Manueel

€ 16.600
2020
10.914 km

Andere, Automaat

€ 69.990
2021
15.015 km

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km