Testen

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

De BMW M2 is er voortaan allleen nog als M2 Competition, en dat ligt aan de nieuwe uitstootnormen. Maken deze wettelijke verplichtingen hem explosiever?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 02 januari 2019
  • BMW
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Achterwielaangedreven rijplezier
  • Algemene doeltreffendheid
  • Explosieve motor
  • Prestaties
  • Prettig rijgedrag
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Totaalprijs

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

De BMW 2-Reeks kreeg een tijdje geleden al een facelift, dus het werd hoog tijd dat de M-versie ook werd bijgepoederd. Vergeleken met het uitgaande model kreeg de voorbumper hertekende luchtinlaten, terwijl de klassieke BMW-nieren groter werden. Ze zijn voortaan ook zwart, net als de zijdelingse luchtinlaten op de voorvleugels en de vier uitlaatpijpen. De kleine M krijgt trouwens ook twee nieuwe koetswerkkleuren (Orange Sunset en Hockenheimsilber) en nieuwe 19-duimsvelgen.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd
Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Startknop

Ook binnenin merk je enkele subtiele aanpassingen. Zo is de startknop voortaan rood, zijn er ‘black panel’-tellers en werd het infotainmentsysteem geüpdatet. Voor de afstelling van het stuur, de motorrespons en de stabiliteitscontrole zijn er voortaan aparte knoppen, en verdwijnt de algemene schakelaar. Zo moet je de M2 optimaal kunnen afstellen. De M1- en M2-knoppen op het stuur roepen snel je favoriete parameters op.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd
Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Harttransplantatie

Maar de grootste aanpassing vind je onder de motorkap van deze M2 Competition. Door de nieuwe, strengere uitstootnormen wilden de Duitse ingenieurs niet ‘zomaar’ het vermogen van de vorige zes-in-lijn terugschroeven door een partikelfilter. Ze monteerden de motor van de grotere M3 en M4 onder de kap van de M2. De zes-in-lijn in deze 2-Reeks is dus nog steeds drie liter groot, maar hij ruilt zijn enkele turbo in voor een dubbele. Ook de smering en koeling werden geoptimaliseerd.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Tussensprint

Daardoor stijgt het vermogen in deze nieuwe BMW M2 Competition van 370 naar 410 pk, en bedraagt het koppel 550 Nm. Daardoor wint hij 0,1 seconde op de klassieke oefening naar 100 km/u (4,4 seconden met de manuele zesbak, 4,2 seconden met de versnellingsbak met dubbele koppeling), maar de motor wint aan karakter, explosiviteit en longinhoud. Heb je vrije baan, dan trek je tussensprints tot het maximumtoerental dat voortaan hoger ligt, op 7.600 tpm. En dat is niet alles: de M2 Competition krijgt ook verstevigingen uit met koolstofvezel versterkt plastic rond de motor, ook uit de M3 en M4.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Preciezer…

Daardoor werd de stuurafstelling in deze M2 Competition opnieuw gekalibreerd, en dat maakt zijn vooras preciezer en meer naturel dan die van de uitgaande M2. Voor de rest werd er aan niets geraakt: de ophanging blijft ongewijzigd. Dat betekent dat het rijcomfort stevig is (maar niet oncomfortabel), maar de koetswerkbewegingen optimaal worden opgevangen. De M-ingenieurs sleutelden nog wel aan de afstelling van de stabiliteitscontrole en van het sperdifferentieel.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

… en efficiënter

En dat werpt duidelijk zijn vruchten af. De BMW M2 Competition is minder brutaal en progressiever in zijn reacties op de limiet dan zijn voorganger. Daardoor wordt hij efficiënter, maar gelukkig boet hij niet (teveel) aan karakter in. Ten slotte zijn er voor de meest veeleisende chauffeurs optioneel nog stevigere remmen. De nieuwe M Sport-remmen krijgen schijven met een grotere diameter, zes (in plaats van vier) zuigers vooraan en vier (in plaats van twee) zuigers achteraan. Daardoor moet je nog langer van het ongefilterde rijplezier kunnen profiteren. Dit moet dus wel een van de laatste radicale compacte auto’s op de markt zijn.

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd
Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Besluit

De M2 was al geen koopje, en de M2 Competition doet niet beter: zijn prijs flirt nu met de kaap van € 65.000. Met de versnellingsbak met dubbele koppeling gaat hij daar zelfs ruim over. Maar de nieuwe motor en gewijzigde afstelling zijn de meerprijs tegenover de vorige M2 wel waard. En vergeet niet: daarmee blijf je nog zowat € 20.000 onder de prijs van een BMW M4…

Rijtest: BMW M2 Competition, verplicht verbeterd

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km