Testen

Rijtest: BMW M4 CS, in stijgende lijn

De huidige M3 verdwijnt stilletjes via de achterdeur, maar de M4 is nog lang niet uitgezongen. De BMW M4 CS is de nieuwste aanwinst in het gamma, en belooft onder meer middels een dieetkuur radicalere prestaties. Waar kennen we dat nog van?

  • Bervoets Wim
  • 08 maart 2018
  • BMW
3,7
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Brutale klank
  • Scherpere reacties
  • Verbluffende acceleraties
  • Ergonomie
  • Hoog gewicht
  • Stevige meerprijs

Van de M3 CSL uit 2004 bijvoorbeeld, of van de M3 GTS uit 2009. Een recenter voorbeeld? De M4 GTS, met 500 pk sterke zescilinder met waterinjectie en spartaanse rolkooi binnenin. Die was razendsnel uitverkocht, maar helaas neemt deze nieuwe BMW M4 CS zijn plaats niet in. De CS (dat betekent voortaan Competition Sport) staat een trapje onder de GTS, en boven de M4 Competition die we vorig jaar aan de tand voelden. Beginnen doe je dus bij de gewone M4 met 431 pk, daarboven heb je de Competition met 450 pk. Deze CS maakt met 460 pk het rijtje af.

De tekentafel

Gelukkig blijft het niet bij een handjevol extra pk’s. Volgens BMW combineert de M4 CS het beste van de Competition en de GTS. Verwacht geen uitgeklopt spoilergeweld en radicaal gestript interieur met rolkooi zoals bij de GTS, maar de verschillen met de “gewone” M4-modellen springen een kenner in het oog.

Het dak uit koolstofvezel is weliswaar standaard op alle M4’s zonder schuifdak, maar het composietmateriaal voor de motorkap werd gekopieerd van de GTS. Idem voor de spectaculair geanimeerde oled-achterlichten en de diffusor achteraan. De splitter onder de voorbumper en de opwippende achterspoiler zijn dan weer eigen aan deze CS.

Binnenin merk je meteen de gevolgen van de dieetkuur. De deurpanelen werden gestript van hun luxueuze bekleding en krijgen een lichtere, gevezelde bekleding in de plaats. Inclusief treklussen in plaats van handgrepen. De middentunnel wordt ook herleid tot de essentie en is overtrokken in alcantara, net als het dashboard. Het dikke M-sportstuur kan in datzelfde materiaal worden besteld.

Nog gewicht besparen? Door de gewijzigde deurpanelen verliest de stereo een deel van zijn speakers. De klimaatregeling wordt herleid tot een exemplaar met één zone. Maar de achterbank blijft op zijn plaats. Geen rolkooi zoals in de M4 GTS dus. Het resultaat van dat crashdieet? Een gewichtsbesparing van… 35 kilogram tegenover de M4 Competition. Even afwegen of je meer belang hecht aan ergonomie of aan rondetijden op circuit dus.

De testbank

De BMW M4 CS mikt op rondetijden. Daarom geen manuele zesbak aan boord, maar alleen de M DKG met dubbele koppeling en zeven verzetten. Elke seconde telt natuurlijk bij het schakelen… Aan de motor verandert er weinig tegenover de Competition: de mechanische wijzigingen blijven beperkt tot een specifieke uitlaat. Tel dat bij een aanpassing aan de motorsturing en het resultaat levert 10 pk extra op.

Het rubber onder de CS is hetzelfde als dat onder de GTS: Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. De M-ingenieurs pasten de ophanging, de stuurinrichting en het differentieel aan dat specifieke schoeisel aan: een stijvere setting voor de dempers en een directere stuurinrichting moeten in combinatie met het plakkerige rubber voor een radicaler rijgedrag zorgen.

De cijfers liegen er alvast niet om: 0-100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid die elektronisch begrensd is op 280 km/u. De sound? Eveneens aanwezig. De start klinkt gemener dan ooit, de M4 CS sprint door zijn verzetten met een agressievere soundtrack. Snel, ontzettend snel zelfs: alsof je moet aanklampen terwijl de auto met jou op de loop gaat.

Alleen… schitterden de Michelin-banden op ons testexemplaar door afwezigheid: de BMW-importeur verving ze door aangepast winterschoeisel. Geen slecht idee, want op nat wegdek laten de achterwielen zich nog wel eens verrassen door het koppel dat ze te verwerken krijgen. Wat de semi-slicks toevoegen aan het weggedrag van de M4 konden we dus niet beoordelen. Wel merk je de verschillen in het chassis: de CS heeft alles veel beheerster onder controle, reageert duidelijker en met meer gevoel.

Minpunten? De CS zet het comfort in alle rijmodi een graadje scherper dan in de gewone M4 en Competition, waardoor je op slecht wegdek zelfs in de comfortabelste settings van de dempers de grenzen van je tolerantievermogen bereikt. Maar dat is natuurlijk de prijs die je betaalt voor de radicale versie. In het bochtenwerk merk je ten slotte dat de M4 CS ondanks zijn dieetkuur met vlot 1,6 ton een relatief zware auto blijft.

De gadgets

De M4 CS strippen om zijn gewicht te verlagen betekent niet dat je aan alle comfort moet inboeten: het uitgebreide Professional-navigatiesysteem behoort zelfs tot de standaarduitrusting. Dat kan naar goede BMW-gewoonte worden aangevuld met een reeks geconnecteerde diensten voor je smartphone, een digitale radio en Apple CarPlay.

De rekening

Er is goed en slecht nieuws. Het goede is dat de M4 CS nog niet is uitverkocht. Zijn oplage is niet beperkt tot een aantal exemplaren, maar wordt wel maar tot en met volgend jaar gebouwd. Het slechte nieuws? BMW vraagt € 122.000 voor deze Competition Sport. Dat is zowat € 40.000 meer dan een basis-M4 en ongeveer € 30.000 meer dan een M4 Competition met DKG-versnellingsbak. Tel daar nog € 7.500 bij voor koolstofkeramische remmen – bijna onmisbaar bij regelmatig circuitgebruik – en de rekening tikt flink aan.

Het verdict

De BMW M4 CS bouwt voort op de kwaliteiten van de M4 Competition. Het totaalpakket is niet alleen brutaler en radicaler, maar rijdt ook scherper. Wellicht de beste M4 die je op dit moment kunt kopen, al betaal je wel een stevige prijs voor 10 pk extra, een dieetkuur en chassisaanpassingen. Tenzij je de M4 CS als investering beschouwt natuurlijk, want dan is zo’n CS geen slechte belegging…

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km