Testen

Rijtest: BMW M550d xDrive Touring, de rationele keuze?

Wie naast sportieve BMW-prestaties ook laadruimte wil, kan niet terecht bij een M5 Touring. Het enige M-logo bij de 5-Reeks Touring vinden we bij… de M550d. Die past vier turbo’s toe om een laag verbruik te combineren met knalprestaties. De rationele keuze?

  • Bervoets Wim
  • 28 juli 2018
  • BMW
  • 3.388 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Efficiënt weggedrag
  • Indrukwekkende prestaties
  • Muzikale diesel
  • Redelijk verbruik
  • Hoog gewicht
  • Mist scherp randje
  • Stevige prijs
  • Wat klinische prestaties

Als je wat vertrouwd bent met de naamgeving bij BMW, dan weet je al wat het opschrift “M550d” betekent. Geen hardcore M-model dus, maar wel een M Performance-versie. Krachtige motor, sportieve aankleding, maar bovenal een optimaal compromis tussen comfort en prestaties.

Dat kan je ook zeggen van de M550i, maar die is er niet als Touring. BMW biedt het dieselequivalent wel aan in de vierdeurs en de break, en kan zich daardoor met beide modellen bij een exclusief clubje scharen: dat van auto’s met vier turbo’s. Hebben ook een lidkaart: de BMW 750d, die dezelfde motor gebruikt, en… de Bugatti Chiron. Nog exclusief: de zescilinder met vier turbo’s is de krachtigste zescilinderdiesel ter wereld.

De tekentafel

Het moet gezegd: ondanks zijn potentieel is deze BMW M550d Touring een discrete verschijning. Zeker, hij krijgt een aerodynamische M-kit en staat minstens op 19-duimsvelgen (20-duimsvelgen zijn optioneel), maar je krijgt geen diffusor met vier uitlaten, gewelfde motorkap of gapende kieuwen. Kijk je wat te snel, dan neem je hem zo voor een 520d met M Sport-pakket. Tenzij je de contrasterende accenten op het koetswerk herkent, de 10 millimeter lagere M Sport-ophanging of de standaard stevigere M Sport-remmen.

Binnenin hetzelfde verhaal: geen overdaad aan M-logo’s, want er moet natuurlijk een verschil blijven met de volwaardige M-modellen. Dat betekent dat je het klassieke 5-Reeks-interieur voor je neus krijgt, maar dat is zeker geen slechte zaak: dat kan je immers luxueus aankleden, mits je uiteraard de nodige euro’s oplegt. Nog meer goed nieuws: een vlot moduleerbare laadruimte van 570 liter, met een elektrisch openende achterklep, afzonderlijk openende achterruit, in drie delen neerklapbare achterbank en vlakke laadvloer.

De testbank

Maar het belangrijkste bevindt zich natuurlijk onder de motorkap. De dieselmotor is de laatste jaren het mikpunt van kritiek, maar eigenlijk is het indrukwekkend wat BMW nog kan met dergelijke klassieke motor. De vorige 5-Reeks had ook een M550d, maar die stelde het “ocharme” met drie turbo’s. Door de grote turbo te vervangen door twee kleine, heeft deze M550d meer respons onderin de toeren.

De cijfers gaan er natuurlijk ook op vooruit: BMW zegt dat dit nieuwe model 19 pk en 20 Nm krachtiger is, en 11 procent zuiniger. Het gemiddelde verbruik ligt op 6,2 l/100 km volgens de Duitsers, en de CO2-uitstoot op 163 g/km. Wij noteerden 7,5 l/100 km aan het einde van de rit, en dat is geen slecht resultaat.

Dat hoeft ook niet te verwonderen: met 450 Nm koppel vanaf 1.000 tpm en het volle potentieel van 760 Nm vanaf 2.000 tpm hoef je de M550d in het dagelijkse verkeer nooit op zijn staart te trappen. Het maximumvermogen van 400 pk komt vrij bij 4.400 tpm en zoals bij andere zescilinderdiesels voelt dat nooit aan alsof je de motor “uitwringt”: de M550d is zoetgevooisd en ligt aangenaam in het oor.

Prestaties dan maar? 0-100 km/u duurt 4,6 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Accelereren gebeurt dankzij de standaard xDrive-vierwielaandrijving en de voortreffelijke achttrapsautomaat dramavrij, soepel en lineair. Idem voor de hernemingen: die gebeuren elastisch en dominant. Jammer genoeg ook wat afstandelijk: we hadden wat meer karakter in de beleving zeker geapprecieerd.

Dat geldt ook voor de rijbeleving: deze generatie BMW 5-Reeks is inherent al meer een comfortabele kilometervreter dan een dynamische rijmachine, en de M550d zet dat verwachtingspatroon voort. De standaard meesturende achterwielen en de xDrive die de voorkeur geeft aan diezelfde achterwielen voeren de dynamische beleving wel wat op, maar uiteindelijk bots je op meedogenloze efficiëntie en een hoog gewicht.

De gadgets

De BMW M550d maakt natuurlijk aanspraak op alle gadgets van de gewone 5-Reeks: van alle mogelijke rijhulpcamera’s over parkeerhulp tot fileassistentie, uitgebreide connectiviteit met smartphone-integratie en gebarenbediening van het infotainmentsysteem tot luxueuze aankledingen en massagefuncties voor de zetels. Op topniveau dus, maar veelal bijbetalen.

De rekening

Dat brengt ons naadloos bij het laatste hoofdstuk: de BMW M550d kost je minstens € 91.150 voor de berline, en € 93.600 voor de Touring. En dan is er nog de onvermijdelijke optielijst… Een flinke smak geld, zeker als je weet dat de 540d zowat € 20.000 goedkoper is… Wel blijft hij zowat € 30.000 onder de instapprijs van de M5 (€ 121.100). Zijn lagere CO2-uitstoot maakt hem een heel pak interessanter voor zakelijke kopers.

Het verdict

De BMW M550d is een rationele keuze voor wie M-prestaties aan laadruimte en een redelijk verbruik wil koppelen. De vier turbo’s sterke zelfontbrander is soepel, imposant, krachtig en muzikaal, en houdt zijn dorst mooi binnen de perken. Maar het M-logo had er voor ons niet op gehoeven: verwacht geen messcherpe rijmachine, maar een efficiënte en comfortabele kilometervreter. De ideale Autobahn-machine, met een stevige prijs…

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

De brave RAV4 trekt zijn sporttenue aan voor zijn nieuwe GR Sport-uitvoering. Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt de Japanse hybride SUV ook een strakkere ophanging. Tijd om na te gaan of dat het stuurgevoel scherper heeft gemaakt.

3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,7 /5 Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

De GSe-badge staat voortaan voor ‘Grand Sport Electric’ bij Opel. Maar is deze plug-hybride Astra echt sportief?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km