De BMW X4 en X6 zijn coupévarianten van de X3 en X5, maar de X2 gooit het over een andere boeg. Geen X1-met-verlaagde-daklijn, maar een geheel eigen ontwerp. Wij reden de 20i-benzinemotor om te zien of de X2 genoeg in zich heeft om zich van zijn SUV-stalgenoten te onderscheiden.

Wim Bervoets
19/07/2018
3,5
VROOM score
3,5
3
4
3
4
4
3
3,5

Voor- en nadelen

  • Dynamisch rijgedrag
  • Koppelrijke motor
  • Verzorgde geluiddemping
  • inclusief opties
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties
  • Soms trage automaat
  • Veercomfort bij lage en middelhoge snelheden

Eerlijk gezegd: dit hadden we niet zien aankomen. Na enkele jaren van voorzichtige designs konden we ons best al iets voorstellen van het finale ontwerp toen we opvingen dat BMW aan een X2 werkte op basis van de X1. Grof gezegd: gewoon de daklijn wat lager, de achterkant iets langer laten uitlopen en klaar, toch? Dat succesrecept werkt immers voor de X4 en de X6.

De tekentafel

Maar kijk: deze X2 kleurt buiten de lijntjes en is daarmee BMW’s vreemde eend in de bijt. Het finale ontwerp werd geen SUV met coupé-allures, maar een fors uitgevallen vijfdeurs op hoge poten. Eerder een stevige crossover dan een SUV dus. Geen aflopende daklijn, maar een oplopende gordellijn. In profiel ziet hij er bijna zelfs onherkenbaar uit voor een BMW.

Dat vinden we dan ook de meest aannemelijke verklaring voor het BMW-logo op de C-stijlen: om je er ook in profiel aan te herinneren dat dit wel degelijk een BMW is. Niet als knipoog naar de legendarische 2000 CS en 3.0 CSL van weleer, zoals BMW je wil doen geloven. Dan hadden we het trucje met de logo’s immers vooral op BMW’s nieuwe vlaggenschip verwacht, de 8-Reeks.

Die andere designaanpak werkt eigenlijk verfrissend en opvallend, al moet gezegd dat het vooral tot zijn recht komt als je een X2 kiest in stoerdere M Sport of M Sport X-uitvoering. Gelukkig herken je hem vooraan en achteraan wel meteen als BMW, en dat geldt ook voor het interieur. Dat oogt vertrouwd als je de X1 al van binnenin hebt bekeken, met dezelfde kwalitatieve materialen en afwerking, al geeft de X2 met zijn hoge gordellijn wel een sterker cocongevoel en zit je dichter bij de grond.

Nu we het toch over de X1 hebben: de X2 is kleiner dan de X1. 8 centimeter korter en 7 centimeter lager om precies te zijn: de X2 is 4,36 meter lang en 1,53 meter hoog. Dat heeft zijn effect op het koffervolume: 470 liter (tegenover 505 in de X1), 1.355 liter met de achterbank neer (1.550 liter in de X1). Goed om weten als binnenruimte en een hoge rijpositie belangrijk zijn in je aankoopbeslissing.

De testbank

Wat de X2 wel volop gemeen heeft met de X1, is zijn platform. Dat is het UKL-platform dat bij de BMW-groep onder meer nog dienst doet onder de 2-Reeks Active Tourer en de Mini Countryman. Onze testauto, de 20i, drijft dus standaard de voorwielen aan, maar je kunt optioneel kiezen voor xDrive-vierwielaandrijving.

De vlag in deze 20i dekt voor de verandering nog eens de lading: de krachtbron onder de kap is effectief een turbo-aangedreven 2.0 viercilinder, die 192 pk sterk is (tussen 5.000 en 6.000 tpm) en een maximumkoppel van 280 Nm levert (tussen 1.350 en 4.600 tpm). Dat levert vlotte prestaties op: na 7,4 seconden tikt de 20i 100 km/u aan, en hij gaat door tot 224 km/u. De viercilinder is soepel en koppelrijk, maar nog opvallender is zijn werkingsstilte: de motor is uitstekend gedempt.

BMW wil deze X2 natuurlijk sportief laten rijden. Het hoeft niet te verbazen dat de Duitsers daarin slagen: hij stuurt direct – zij het niet altijd even consistent – en snedig, met een neus die zelden breed gaat, en zit dus nooit om grip verlegen. De X2 rijdt dus meer als een hatchback dan als een SUV. Het relatief hoge koetswerk houdt BMW op onze M Sport-uitvoering trouwens strak in het gareel met een 10 millimeter lagere ophanging.

Dat heeft wel zijn nadelen voor het veercomfort: zeker in combinatie met de 19-duimsvelgen geeft de X2 bij lage en middelhoge snelheden oneffenheden in het wegdek te duidelijk door. Nog een laatste puntje van kritiek: de zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling doet zijn werk prima bij een rustige rijstijl, maar heeft bedenktijd nodig bij sportievere situaties zoals een inhaalmaneuver.

De gadgets

Standaard voorziet BMW op de X2 een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing. Optioneel noteren we nog parkeersensoren, een achteruitrijcamera en uitgebreide parkeerhulp, rijstrookassistentie, een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, enzovoort.

Voor navigatie moet je traditiegetrouw bijbetalen, en dat doe je het best door voor een optiepakket te kiezen. BMW stelt verder zijn hele arsenaal aan connected-diensten beschikbaar, zoals internettoegang, weer- en verkeersinformatie, conciërgediensten en smartphone-integratie.

De rekening

De BMW X2 begint vanaf € 32.100. Dan heb je de sDrive 18i. “Onze” sDrive 20i kost je dan weer minstens € 38.400 en zelfs € 40.450 als je voor de xDrive-vierwielaandrijving gaat. Daarmee is de X2 iets duurder dan de X1. Hou er rekening mee dat de rekening nog stevig kan aantikken als je je laat gaan in de optielijst Onze testauto tikte bijvoorbeeld af op € 53.055.

Het verdict

De BMW X2 is moeilijk in één hokje te stoppen. Ga je af op de modelbenaming, dan catalogeer je hem als SUV. Maar zijn design, rijpositie en rijgedrag vertellen je eigenlijk een ander verhaal. Wie dus vooral SUV-eigenschappen als binnenruimte, rijcomfort en een hoge rijpositie zoekt, wijkt daarom beter uit naar de X1. Wie gewonnen is voor het afwisselende design en het dynamische rijgedrag, heeft wellicht meer aan deze X2.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.