Testen

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

Het is hoogst ongebruikelijk om een model na vier dienstjaren al op pensioen te sturen. Toch deed BMW het met zijn eerste X4. Tijd om zijn opvolger aan de tand te voelen: de tweede generatie X4, als 30i en 20d.

  • Bervoets Wim
  • 07 januari 2019
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Dynamisch weggedrag
  • Geluiddemping
  • Uitgebreide connectiviteit
  • Verbeterde interieurruimte
  • 30i voelt niet echt vlot aan
  • Hoog gewicht
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties
  • Stugge demping (M Sport-pakket)
  • Weinig gevoel in bedieningsorganen
  • inclusief opties

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

BMW heeft trouwens een goede reden om de X4 nu al in het nieuw te steken: de SUV-coupé gebruikt hetzelfde platform als de X3. Die werd eind 2017 volledig vernieuwd, waardoor een modelupdate deze X4 nu hetzelfde platform en dezelfde technologie geeft als de nieuwe X3, in plaats van over enkele jaren. En aangezien de X4 een regelrecht verkoopsucces blijkt, rijden de klanten meteen rond met het nieuwste van het nieuwste. BMW paste hetzelfde trucje trouwens recent ook toe op de grotere X5.

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

De tekentafel

Het nieuwe platform zorgt voor toegenomen afmetingen: de nieuwe X4 is zowat 8 centimeter langer dan zijn voorganger (4,75 meter), waarvan zowat 5 centimeter naar de wielbasis gaat (2.864 millimeter lang). Er komt bijna 4 centimeter bij de breedte (1,92 meter). Alleen de hoogte neemt met 3 millimeter af (1,62 meter). Visueel haalt de X4 uiteraard zijn inspiratie bij de verwante X3. Tenminste: vooral vooraan, bij de lichtblokken en het radiatorrooster. Achteraan kiest de nieuwe X4 voor meer persoonlijkheid. Voor zover je daarvan kunt spreken bij de Duitse premiummerken natuurlijk…

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

Binnenin is de link met de X3 opnieuw duidelijker: het dashboard oogt meteen vertrouwd en kiest voorlopig nog voor een klassiekere opstelling dan de “alles digitaal”-filosofie die bij Audi en Mercedes zijn intrede heeft gedaan. Airco en infotainment bedien je dus nog steeds met knoppen en draaiknoppen, al is het infotainmentscherm ook gewoon een touchscreen.

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven
Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

Het plaatsaanbod in deze X4 is er door de grotere wielbasis op vooruitgegaan. Vooral achteraan heb je nu beduidend meer plaats voor benen en hoofd dan voordien, terwijl de rijpositie en assemblagekwaliteit van deze BMW X4 op niveau zijn. Nog even meegeven dat de kofferruimte 525 liter groot is, maar door een neerklapbare achterbank kan worden uitgebreid tot 1.430 liter. Die achterbank is niet verschuifbaar, maar een verstelbare rugleuning is wel aanwezig.

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven
Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

De testbank

Voor onze testrit kozen we twee motoren: de 30i-benzinemotor, een twee liter grote viercilinder met 252 pk en 350 Nm; en de 20d-instapdiesel, eveneens twee liter groot maar 190 pk en 400 Nm sterk. Beide motoren vallen meteen op door hun werkingsstilte: trillingen en motorgeluid zijn opmerkelijk goed gedempt. Op papier is de 30i merkelijk sneller dan de 20d (0-100 km/u in 6,3 seconden, tegenover 8 seconden rond voor de 20d), maar in de praktijk beslecht het iets royalere koppel van de zelfontbrander het pleit in het voordeel van de diesel.

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

De achttrapsautomaat laveert moeiteloos tussen de verzetten, maar echte sensaties blijven wat achterwege. Pas tegen hogere snelheden merk je hoe vlot de X4 tempo maakt, terwijl hij onverstoorbaar en stabiel op koers blijft. Sturen doet de BMW zwaar, maar zonder echt veel gevoel. De voorwielen bijten snedig, de achterkant volgt beheerst en gedecideerd, onder impuls van de xDrive-vierwielaandrijving die de voorkeur geeft aan de achterwielen.

Uiteindelijk is het zijn hoge gewicht dat deze X4 dynamisch de das omdoet, al weet hij de koetswerkbewegingen mooi onder controle te houden. Onze testauto’s waren niet voorzien van adaptieve dempers, die op dat vlak misschien nog enkele gradaties verschil kunnen maken. Wel vertaalt het gewicht zich door de combinatie van een sportophanging en 20-duimsvelgen zich in wat stugge ophangingsreacties die knagen aan het rijcomfort.

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

De rijpolitie

Het hoeft niet te verbazen dat een nieuw platform en nieuwe technologie deze X4 heel wat rijhulp oplevert. Een cruise control met aanrijdingswaarschuwing en voetgangerherkenning is standaard, optioneel is er een adaptieve cruise control met filehulp. Rijstrookhulp, verkeersbordherkenning en een waarschuwing voor kruisend verkeer staan op de optielijst. Uitgebreide parkeerhulp met 360-gradencamera mag niet ontbreken.

De gadgets

Een van de stokpaardjes van BMW is connectiviteit, en dat is in deze X4 niet anders. Je smartphone en smartwatch kunnen aan de auto worden gekoppeld, er is een inductielader voor je smartphone, wifi-hotspot, enzovoort. Net als in de 7-Reeks en 5-Reeks, en uiteraard de X3 kun je optioneel ook kiezen voor gebarenbediening in de X4.

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

De rekening

Prijskaartje van dat alles? € 52.250 voor de X4 xDrive 20d, en € 57.400 voor de X4 xDrive 30i. Daarmee zit BMW op het niveau van concurrenten als de Mercedes GLC Coupé, al moet je naar goede Duitse gewoonte nog het nodige budget voorzien voor de onvermijdelijke optielijst. Met de 30i zaten we met een gemiddelde van 9 l/100 km een kleine twee liter boven het verbruik dat BMW opgeeft (7,3 l/100 km, 168 g/km aan CO2), met de 20d deden we er met 6,8 l/100 km een dikke liter bovenop (5,6 l/100 km en 149 g/km aan CO2).

Het verdict

De nieuwe BMW X4 wint aan praktisch gebruiksgemak ten opzichte van zijn voorganger. Daar zullen vooral de passagiers achteraan dankbaar om zijn. Binnenin is het sowieso goed toeven: de X4 maalt in volstrekte stilte zijn kilometers af. De 20d is daarbij op maat gemaakt van veelrijders, de 30i mist wat sprankel en sportiviteit om echt te schitteren. Dynamisch heeft deze X4 zijn zaakjes goed voor elkaar, al wil zijn hoge gewicht de pret wel eens drukken…

Rijtest: BMW X4 30i en 20d, bij de les blijven

%%snip_11%%

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km