Testen

Rijtest: BMW X5 xDrive 30d, zachte mastodont

Iets vroeger dan verwacht was hij daar, de vierde generatie van de BMW X5. Die krijgt een lichter en meer moduleerbaar platform. Welke voordelen levert dat deze luxe-SUV op?

  • Bervoets Wim
  • 08 mei 2019
  • BMW
4,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Hoogstaand rijcomfort
  • Romige en muzikale motor
  • Hoog gewicht
  • Imposante afmetingen
  • Totale prijs met opties
  • inclusief opties

Rijtest: BMW X5 xDrive 30d, zachte mastodont

Het is niet de eerste keer dat BMW een model vervroegd op pensioen stuurt. Nadat de Duitsers hun kleinere SUV, de X3, in het nieuw stopten, beslisten ze de X4 sneller dan gewoonlijk af te lossen. Dat doet BMW nu ook met deze X5, die het CLAR-platform van de 7-Reeks gebruikt. Dat is lichter en bevat nieuwere technologie, en is beter moduleerbaar om plaats te bieden voor verschillende aandrijflijnen. Wij gokken dus dat de X6, die dezelfde basis deelt als de X5, binnenkort ook aan vernieuwing toe is.

Rijtest: BMW X5 xDrive 30d, zachte mastodont

De tekentafel

In de tussentijd werd deze X5 dus in het nieuw gestopt, en kreeg hij tegelijk een bescheiden groeispurt. Zijn lengte is met 36 millimeter toegenomen tot 4,92 meter, waardoor hij amper 15 centimeter moet toegeven op de kolossaal grote X7. In de breedte is de X5 met 66 millimeter gegroeid, tot 2 meter in totaal. Zijn hoogte is met 19 millimeter toegenomen, tot 1,75 meter. Visueel evolueert het design zoals verwacht eerder bescheiden. Het niervormige radiatorrooster is groter, de koplampen krijgen een zeshoekig design, en verder past de X5 volledig in de huidige BMW-designtaal.

Dat zie je ook binnenin, waar de Beier zijn traditionelere vormen van vroeger inruilt voor hoekigere lijnen en barokke details. Het infotainmentscherm vloeit over in het digitale instrumentenpaneel. Het is even wennen aan de ergonomie ervan, maar gelukkig houdt BMW nog vast aan de bediening met draaiknop op de middenconsole. Het geheel is luxueus en weelderig aangekleed, met comfortabele zetels die in alle windrichtingen versteld kunnen worden.

Want over het plaatsaanbod valt niet te vitten: zowel vooraan als achteraan is er ruim voldoende plaats voor passagiers, en de X5 biedt nog steeds een optionele derde zitrij in de koffer. Die dient weliswaar alleen voor noodgevallen of kinderen, maar verder lijkt deze royaal bemeten X5 de bestaansreden van de grotere X7 nogal stevig teniet te doen. Inclusief koffer met in twee delen openende achterklep en kofferruimte van 650 liter tot 1.860 liter.

Rijtest: BMW X5 xDrive 30d, zachte mastodont

De testbank

Wij reden onze testrit met de basisdiesel, de xDrive 30d. Ondanks zijn status als ‘instapmotor’ is de drie liter grote zescilinder uitstekend opgewassen tegen zijn taak. Met 265 pk en vooral 620 Nm aan koppel stuwt de bijna 2,2 ton zware kolos zichzelf naar 100 km/u in 6,5 seconden en gaat hij door tot 230 km/u. De 30d kwijt zich soepel, romig en verrassend muzikaal van zijn taak, en werkt harmonieus samen met de achttrapsautomaat.

De rijdynamiek wordt zoals wel meer middelgrote BMW’s bepaald door de chassisopties die je kiest. Zo zijn adaptieve dempers standaard, maar staan er vierwielsturing en actieve antirolstangen in de optielijst, die het dynamische rijgedrag vergroten. Bij onze testauto was het de optionele luchtvering die het rijgedrag definieerde. De demping en filtering zijn uitmuntend, en het rijcomfort prinsheerlijk.

Sportief rijden ligt minder in de aard van de X5, door het hoge gewicht en het wat afstandelijke rijgedrag en stuurgevoel, maar terreinrijden gaat des te meer. Naast de xDrive-vierwielaandrijving is er nog een specifiek offroadpakket, met de luchtvering waar we het eerder over hadden (die de rijhoogte regelt) en een differentieel op de achterwielen.

Rijtest: BMW X5 xDrive 30d, zachte mastodont

De rijpolitie

Het nieuwe CLAR-platform laat heel wat rijhulp toe. Een cruise control en aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp zijn standaard, de meeste andere dingen zijn optioneel. Zo is er een uitgebreid rijhulppakket met adaptieve cruise control, rijstrookhulp en filehulp. Optioneel kan de X5 semi-autonoom van rijstrook veranderen om in te halen, wanneer je de richtingaanwijzer aanzet. In noodgevallen helpt de X5 je uitwijken voor obstakels of de auto zelfstandig aan de kant zetten. Nog gekker: de X5 onthoudt optioneel je laatste stuurbewegingen, bijvoorbeeld bij het parkeren in een enge ruimte, en draait die om zodat je er vlot en semi-autonoom weer uit kunt.

De gadgets

Het infotainmentscherm is 12,3 duim groot en bedienbaar via de draaiknop, via het touchscreen, met je stem of met gebaren. Een wifi-hotspot staat uiteraard op de optielijst, net als een inductielader voor smartphone, uitgebreide connectiviteit en apps voor je telefoon buiten de auto, enzovoort. Op vlak van connectiviteit hoeft BMW natuurlijk geen lessen te krijgen…

Rijtest: BMW X5 xDrive 30d, zachte mastodont

De rekening

Prijskaartje van dat alles? € 68.950. Daarmee komt de BMW X5 iets hoger uit dan de Audi Q7 maar blijft hij onder de prijs van de nieuwe Mercedes GLE. En zo verliezen de drie Duitse concurrenten elkaar geen millimeter uit het oog. Dan zijn er natuurlijk nog de talrijke opties om je X5 luxueus of sportief aan te kleden en die de totaalfactuur fors doen aantikken. Onze testwagen kwam bijvoorbeeld uit op € 95.790.

Het gemiddelde verbruik tot slot? Wij klokten af op 8,3 l/100 km, wat zowat 1,5 l/100 km meer is dan de NEDC-cijfers die BMW opgeeft. Reken voor de CO2-uitstoot op 158 tot 179 g/km, afhankelijk van de gekozen velggrootte.

Het verdict

De BMW X5 werd vroeger vernieuwd dan gepland. Je moet aan de buitenkant misschien twee keer kijken, maar onderhuids verandert er heel wat: zo wordt de beschikbare technologie gevoelig uitgebreid. De 30d is meer dan zomaar een instapmotor: hij is soepel, muzikaal, relatief zuinig en krachtig genoeg voor deze X5.

Rijtest: BMW X5 xDrive 30d, zachte mastodont

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km