Testen

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

Als het regent in Stuttgart, druppelt het in München. Mercedes heeft met de GLS al enkele jaren een luxe-SUV, en dat kon BMW niet langer onbeantwoord laten passeren. Het resultaat: de BMW X7. Benieuwd of die meer is dan zomaar een grotere X5? Wij ook.

  • Bervoets Wim
  • 10 juli 2019
  • BMW
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Uitgebreide connectiviteit
  • Vorstelijke binnenruimte
  • Zeven volwaardige zitplaatsen
  • Ergonomie vergt gewenning
  • Hoog gewicht
  • Moeilijke toegang tot derde zitrij
  • Te grote afmetingen
  • Totaalprijs met opties
  • inclusief opties

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

De aandacht weet hij wel te trekken, deze nieuwe BMW X7. Op het Autosalon in januari, waar het nieuwe SUV-vlaggenschip van de Beiers stond te pronken, ging vooral het imposante radiatorrooster met de aandacht lopen. Minder de meug van de Europese klant wellicht, maar in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en China zijn ze gek op dergelijke bling. En laat nu net die markten de bestaansreden zijn van deze X7, die dat speelterrein te lang moest laten aan de Mercedes GLS en Range Rover.

De tekentafel

Met een lengte van 5,15 meter en een wielbasis van 3,11 meter moet deze BMW X7 trouwens nipt de duimen leggen voor de volledig vernieuwde Mercedes GLS (lengte: 5,21 meter, wielbasis: 3,14 meter). De Range Rover doet met 4,99 meter en 2,92 meter het minst van de drie, maar de Brit compenseert met zijn versie met lange wielbasis: 5,20 meter en 3,12 meter. In eigen huis is het verschil met de X5 groter: die is 4,92 meter lang en heeft een wielbasis van 2,96 meter.

Visueel is het verschil met de kleinere X5, waarmee de X7 het CLAR-platform deelt, in levenden lijve minder opvallend dan op foto. Het angstaanjagend grote radiatorrooster, dat bij de X7 trouwens aan de koplampen grenst en bij de X5 niet, is eigenlijk de grootste weggever. In profiel zijn de BMW-designers er verrassend in geslaagd om de X7 er niet onbehouwen groot uit te laten zien. Hij heeft wel iets grotere portieren en een rechtere C-stijl dan de X5.

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip
Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

Binnenin kiest de X7 resoluut voor het dashboard dat we eerder al in de X5 zagen. Dat betekent dus een groot centraal infotainmentscherm met aanraakbediening en bediening via draaiknop, een digitaal instrumentenpaneel en veel barokke knopjes en schakelaars. Je hebt wat tijd nodig om alle functies te vinden en onder de knie te krijgen, een opmerking die we wel vaker maken bij moderne BMW’s, die daar vroeger minder last van bleken te hebben…

Geen verrassing: het plaatsaanbod is riant, zowel vooraan als achteraan. Ook helemaal achteraan kunnen twee volwassen passagiers plaats nemen. Geen noodzitjes dus, al is de toegang tot de achterste rij ondanks de grote achterdeuren nog altijd lastig. De zetels op de tweede rij (de optionele captain chairs in ons geval, een achterbank met drie plaatsen is standaard) nemen ook de nodige tijd om naar voren te schuiven. Wil je iets neerklappen of verschuiven, dan heb je dus best wat geduld nodig. Maar het geduld loont: de bagageruimte bedraagt 326 liter in zevenzitsconfiguratie, en neemt toe tot een royale 2.120 liter wanneer alleen de voorzetels overeind blijven.

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip
Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

De testbank

Ons testmodel was voorzien van de basisbenzine. Nu ja, ‘basis’: de 3 liter grote zes-in-lijn in de 40i produceert 340 pk en 450 Nm, dat via een achttrapsautomaat standaard naar de vier wielen gaat. De BMW X7 xDrive 40i, zoals hij volledig heet, gaat daardoor in 6,1 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 245 km/u. Best puike prestaties als je weet dat de X7 een leeggewicht van meer dan 2,3 ton op de weegschaal zet, maar die voelen in de praktijk niet zo snel aan. Deels door het gewicht, deels door de geïsoleerde omgeving waarin je in de X7 vertoeft. Het koppel is dankzij de alweer prima schakelende automaat steeds aanwezig.

Tel daar nog standaard luchtvering bij, en het rijcomfort is heerlijk: de ophanging verteert alle oneffenheden met gemak. Toch lijkt de X7 daarbij eerder in de buurt van het rijcomfort van de X5 te blijven dan dat van de 7-Reeks te evenaren. Meer luxe-SUV dan luxelimousine dus. Daar zitten ook hier het imposante gewicht en de gigantische afmetingen voor iets tussen: de ophanging heeft meer werk om ze onder controle te houden, waardoor het koetswerk al snel lijkt te deinen. In de Comfort-modus mist het stuur bovendien precisie en gevoel om de boel onder controle te houden.

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

De Sport-modus scherpt de parameters verder aan, al ben je wellicht aangewezen op de optielijst om vierwielsturing en actieve antirolstangen te kiezen als je het toch allemaal wat dynamischer wilt. Hou er dan wel rekening mee dat het verbruik de dubbele cijfers niet schuwt: wij kwamen met een relatief normale rijstijl uit op 11,8 l/100 km, bijna 3 liter meer dan wat BMW opgeeft. Een offroadpakket maakt de X7 tot slot klaar voor terreingebruik, al betwijfelen we of iemand zijn luxe-SUV daar ooit echt voor zal gebruiken. Wellicht is de wetenschap dat het kan voldoende voor X7-klanten.

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

De rijpolitie

In dergelijke luxe-SUV’s is de rijhulp bijzonder uitgebreid. BMW evenaart het hoge niveau dat het in zijn recente modellen bereikt heeft, met een semi-autonome rijhulp die van rijstrook verandert als je de richtingaanwijzer aanzet en een functie die de laatste 50 meter van je stuurbewegingen onthoudt, bijvoorbeeld bij een lastig parkeermaneuver. Het systeem draait die bewegingen om zodat je er vlot en semi-autonoom weer uit kunt. Alleen jammer dat zelfs op dit hoge luxeniveau de meeste rijhulp optioneel is.

De gadgets

De connectiviteit staat zoals we gewoon zijn van BMW op topniveau. Er is uitgebreide smartphone-integratie, wifi-hotspot en een digitale assistent die je aanspreekt met “Hey BMW”. Verder is er heel wat luxe uit de 7-Reeks, zoals een uitgebreide audio-installatie, massagefuncties voor de zetels en zetelventilatie, een groot panoramadak, enzovoort. Er zijn zelfs verwarmde en gekoelde bekerhouders beschikbaar.

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

De rekening

De basisprijs van de BMW X7? € 86.800, het prijskaartje van de xDrive 30d. Voor deze xDrive 40i betaal je € 89.210. Daarmee blijft de grote BMW-SUV op het niveau van zijn concurrent uit Stuttgart: Mercedes vraagt minstens € 86.515 voor zijn vernieuwde GLS. De Britse concurrent verkoopt zich exclusiever: voor een Range Rover betaal je minstens € 107.900. En de X5? Die kost ongeveer € 18.000 minder met dezelfde motor. En dan is er de onvermijdelijke optielijst, die de totaalfactuur moeiteloos voorbij € 100.000 laten lopen…

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

Het verdict

De BMW X7 is een imposante machine, die de luxe van de 7-Reeks vertaalt naar een SUV. Tegelijk is de X5 nooit veraf. Het resultaat is een luxueus SUV-vlaggenschip, dat op vlak van ruimte de X5 moeiteloos overklast, met onder meer standaard een volwaardige derde zitrij. Maar die afmetingen hebben een weerslag op het weggedrag: de X7 tipt op dat vlak niet aan de X5 of de 7-Reeks. Wij zouden het een maatje kleiner houden, maar wedden dat deze X7 ook in ons land zijn publiek vindt?

Rijtest: BMW X7 xDrive 40i, het slagschip als vlaggenschip

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km