Testen

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Na lang twijfelen is hij dan toch teruggekeerd: de BMW Z4. De Duitse roadster is er als opzwepende M40i nog steeds met zescilinder-in-lijn, maar wij gingen voor de basisversie met viercilinder. Tijd voor een eerste kennismaking.

  • Bervoets Wim
  • 31 juli 2019
  • BMW
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruikbaar rijplezier
  • Dynamisch weggedrag
  • Soepele motor
  • Ergonomie instrumentenpaneel
  • Motor mist wat karakter
  • Wat hoog gewicht

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De klassieke tweezitsroadster bevindt zich in een nichesegment, dus in München heerste er lange tijd twijfel over de opvolging van de vorige Z4. Tot Toyota een helpende hand uitstak. De Japanners zochten een ontwikkelingspartner voor de reïncarnatie van hun Supra, en kwamen aankloppen bij BMW. Resultaat: deze nieuwe BMW Z4 deelt zijn fundamenten met de nieuwe Toyota Supra.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan
Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De tekentafel

Toch is dit niet zomaar een doorslagje van de Supra – of liever: is de Supra geen doorslagje van de Z4. Hoewel de basis voor beide auto’s BMW’s CLAR-platform is, zit het grootste verschil bijvoorbeeld al in het dak: de Japanner is altijd gesloten, de Duitser ruilt het stalen wegklapdak van vroeger in voor een klassieke stoffen kap, die in 10 seconden opent of sluit. De nieuwe Z4 is met 4,32 meter ook iets kleiner dan de 4,38 meter lange Supra – en maar liefst 8 centimeter groter dan zijn voorganger.

Over de vorige Z4 gesproken: de huidige is breder, maar heeft een compactere wielbasis dan het model dat in 2016 van de markt verdween. Visueel sluit de nieuwkomer mooi aan bij het conceptmodel dat BMW eind 2017 introduceerde, met brede luchthappers in de voorbumper, brede nieren en atypische BMW-koplampen, een hoog oplopende gordellijn in profiel en een hoge achterkant met nauw toegeknepen achterlichten.

Binnenin appeleert de BMW Z4 eerder aan het comfortabele kilometervretergevoel dan aan de minimalistische uitstraling die je in een roadster verwacht. Het dashboard deelt zijn fundamenten dus met andere moderne BMW-producten als de nieuwe 3-Reeks en 8-Reeks, met een vlotte infotainmentbediening maar minder makkelijk af te lezen instrumentenpaneel. De rijpositie is prima, met laag gemonteerde zetels die bijna tegen de achteras kleven, maar met een lange motorkap die niet altijd even makkelijk in te schatten is. De stoffen kap vouwt compact op en knaagt niet aan de kofferruimte: die blijft steeds 281 liter groot.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan
Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De testbank

Onder de motorkap van de Z4 huizen er op dit moment twee krachtbronnen: de achterwielaangedreven sDrive 20i, een viercilinder met 197 pk, en de M40i, een zescilinder met 340 pk. Later plant BMW nog een 30i, die 258 pk uit de viercilinder puurt. Wij reden onze testrit met de basismotor, de sDrive 20i. Die was in ons geval gekoppeld aan een achttrapsautomaat, maar BMW biedt sinds kort ook een manuele zesbak aan.

De sDrive 20i accelereert naar 100 km/u in 6,6 seconden en haalt een topsnelheid van 240 km/u. Vlotte acceleraties, die onderstreept worden door de sportieve soundtrack die BMW aan de viercilinder heeft gegeven. Maar die soundtrack maskeert het wat afgevlakte karakter van de motor niet helemaal. Niet dat je er geen plezier aan beleeft, maar BMW heeft de laatste tijd wel vaker de neiging om zijn viercilinders wat anoniemer en discreter te maken.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Gelukkig is er nog de ideale 50/50-gewichtsverdeling, het precieze en directe stuur, en de manier waarop deze Z4 met zijn relatief hoge gewicht omgaat vergeleken met zijn voorganger. Dat doet hij immers een stuk beter, waardoor de rijdynamiek en het rijplezier hoger ligt. Het chassis is ook verfijnder, en meer meegaand dan de sportievere setup in de M40i.

Deze Z4 laat nog wel een wat grote en zware indruk na, maar de sDrive 20i kruist verder wel de juiste vakjes aan voor eenvoudig roadsterplezier. Zeker bij een ontspannen rijstijl, waarbij het in alle comfort profiteren is van de geslaagde geluidsisolatie, de vloeiende samenwerking tussen motor en versnellingsbak, en de toegeeflijke ophanging.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De rijpolitie

Het CLAR-platform geeft deze BMW Z4 recht op heel wat rijhulp, al is die uiteraard meestal optioneel. We noteren uiteraard een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning en rijstrookhulp bij de standaarduitrusting, maar zien in de optielijst nog een adaptieve cruise control met filehulp, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en uitgebreide parkeerhulp.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De gadgets

Op vlak van connectiviteit mag je alles uit het BMW-handboek verwachten, met navigatie, digitale radio, uitgebreide smartphone-integratie, een virtuele assistent die je met “Hey BMW” aanspreekt, enzovoort. Voor de meeste zaken moet je uiteraard je portefeuille opentrekken.

De rekening

Dat brengt ons bij het prijskaartje. BMW vraagt € 40.300 voor de Z4 sDrive 20i met manuele versnellingsbak. Kies je voor de achttrapsautomaat, dan moet je daar nog eens € 2.400 bijtellen. Ter vergelijking: Audi vraagt € 41.560 voor zijn TT Roadster met 40 TFSI van 197 pk, Mercedes rekent € 40.898 aan voor zijn SLC 200 met 184 pk. Het verbruik tot slot? BMW geeft 6,1 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 139 g/km. Wij verbruikten wat meer en klokten af op 7,8 l/100 km.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Het verdict

De nieuwe BMW Z4 is een betere auto dan zijn voorganger. Voor radicaal sportplezier ben je sowieso aangewezen op de krachtigere – en duurdere – M40i, maar deze sDrive 20i is in afwachting van de 30i de meest veelzijdige Z4.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km