Testen

Rijtest: Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 EAT6, Franse flair

In zijn eerste jaar op de markt rijfde de Citroën C3 Aircross de titel van VAB-gezinswagen van het jaar binnen. Dat zijn meteen mooie adelbrieven voor de debutant. Tijd voor een tussentijdse evaluatie.

  • Bervoets Wim
  • 07 september 2018
  • Citroen
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Binnenruimte
  • Plaats aan boord
  • Ruimte binnenin
  • Speelse stijl
  • Standaarduitrusting
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Ergonomie dashboard
  • Relatief hoog verbruik
  • Vlakke zetels

De Citroën C3 Aircross verscheen eind 2017 op de markt als opvolger van de C3 Picasso. Met de introductie van de Aircross sloten de Fransen het hoofdstuk van de monovolume af. De nieuwkomer kiest namelijk resoluut voor een crossoverstijl, en past daarmee helemaal in het rijtje van populaire B-segmenters.

De moderne B-segmenter moet voor de klanten namelijk een crossover of SUV zijn, en dat zullen we geweten hebben: de Kia Stonic, Opel Crossland X en Hyundai Kona zijn maar enkele van de nieuwe spelers, en met de Volkswagen T-Cross maakt er binnenkort nog een zwaargewicht zijn intrede. De titel van gezinswagen van het jaar is in dat geval een welgekomen verkoopsargument.

De tekentafel

Het hoeft niet te verrassen dat Citroën zijn C3 Aircross dezelfde designtaal gaf als de gewone C3, de C4 en C4 Cactus. Zelfs de Berlingo preekt voortaan die designboodschap, en dat zal voor toekomstige Citroën-modellen niet anders zijn. De dubbele rij koplampen, de afgeronde vormen, de contrasterende accenten,… alleen de Airbumps schitteren door afwezigheid.

Binnenin charmeert de C3 Aircross vooral door zijn plaatsaanbod. Ondanks zijn compacte afmetingen (4,15 meter lang en 1,76 meter breed) beschik je als passagier over voldoende been- en hoofdruimte vooraan en achteraan. Ook de kofferruimte valt in de smaak: die is met 410 liter een referentie in zijn segment, en wordt zelfs nog groter in de hoogste uitvoering. Dan is de achterbank over 15 centimeter verschuifbaar en maak je 520 liter plaats vrij in de koffer. Met de achterbank neer beschik je over 1.289 liter.

Het interieur zet dezelfde speelse sfeer van het koetswerk voort. De ergonomie is goed, maar kan hier en daar beter. Zo zitten de zetels te vlak, maar Citroën zegt op de hoogte te zijn van dat probleem. Zoals wel meer Peugeots en Citroëns bedien je de klimaatregeling via het touchscreen van het infotainmentsysteem. Ook dat hadden we graag anders gezien.

De testbank

Wij reden onze testrit met de drukgevoede 1.2 PureTech-driecilinderbenzine, in zijn versie met 110 pk en zestrapsautomaat. Citroën biedt diezelfde driepitter ook handgeschakeld aan, maar hij is er ook in een versie met 130 pk, en in een atmosferische versie met 84 pk. Met de EAT6-automaat zet de 1.2 PureTech correcte prestaties neer: 0-100 km/u neemt 10,6 seconden in beslag, en de topsnelheid ligt op 183 km/u. Daarmee doet hij in de sprint amper enkele tienden onder voor de manuele versie, en geeft hij op de topsnelheid maar twee kilometer toe.

De automaat werkt in de meeste omstandigheden prima samen met de PureTech, en kwijt zich in de stad en daarbuiten prima van zijn taak. Alleen wanneer je op de snelweg wilt inhalen, merk je dat de EAT6 een fractie meer bedenktijd nodig heeft. De driecilinder zelf is verder goed gedempt: hij verheft zijn stem amper in het interieur.

Rijdynamiek is dan weer minder de specialisatie van deze C3 Aircross. Het stuur mist gevoel en scherpte, en het koetswerk helt in de bochten wat te stevig door voor rijplezier op bochtige wegen. Maar haal je je rijplezier vooral uit comfortabele verplaatsingen, dan heb je geen klagen in deze compacte Fransman: de ophanging van de C3 Aircross is soepel en comfortabel afgesteld.

De gadgets

Het infotainmentsysteem met touchscreen is 7 duim groot, en bevat naast klassiekers als navigatie ook de integratie van je smartphone door Apple CarPlay en Android Auto. Op een vakje in de middenconsole kan je je smartphone draadloos opladen.

De veiligheidsuitrusting van de Aircross is optioneel bijzonder uitgebreid, met een head-updisplay, achteruitrijcamera en uitgebreide parkeerhulp, rijstrookhulp, een dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing. Wie met zijn C3 Aircross het asfalt verlaat, kan eventueel terugvallen op PSA’s GripControl-systeem.

De rekening

De C3 Aircross duikt met de atmosferische versie van de 1.2 PureTech net onder de grens van 16.000 euro, maar overschrijdt in zijn duurste uitvoering en met de 130 pk-versie van de 1.2 PureTech vlot de kaap van 20.000 euro. Zijn standaarduitrusting in de basisuitvoering Live wel ruim, met uitgebreide rijhulp (cruise control, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning enzovoort). Vanaf de tweede uitvoering, Feel, is manuele airco standaard, net als het touchscreen. De topuitvoering Shine voorziet automatische airco, navigatie, Apple CarPlay en Android Auto.

Voor de 1.2 PureTech met 110 pk en EAT6-versnellingsbak geeft Citroën een gemiddeld verbruik op van 5,6 l/100 km, en een CO2-uitstoot van 126 g/km. Wij deden daar anderhalve liter bovenop, en klokten na een week testrijden af op 7,1 l/100 km. Relatief hoog, gezien de zuinige reputatie van de PureTech-motoren, maar daar zit de automatische versnellingsbak wellicht voor iets tussen.

Het verdict

Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom de Citroën C3 Aircross de titel van gezinswagen van het jaar binnenrijfde. Hij combineert gezinsvriendelijke looks met een verrassend grote binnenruimte en praktische moduleerbaarheid. Zijn rijgedrag is eveneens gezinsvriendelijk en vooral geënt op veiligheid en comfort. De EAT6-versnellingsbak doet zonder problemen wat er van hem gevraagd wordt, maar onze voorkeur gaat uit naar de manuele versie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km