Citroën versmelt zijn C4 en C4 Cactus. Het resultaat is origineler dan een gewone C4, maar minder speciaal dan een Cactus. De Fransen wilden hem bovendien zachter doen rijden. Slaagt hij erin om op dat vlak een echte Citroën te zijn?

Jean-François Christiaens
13/04/2018
3,6
VROOM score
4
4,5
3
3,5
3,5
4
3,5
3,5

Voor- en nadelen

  • Originele presentatie interieur
  • Pittige 130 pk-motor
  • Verbazingwekkend rijcomfort
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Afwerkingsdetails
  • Nog enkele uitrustingslacunes
  • Tekort aan ondersteuning van de zetels
  • Volume en toegang tot koffer

Bij zijn lancering in 2014 was de Cactus een opvallende crossover, die bewust wilde polariseren. Met zijn “back to basics”-mentaliteit liet hij sommige zaken achterwege, en daardoor was hij niet ver verwijderd van de “low-cost”-filosofie van merken als Dacia. Weliswaar zonder die term te gebruiken. En zonder de basisprijs.

In de Cactus moest je het doen zonder en toerenteller, een achterbank die je in aparte delen kon neerklappen, achteraan kreeg hij uitklapvensters, het stuur was niet in de diepte regelbaar, het panoramadak kon niet open, enzovoort. Wel kreeg je een futuristisch ogende auto, met een opvallende voorkant, verhoogde bodemvrijheid, dakrails en originele, gekleurde zijdelingse beschermstrook met “Airbumps”.

Twee in een

Het publiek volgde niet (helemaal). Of toch niet zoals verwacht. Citroën verkocht uiteindelijk maar zo’n 270.000 Cactussen. En omdat de gewone C4 aan het einde van zijn carrière was gekomen en een opvolger nog drie jaar op zich zou laten wachten, sloeg Citroën twee vliegen in één klap: de C4 Cactus grondig herwerken en hem als invaller inzetten in afwachting van de volgende C4.

Gladder en eleganter?

Het resultaat ziet er dus zo goed als nieuw uit. De opvallendste wijzigingen aan de buitenkant: een nieuw radiatorrooster met XXL-logo, verdwenen dakrails (ze worden nog wel als optie aangeboden) en verdwenen verbindingsstrook tussen de achterlichten. Maar dit springt nog het meest in het oog: de Airbumps op de deuren worden vervangen door discretere exemplaren, die lager worden geplaatst. Ze zijn voortaan ook uitgevoerd in hard plastic.

Rijkelijker aangekleed

Citroën maakte van de gelegenheid gebruik om de aankleding van de Cactus wat aan te passen. Het stuur is nu ook in de diepte verstelbaar, de achterbank neerklapbaar in twee delen (60/40). De geluiddemping gaat er aanzienlijk op vooruit, dankzij extra isolatie en dikker glas voor de ruiten. Toch blijven er nog wat kleinigheden over: de achterruiten klappen nog steeds uit, er is nog geen toerenteller of zonnewering in het panoramadak. De laaddrempel van de koffer blijft weinig praktisch en de plastics in het interieur flatteren nog steeds weinig.

Royaal comfort

De voornaamste technische wijziging van de facelift zit in de schokdempers. Die krijgen nu dubbele hydraulische progressieve druklagers, die het wegcontact filteren zonder aan het dynamische weggedrag te knagen. Dat merk je vooral op grote oneffenheden, die spectaculair opgevangen worden.

De zetels krijgen een nieuwe bekleding: de “Advanced Comfort”-zetels combineren een zachte buitenkant met een stevigere binnenkant. Dat geeft de indruk dat je in een zetel zit. Of in een oude Citroën… De zijdelingse steun blijft nog wel voor verbetering vatbaar. In versies met gerobotiseerde versnellingsbak verdwijnen de voorzetels uit één stuk. De Cactus heeft vooraan nu steeds twee afzonderlijke zetels.

Interessante interieurruimte

De C4 Cactus is wat korter dan de klassieke modellen in dit segment. Dat merk je vooral aan de koffer: de Cactus is 4,2 meter lang en moet het doen met 348 liter aan kofferruimte, vergeleken met meer dan 400 liter bij de concurrenten die meer dan 4,4 meter lang zijn. De hoge laaddrempel maakt de toegang niet makkelijk. De ruimte achteraan is dankzij de lange wielbasis dan weer interessant, zeker gezien de buitenafmetingen.

Tot 130 pk

De Cactus krijgt nog enkele stevigere motoren onder de kap. De topversies zijn nu een 130 pk-versie bij de benzinemotoren en een 120 pk-versie bij de dieselmotoren. Wij reden met de 1.2 PureTech van 130 pk, die pittige prestaties neerzette dankzij het lage gewicht van de Citroën. De rest van het motoraanbod draait rond de 1.2 driecilinder bij de benzinemotoren (een atmosferische versie van 82 pk of een turboversie van 110 pk) en de 1.6 BlueHDi diesel (100 pk). De oude gerobotiseerde versnellingsbak op de 1.2 PureTech 110 maakt plaats voor een volwaardige EAT6-automaat. De prijs? Tussen € 17.000 en € 24.000.

Besluit

In zijn nieuwe versie blaast de C4 Cactus warm en koud. Zijn rijcomfort en origineel dashboard vallen in de smaak, maar zijn uitrusting blijft wat “kaalgeplukt” en sommige materialen blijven te goedkoop om een stevige voet aan de grond te krijgen in het segment van de VW Golf. Benieuwd of de klanten het nieuwe, gladdere ontwerp van de Cactus deze keer wel kunnen smaken.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.