Volkswagen
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
We moesten geduld oefenen voor we het eerste “echte” DS-model sinds de afscheiding van Citroën te zien kregen. De specificaties die DS voor zijn DS 7 Crossback geeft, zouden dat wachten moeten belonen. Klopt dat ook?
DS begon bescheiden als topmodellen binnen het Citroën-gamma, maar ging in juni 2014 op eigen poten staan. Het werd officieel omgedoopt tot DS Automobiles en moet “Franse verfijning” symboliseren. Daarmee wil het een origineel alternatief vormen voor de traditionele Duitse merken in de hogere echelons. Ambitieuze doelstellingen dus.
In de praktijk veranderde het logo op het radiatorrooster van de “oudere” Citroën DS 3, DS 4 en DS 5 en kwam er een model voor de Chinese markt, de DS 6. Het aankondigingseffect werd niet echt gevolgd door een productoffensief. Tot nu. DS belooft namelijk zes nieuwe modellen de komende zes jaar. Deze grote SUV, de 7 Crossback, krijgt de primeur. Met originele looks en een interieurafwerking die de premiumreferenties moet uitdagen.
Met een lengte van 4,57 meter past de DS 7 Crossback tussen de Peugeots waar hij zijn basis mee deelt: de 3008 (4,45 meter) en de 5008 (4,64 meter). In de praktijk mikt de DS 7 Crossback op premiumklanten. Hij toont zich dan ook eerder als een auto die zich wil meten met een Audi Q5 of BMW X3, maar dan voor de prijs van een Q3 of X1. Toch even overwegen, niet?
Achterin is er alleszins plaats genoeg voor twee, en bij afwezigheid van de transmissietunnel zelfs voor drie. Op lange trajecten kan je zelfs de rugleuning achteraan elektrisch verstellen. Klein nadeel: je voeten kan je niet onder de voorzetels schuiven. De koffer maakt 550 liter vrij, exact hetzelfde als… de Audi Q5 en BMW X3. Een elektrische kofferklep is uiteraard voorzien.
Voorin wordt het een indrukwekkende demonstratie. Ons testmodel was voorzien van het optionele “Inspiration Opera”-pakket, dat de topuitvoering siert. Dat bekleedt het interieur met nappaleder, verfijnde stiksels, bewerkt aluminium, een horloge van de Franse horlogemaker B.R.M. en vooral elegante zetels met horlogebandmotief. Het pakket kost wel bijna € 7.000 extra…
De presentatie aan de buitenkant trekt de aandacht (zeker met de specifieke animatie van de led-koplampen met disco-effect als je de auto opent), de bestuurderspost heeft ook een eigen ergonomie. Het duurt even voor je eraan gewoon geraakt. Zoals de startknop bovenop het dashboard of de ruitenopeners op de middenconsole. De presentatie is alleszins minder klassiek dan bij de Duitsers, dat staat vast.
De DS 7 Crossback komt bijzonder comfortabel en gedempt voor de dag. Perfect om kilometers mee te vreten. Ook de filtering van de adaptieve ophanging is geslaagd, dankzij een systeem dat het wegdek scant, net als in… een Mercedes S-Klasse. Het rijcomfort is dus optimaal, ondanks de grote 20-duimsvelgen op ons testmodel.
In de “Comfort”-modus wordt het koetswerk op de snelweg niet efficiënt onder controle gehouden. Het geeft wat het effect van een vliegend tapijt voor wie ervan houdt, maar mensen met een gevoelige maag houden er wellicht minder van. De schakelaar in “Normal” of zelfs “Sport” voor minder karikaturale reacties dus.
Het slagschip van DS Automobiles kan natuurlijk in de PSA-organenbank graaien. In ons geval leverde dat de topdiesel op, de 2.0 BlueHDi 180. De doorgedreven geluiddemping en de soepele motor zorgen voor relatief afgevlakte sensaties. De prestaties zijn dan weer ruim voldoende, want de DS 7 Crossback heeft eigenlijk weinig dynamische ambities (alleszins vergeleken met de scherpe Peugeot 3008). De motor werkt wel uitstekend samen met de achttrapsautomaat van Aisin, die standaard geleverd wordt.
Nachtzicht, fileassistentie, een digitaal instrumentenpaneel en een scanner die het wegdek afspeurt om de adaptieve ophanging voor te bereiden: allemaal zaken die we normaal alleen bij Duitse premiummerken zien. Ook bij deze DS 7 Crossback dus, maar let wel op de totaalfactuur. Ons rijk uitgedoste testexemplaar voegde maar liefst voor € 22.000 aan opties toe. De basisprijs blijft gelukkig wel aanvaardbaar: tussen € 31.940 en € 40.590 afhankelijk van motor en uitvoering.
Het nieuwe slagschip laat DS Automobiles toe om de “Franse verfijning” in de praktijk om te zetten. De SUV straalt charisma uit, ziet er binnenin origineel uit en heeft een interessante verhouding prijs/uitrusting/interieurruimte. Het dealernetwerk in ons land is aan de magere kant: amper een vijftiental concessiehouders. Het Franse merk moet zijn imago ook nog opbouwen. Maar wie het klassieke Duitse aanbod beu is, heeft een originele uitwijkmogelijkheid. Helemaal wanneer de plug-inhybride er volgend jaar aankomt.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?