Testen

Rijtest: DS 7 Crossback, het wachten beloond?

We moesten geduld oefenen voor we het eerste “echte” DS-model sinds de afscheiding van Citroën te zien kregen. De specificaties die DS voor zijn DS 7 Crossback geeft, zouden dat wachten moeten belonen. Klopt dat ook?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 juni 2018
  • DS Automobiles
  • 1.672 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking/interieurruimte
  • Origineel voorkomen
  • Prima rijcomfort
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Volledige en premium uitrusting
  • Beperkt aantal verdelers
  • Koetswerkbeweging in comfortmodus
  • Lomp weggedrag
  • Prijs van sommige opties

DS begon bescheiden als topmodellen binnen het Citroën-gamma, maar ging in juni 2014 op eigen poten staan. Het werd officieel omgedoopt tot DS Automobiles en moet “Franse verfijning” symboliseren. Daarmee wil het een origineel alternatief vormen voor de traditionele Duitse merken in de hogere echelons. Ambitieuze doelstellingen dus.

Aankondigingseffect

In de praktijk veranderde het logo op het radiatorrooster van de “oudere” Citroën DS 3, DS 4 en DS 5 en kwam er een model voor de Chinese markt, de DS 6. Het aankondigingseffect werd niet echt gevolgd door een productoffensief. Tot nu. DS belooft namelijk zes nieuwe modellen de komende zes jaar. Deze grote SUV, de 7 Crossback, krijgt de primeur. Met originele looks en een interieurafwerking die de premiumreferenties moet uitdagen.

Tussen de twee

Met een lengte van 4,57 meter past de DS 7 Crossback tussen de Peugeots waar hij zijn basis mee deelt: de 3008 (4,45 meter) en de 5008 (4,64 meter). In de praktijk mikt de DS 7 Crossback op premiumklanten. Hij toont zich dan ook eerder als een auto die zich wil meten met een Audi Q5 of BMW X3, maar dan voor de prijs van een Q3 of X1. Toch even overwegen, niet?

Ruim interieur

Achterin is er alleszins plaats genoeg voor twee, en bij afwezigheid van de transmissietunnel zelfs voor drie. Op lange trajecten kan je zelfs de rugleuning achteraan elektrisch verstellen. Klein nadeel: je voeten kan je niet onder de voorzetels schuiven. De koffer maakt 550 liter vrij, exact hetzelfde als… de Audi Q5 en BMW X3. Een elektrische kofferklep is uiteraard voorzien.

Weelderig

Voorin wordt het een indrukwekkende demonstratie. Ons testmodel was voorzien van het optionele “Inspiration Opera”-pakket, dat de topuitvoering siert. Dat bekleedt het interieur met nappaleder, verfijnde stiksels, bewerkt aluminium, een horloge van de Franse horlogemaker B.R.M. en vooral elegante zetels met horlogebandmotief. Het pakket kost wel bijna € 7.000 extra…

Persoonlijkheid

De presentatie aan de buitenkant trekt de aandacht (zeker met de specifieke animatie van de led-koplampen met disco-effect als je de auto opent), de bestuurderspost heeft ook een eigen ergonomie. Het duurt even voor je eraan gewoon geraakt. Zoals de startknop bovenop het dashboard of de ruitenopeners op de middenconsole. De presentatie is alleszins minder klassiek dan bij de Duitsers, dat staat vast.

Stilte onderweg

De DS 7 Crossback komt bijzonder comfortabel en gedempt voor de dag. Perfect om kilometers mee te vreten. Ook de filtering van de adaptieve ophanging is geslaagd, dankzij een systeem dat het wegdek scant, net als in… een Mercedes S-Klasse. Het rijcomfort is dus optimaal, ondanks de grote 20-duimsvelgen op ons testmodel.

In de “Comfort”-modus wordt het koetswerk op de snelweg niet efficiënt onder controle gehouden. Het geeft wat het effect van een vliegend tapijt voor wie ervan houdt, maar mensen met een gevoelige maag houden er wellicht minder van. De schakelaar in “Normal” of zelfs “Sport” voor minder karikaturale reacties dus.

8 overtuigende verzetten

Het slagschip van DS Automobiles kan natuurlijk in de PSA-organenbank graaien. In ons geval leverde dat de topdiesel op, de 2.0 BlueHDi 180. De doorgedreven geluiddemping en de soepele motor zorgen voor relatief afgevlakte sensaties. De prestaties zijn dan weer ruim voldoende, want de DS 7 Crossback heeft eigenlijk weinig dynamische ambities (alleszins vergeleken met de scherpe Peugeot 3008). De motor werkt wel uitstekend samen met de achttrapsautomaat van Aisin, die standaard geleverd wordt.

Topuitrusting

Nachtzicht, fileassistentie, een digitaal instrumentenpaneel en een scanner die het wegdek afspeurt om de adaptieve ophanging voor te bereiden: allemaal zaken die we normaal alleen bij Duitse premiummerken zien. Ook bij deze DS 7 Crossback dus, maar let wel op de totaalfactuur. Ons rijk uitgedoste testexemplaar voegde maar liefst voor € 22.000 aan opties toe. De basisprijs blijft gelukkig wel aanvaardbaar: tussen € 31.940 en € 40.590 afhankelijk van motor en uitvoering.

Besluit

Het nieuwe slagschip laat DS Automobiles toe om de “Franse verfijning” in de praktijk om te zetten. De SUV straalt charisma uit, ziet er binnenin origineel uit en heeft een interessante verhouding prijs/uitrusting/interieurruimte. Het dealernetwerk in ons land is aan de magere kant: amper een vijftiental concessiehouders. Het Franse merk moet zijn imago ook nog opbouwen. Maar wie het klassieke Duitse aanbod beu is, heeft een originele uitwijkmogelijkheid. Helemaal wanneer de plug-inhybride er volgend jaar aankomt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km