Testen

Rijtest: Fiat 500L 1.6 MJet 120, la familia centraal

Ondanks berichten over een eventueel vertrek van de Fiat-productie uit thuisland Italië blijft het Italiaanse merk gewoon charmante auto’s bouwen. Zoals deze 500L, voor gezinnen die eens iets origineels willen.

  • Bervoets Wim
  • 30 mei 2018
  • Fiat
3,2
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Moduleerbaar interieur
  • Verrassend ruim
  • Zicht rondom
  • Afwerkingskwaliteit
  • Holle 1.6 mjet bij lage toeren
  • Weinig overtuigend rijgedrag

De Fiat 500L werd voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd op het salon van Genève in 2012. Niet veel later kwamen daar nog de “Trekking” bij, een avontuurlijker aangeklede versie, en de “Living”, de zevenzitsversie. Een 500XL als het ware. Vorig jaar kreeg de 500L een facelift, waarbij de Trekking en Living werden omgedoopt tot respectievelijk “Cross” en “Wagon”. En dan vergeten we bijna de City Cross nog.

De tekentafel

De facelift bracht volgens Fiat 40 procent aan nieuwe onderdelen met zich mee, maar die zitten vooral in allerlei details. Zoals hertekende bumpers vooraan en achteraan, en een koetswerk dat wat meer chromen accenten integreert. In het interieur werd het dashboard hertekend, enkele knopjes logischer gegroepeerd en het instrumentenpaneel opnieuw ontworpen. Enkele opbergvakken en een armsteun maken het dagelijkse leven aan boord van de 500L iets comfortabeler, net als de hoger geplaatste versnellingspook.

Het resultaat van al die ingrepen is een 4,24 meter lange monovolume, die ondanks zijn relatief compacte afmetingen een zee van ruimte herbergt: de kofferruimte is bijvoorbeeld 455 liter groot, maar kan met een neergeklapte en opgeplooide achterbank tot 1.480 liter vrijmaken. Bovendien is diezelfde achterbank verschuifbaar. De lage laaddrempel scoort extra punten, maar de kofferklep is op krappere parkeerplaatsen aan de onhandig grote kant.

Over ruimte kunnen ook de achterpassagiers meepraten: de beenruimte achteraan is verrassend royaal gezien de buitenafmetingen, de hoofdruimte wordt wat gecompromitteerd als je 500L voorzien is van het panoramadak. Dat panoramadak zorgt samen met de dunne stijlen wel voor een interieur dat baadt in het licht, en een goed zicht rondom garandeert. De afwerkingskwaliteit laat hier en daar wat te wensen over, met harde plastics en materialen die minder kwalitatief aanvoelen.

De testbank

Wij voerden onze testrit uit met de 1.6 MJet, de 120 pk sterke topdiesel. Die levert eerlijke prestaties in de 1,4 ton zware Italiaan: 0-100 km/u in 10,7 seconden en een topsnelheid van 189 km/u. De MJet is een blok dat in het juiste toerental gehouden moet worden: onder 1.750 tpm voelt hij nogal hol aan. Eens op dreef kan hij moeiteloos mee met het verkeer. Zijn geluiddemping mocht iets beter: onder vollast is de zelfontbrander aanwezig, aan stabiele snelheden trekt hij zich terug naar de achtergrond, maar is een lichte trilling in de stuurkolom merkbaar.

Een rustige rijstijl past nog het best bij de 500L: voor sportievere chauffeurs is het stuur te licht en te vaag, mist de manuele zesversnellingsbak vertrouwen in de slag en staat de Fiat wat te hoog op de poten. Ontspannen meestromen met het verkeer gaat hem beter af. De Italiaan verteert schokken en oneffenheden in het wegdek relatief goed, maar maskeert ze minder: alsof hij elke keer wil vertellen dat hij net een schok voor je heeft opgevangen.

Fiat geeft voor deze 1.6 MJet een gemiddeld verbruik op van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 112 g/km volgens de oude NEDC-cyclus. Wij deden daar na een week testrijden ongeveer 2 liter bij, al bij al een correct cijfer.

De gadgets

Onderdeel van de facelift is het nieuwe Uconnect-infotainmentsysteem, dat je bedient via 5 of 7 duim groot touchscreen, afhankelijk van de uitrustingsversie. Een aux- en USB-aansluiting zijn uiteraard voorzien, net als een Bluetooth-verbinding, maar het is ook combineerbaar met Apple CarPlay en Android Auto. De navigatie komt van TomTom, en een Beats-audiosysteem verhoogt de geluidsbeleving voor muziekliefhebbers.

Een eenvoudig en gebruiksvriendelijk systeem, dat… het midden in onze testweek op een avond volledig liet afweten. Alleen beeld, geen klank en geen reactie op het touchscreen. Tijdens de terugrit diezelfde avond bleef het Uconnect in staking om… de volgende ochtend en de rest van de testweek weer vlekkeloos te werken. Bizar…

De veiligheidsuitrusting is beperkt tot het absolute minimum: in de beschikbare uitrusting noteren we een licht- en regensensor, een snelheidsregelaar, parkeersensoren en achteruitrijcamera, en een actieve noodremhulp met city brake-functie, die ingrijpt tot een snelheid van 30 km/u.

De rekening

De Fiat 500L heeft een vanafprijs van € 15.990, maar de 1.6 MJet staat pas in de catalogus vanaf € 20.800 (Pop Star). Dan beschikt hij standaard onder meer over elektrisch bediende ruiten rondom, de verschuifbare en wegklapbare achterbank, een snelheidsregelaar, manuele klimaatregeling, en het 5 duim grote Uconnect-systeem met Bluetooth en connected-diensten. De duurste versie van de 1.6 MJet is de Lounge-versie: die kost € 22.300 en voegt onder meer automatische klimaatregeling toe, een groter Uconnect-scherm en een panoramisch glazen dak. De opties houdt Fiat betaalbaar.

Het verdict

De Fiat 500L is een aantrekkelijk getekende monovolume, die af en toe geplaagd wordt door de afwerkingsdetails. Zijn grootste troef is een ruim en moduleerbaar interieur, perfect op maat van jonge gezinnen. De olifant in de kamer is de vraag of die jonge gezinnen nog gewonnen zijn voor monovolumes: qua prijs en afmetingen moet de 500L concurreren met het hyperpopulaire segment van de compacte SUV’s. En daar is de strijd bikkelhard…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km