Testen

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Er zijn van die filmauto’s die tot de verbeelding blijven spreken. Herbie de Kever bijvoorbeeld, of de DeLorean uit Back To The Future. Of de Ford Mustang uit de legendarische achtervolgingsscène in Bullitt. Die film uit 1968 katapulteerde niet alleen Steve McQueen tot een filmicoon, maar ook de Ford Mustang. Vandaag, ruim vijftig jaar later, brengt Ford een eerbetoon aan de film met de Mustang Bullitt. Is de ‘Stang met atmosferische V8 en manuele versnellingsbak een auto met borsthaar?

  • Bervoets Wim
  • 24 mei 2019
  • Ford
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geweldige motorsound
  • Karaktervolle motor
  • Uitstraling
  • Afwerking kan nog beter
  • Beperkte meerwaarde aanpassingen
  • Hoog gewicht

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De tekentafel

De Ford Mustang Bullitt is uiteraard gebaseerd op de Mustang die in 2015 zijn grote rentree maakte in Europa en die begin 2018 een facelift kreeg. Toch is het niet de eerste Mustang Bullitt: in 2001 en 2008 bouwde Ford ook al speciale Bullitts, maar die werden toen bij ons niet ingevoerd.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Vandaag is dat anders, en herken je de Bullitt aan zijn totale afwezigheid van Mustang-logo’s. Geen galopperend paard, maar een clean radiatorrooster vooraan en een Bullitt-logo op de achterklep. De benzinedop werd ook aangepast, en de Mustang krijgt specifieke zwarte 19-duimsvelgen en rode Brembo-remmen. Hij is maar in twee kleuren verkrijgbaar: Shadow Black en Dark Highland Green.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Ook binnenin springen de verwijzingen naar de film meteen in het oog: op het stuur is het Mustang-logo vervangen door een Bullitt-logo, en de top van de pook van de manuele versnellingsbak – de Mustang Bullitt is alleen verkrijgbaar met de manuele bak – werd vervangen door een witte biljartbal. Verder keert de koetswerkkleur terug in het interieur, prijkt er een aangepast modelplaatje op het dashboard aan de passagierskant en werd het welkomstscherm aangepast.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Voor de rest krijg je de klassieke Ford Mustang-elementen in het interieur, met optioneel uit de kluiten gewassen Recaro-sportzetels die een fractie te hoog opgesteld staan maar wel goed steunen, en tuimelschakelaars op de middenconsole. Een aangename omgeving om in te vertoeven, tenminste: als je voorbij de wat goedkopere kwaliteit van sommige materialen kijkt. Al gaat die er wel op vooruit vergeleken met de versie van voor de facelift.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De testbank

Duw je de startknop in, dan vergeet je de kleinere kantjes van deze Mustang Bullitt al snel. De 5 liter grote V8 komt met een intimiderende grol tot leven. Hij werd trouwens aangepast ten opzichte van de ‘gewone’ Mustang: de V8 ademt vrijer in en krijgt het motormanagement van de Shelby GT350. Resultaat: 10 pk extra, terwijl het koppel ongewijzigd blijft (460 pk en 529 Nm). In combinatie met de manuele zesbak en achterwielaandrijving zorgt dat ervoor dat de Mustang Bullitt 100 km/u aantikt in 4,6 seconden en doorraast tot 263 km/u.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Die sprint vanuit stilstand kun je trouwens perfect controleren via de verschillende rijmodi. De atmosferische V8 ontplooit zijn volle macht pas hoger in de toeren, waardoor je in de ‘Drag Strip’-modus bijvoorbeeld niet noodzakelijk met gierende banden uit de startblokken schiet. Al is dat met de ‘Burnout’-modus wel perfect mogelijk… Nog controleerbaar: de uitlaat. Die heeft een stille modus om je buren niet te irriteren, maar evengoed een racemodus, die in theorie voorbehouden is voor circuit maar met een simpele druk op de knop valt te omzeilen. In dat geval klinkt deze Mustang Bullitt als een diepe, bassige Spitfire.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Verder verschilt het rijgedrag van de Bullitt niet zoveel van dat van de gewone Mustang met V8. De neus is zwaar en het gewicht ligt hoog, maar al bij al laat de Ford zich gewillig dirigeren. De brede achterbanden geven grip en vertrouwen in de bochten, maar blijven natuurlijk provoceerbaar. Sturen doet de Mustang Bullitt zwaar, schakelen en ontkoppelen vergen ook de nodige spierkracht. Maar dat heeft in deze auto zijn charmes. De adaptieve MagneRide-dempers reageren in de sportiefste setting stug, maar bewaren verder mooi het comfort.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De rekening

De prijs die Ford vraagt voor deze Mustang Bullitt? € 52.850, oftewel € 6.000 meer dan een ‘gewone’ Mustang met V8. Aangezien de aanpassingen aan de Bullitt vooral cosmetisch van aard zijn, lijkt dat wat aan de prijzige kant. Maar dat neemt niet weg dat een ‘gewone’ Mustang V8 met enkele opties qua prijskaartje in de buurt komt, en dat dit al bij al nog een vrij aanvaardbare catalogusprijs blijft voor een atmosferische V8 met manuele bak. En dat compenseert natuurlijk de hoge taksen die je op zo’n motor betaalt…

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Het verdict

Is de Ford Mustang Bullitt een absoluut hebbeding? Voor Mustang-fans wellicht wel. En toegegeven, de Bullitt klinkt net dat ietsje beter en heeft net dat ietsje meer borsthaar dan de ‘gewone’ Mustang V8. Maar die laatste rijdt bijzonder gelijkaardig en bespaart je nog een kleine slok op de catalogusprijsborrel. En dat geld kan je gebruiken als vadertje staat komt aankloppen voor die V8. De Mustang Bullitt? Een versie voor de fans dus. Maar wat voor een…

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km