Testen

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Er zijn van die filmauto’s die tot de verbeelding blijven spreken. Herbie de Kever bijvoorbeeld, of de DeLorean uit Back To The Future. Of de Ford Mustang uit de legendarische achtervolgingsscène in Bullitt. Die film uit 1968 katapulteerde niet alleen Steve McQueen tot een filmicoon, maar ook de Ford Mustang. Vandaag, ruim vijftig jaar later, brengt Ford een eerbetoon aan de film met de Mustang Bullitt. Is de ‘Stang met atmosferische V8 en manuele versnellingsbak een auto met borsthaar?

  • Bervoets Wim
  • 24 mei 2019
  • FORD
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geweldige motorsound
  • Karaktervolle motor
  • Uitstraling
  • Afwerking kan nog beter
  • Beperkte meerwaarde aanpassingen
  • Hoog gewicht

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De tekentafel

De Ford Mustang Bullitt is uiteraard gebaseerd op de Mustang die in 2015 zijn grote rentree maakte in Europa en die begin 2018 een facelift kreeg. Toch is het niet de eerste Mustang Bullitt: in 2001 en 2008 bouwde Ford ook al speciale Bullitts, maar die werden toen bij ons niet ingevoerd.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Vandaag is dat anders, en herken je de Bullitt aan zijn totale afwezigheid van Mustang-logo’s. Geen galopperend paard, maar een clean radiatorrooster vooraan en een Bullitt-logo op de achterklep. De benzinedop werd ook aangepast, en de Mustang krijgt specifieke zwarte 19-duimsvelgen en rode Brembo-remmen. Hij is maar in twee kleuren verkrijgbaar: Shadow Black en Dark Highland Green.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Ook binnenin springen de verwijzingen naar de film meteen in het oog: op het stuur is het Mustang-logo vervangen door een Bullitt-logo, en de top van de pook van de manuele versnellingsbak – de Mustang Bullitt is alleen verkrijgbaar met de manuele bak – werd vervangen door een witte biljartbal. Verder keert de koetswerkkleur terug in het interieur, prijkt er een aangepast modelplaatje op het dashboard aan de passagierskant en werd het welkomstscherm aangepast.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Voor de rest krijg je de klassieke Ford Mustang-elementen in het interieur, met optioneel uit de kluiten gewassen Recaro-sportzetels die een fractie te hoog opgesteld staan maar wel goed steunen, en tuimelschakelaars op de middenconsole. Een aangename omgeving om in te vertoeven, tenminste: als je voorbij de wat goedkopere kwaliteit van sommige materialen kijkt. Al gaat die er wel op vooruit vergeleken met de versie van voor de facelift.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De testbank

Duw je de startknop in, dan vergeet je de kleinere kantjes van deze Mustang Bullitt al snel. De 5 liter grote V8 komt met een intimiderende grol tot leven. Hij werd trouwens aangepast ten opzichte van de ‘gewone’ Mustang: de V8 ademt vrijer in en krijgt het motormanagement van de Shelby GT350. Resultaat: 10 pk extra, terwijl het koppel ongewijzigd blijft (460 pk en 529 Nm). In combinatie met de manuele zesbak en achterwielaandrijving zorgt dat ervoor dat de Mustang Bullitt 100 km/u aantikt in 4,6 seconden en doorraast tot 263 km/u.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Die sprint vanuit stilstand kun je trouwens perfect controleren via de verschillende rijmodi. De atmosferische V8 ontplooit zijn volle macht pas hoger in de toeren, waardoor je in de ‘Drag Strip’-modus bijvoorbeeld niet noodzakelijk met gierende banden uit de startblokken schiet. Al is dat met de ‘Burnout’-modus wel perfect mogelijk… Nog controleerbaar: de uitlaat. Die heeft een stille modus om je buren niet te irriteren, maar evengoed een racemodus, die in theorie voorbehouden is voor circuit maar met een simpele druk op de knop valt te omzeilen. In dat geval klinkt deze Mustang Bullitt als een diepe, bassige Spitfire.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Verder verschilt het rijgedrag van de Bullitt niet zoveel van dat van de gewone Mustang met V8. De neus is zwaar en het gewicht ligt hoog, maar al bij al laat de Ford zich gewillig dirigeren. De brede achterbanden geven grip en vertrouwen in de bochten, maar blijven natuurlijk provoceerbaar. Sturen doet de Mustang Bullitt zwaar, schakelen en ontkoppelen vergen ook de nodige spierkracht. Maar dat heeft in deze auto zijn charmes. De adaptieve MagneRide-dempers reageren in de sportiefste setting stug, maar bewaren verder mooi het comfort.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De rekening

De prijs die Ford vraagt voor deze Mustang Bullitt? € 52.850, oftewel € 6.000 meer dan een ‘gewone’ Mustang met V8. Aangezien de aanpassingen aan de Bullitt vooral cosmetisch van aard zijn, lijkt dat wat aan de prijzige kant. Maar dat neemt niet weg dat een ‘gewone’ Mustang V8 met enkele opties qua prijskaartje in de buurt komt, en dat dit al bij al nog een vrij aanvaardbare catalogusprijs blijft voor een atmosferische V8 met manuele bak. En dat compenseert natuurlijk de hoge taksen die je op zo’n motor betaalt…

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Het verdict

Is de Ford Mustang Bullitt een absoluut hebbeding? Voor Mustang-fans wellicht wel. En toegegeven, de Bullitt klinkt net dat ietsje beter en heeft net dat ietsje meer borsthaar dan de ‘gewone’ Mustang V8. Maar die laatste rijdt bijzonder gelijkaardig en bespaart je nog een kleine slok op de catalogusprijsborrel. En dat geld kan je gebruiken als vadertje staat komt aankloppen voor die V8. De Mustang Bullitt? Een versie voor de fans dus. Maar wat voor een…

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km