Testen

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Er zijn van die filmauto’s die tot de verbeelding blijven spreken. Herbie de Kever bijvoorbeeld, of de DeLorean uit Back To The Future. Of de Ford Mustang uit de legendarische achtervolgingsscène in Bullitt. Die film uit 1968 katapulteerde niet alleen Steve McQueen tot een filmicoon, maar ook de Ford Mustang. Vandaag, ruim vijftig jaar later, brengt Ford een eerbetoon aan de film met de Mustang Bullitt. Is de ‘Stang met atmosferische V8 en manuele versnellingsbak een auto met borsthaar?

  • Bervoets Wim
  • 24 mei 2019
  • Ford
  • 1.247 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geweldige motorsound
  • Karaktervolle motor
  • Uitstraling
  • Afwerking kan nog beter
  • Beperkte meerwaarde aanpassingen
  • Hoog gewicht

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De tekentafel

De Ford Mustang Bullitt is uiteraard gebaseerd op de Mustang die in 2015 zijn grote rentree maakte in Europa en die begin 2018 een facelift kreeg. Toch is het niet de eerste Mustang Bullitt: in 2001 en 2008 bouwde Ford ook al speciale Bullitts, maar die werden toen bij ons niet ingevoerd.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Vandaag is dat anders, en herken je de Bullitt aan zijn totale afwezigheid van Mustang-logo’s. Geen galopperend paard, maar een clean radiatorrooster vooraan en een Bullitt-logo op de achterklep. De benzinedop werd ook aangepast, en de Mustang krijgt specifieke zwarte 19-duimsvelgen en rode Brembo-remmen. Hij is maar in twee kleuren verkrijgbaar: Shadow Black en Dark Highland Green.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Ook binnenin springen de verwijzingen naar de film meteen in het oog: op het stuur is het Mustang-logo vervangen door een Bullitt-logo, en de top van de pook van de manuele versnellingsbak – de Mustang Bullitt is alleen verkrijgbaar met de manuele bak – werd vervangen door een witte biljartbal. Verder keert de koetswerkkleur terug in het interieur, prijkt er een aangepast modelplaatje op het dashboard aan de passagierskant en werd het welkomstscherm aangepast.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Voor de rest krijg je de klassieke Ford Mustang-elementen in het interieur, met optioneel uit de kluiten gewassen Recaro-sportzetels die een fractie te hoog opgesteld staan maar wel goed steunen, en tuimelschakelaars op de middenconsole. Een aangename omgeving om in te vertoeven, tenminste: als je voorbij de wat goedkopere kwaliteit van sommige materialen kijkt. Al gaat die er wel op vooruit vergeleken met de versie van voor de facelift.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon
Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De testbank

Duw je de startknop in, dan vergeet je de kleinere kantjes van deze Mustang Bullitt al snel. De 5 liter grote V8 komt met een intimiderende grol tot leven. Hij werd trouwens aangepast ten opzichte van de ‘gewone’ Mustang: de V8 ademt vrijer in en krijgt het motormanagement van de Shelby GT350. Resultaat: 10 pk extra, terwijl het koppel ongewijzigd blijft (460 pk en 529 Nm). In combinatie met de manuele zesbak en achterwielaandrijving zorgt dat ervoor dat de Mustang Bullitt 100 km/u aantikt in 4,6 seconden en doorraast tot 263 km/u.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Die sprint vanuit stilstand kun je trouwens perfect controleren via de verschillende rijmodi. De atmosferische V8 ontplooit zijn volle macht pas hoger in de toeren, waardoor je in de ‘Drag Strip’-modus bijvoorbeeld niet noodzakelijk met gierende banden uit de startblokken schiet. Al is dat met de ‘Burnout’-modus wel perfect mogelijk… Nog controleerbaar: de uitlaat. Die heeft een stille modus om je buren niet te irriteren, maar evengoed een racemodus, die in theorie voorbehouden is voor circuit maar met een simpele druk op de knop valt te omzeilen. In dat geval klinkt deze Mustang Bullitt als een diepe, bassige Spitfire.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Verder verschilt het rijgedrag van de Bullitt niet zoveel van dat van de gewone Mustang met V8. De neus is zwaar en het gewicht ligt hoog, maar al bij al laat de Ford zich gewillig dirigeren. De brede achterbanden geven grip en vertrouwen in de bochten, maar blijven natuurlijk provoceerbaar. Sturen doet de Mustang Bullitt zwaar, schakelen en ontkoppelen vergen ook de nodige spierkracht. Maar dat heeft in deze auto zijn charmes. De adaptieve MagneRide-dempers reageren in de sportiefste setting stug, maar bewaren verder mooi het comfort.

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

De rekening

De prijs die Ford vraagt voor deze Mustang Bullitt? € 52.850, oftewel € 6.000 meer dan een ‘gewone’ Mustang met V8. Aangezien de aanpassingen aan de Bullitt vooral cosmetisch van aard zijn, lijkt dat wat aan de prijzige kant. Maar dat neemt niet weg dat een ‘gewone’ Mustang V8 met enkele opties qua prijskaartje in de buurt komt, en dat dit al bij al nog een vrij aanvaardbare catalogusprijs blijft voor een atmosferische V8 met manuele bak. En dat compenseert natuurlijk de hoge taksen die je op zo’n motor betaalt…

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Het verdict

Is de Ford Mustang Bullitt een absoluut hebbeding? Voor Mustang-fans wellicht wel. En toegegeven, de Bullitt klinkt net dat ietsje beter en heeft net dat ietsje meer borsthaar dan de ‘gewone’ Mustang V8. Maar die laatste rijdt bijzonder gelijkaardig en bespaart je nog een kleine slok op de catalogusprijsborrel. En dat geld kan je gebruiken als vadertje staat komt aankloppen voor die V8. De Mustang Bullitt? Een versie voor de fans dus. Maar wat voor een…

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km