Testen

Rijtest: Jeep Compass 1.6 Mjet 120, de dubbele nationaliteit

Toen Fiat in 2014 Jeep overnam, had niemand gedacht dat het Amerikaanse merk zou uitgroeien tot een van de sterkhouders van de FCA-groep. Maar vandaag is Jeep een van de spilfiguren in de toekomstplannen van de Italiaans-Amerikaanse groep. En dan is een compacte SUV zoals deze Compass onontbeerlijk.

  • Bervoets Wim
  • 28 augustus 2018
  • Jeep
  • 2.445 weergaven
3,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geslaagde interieurruimte
  • Jeep-uitstraling
  • Redelijk verbruik
  • Veiligheidsuitrusting
  • Afwerking
  • Holle diesel bij lage toeren
  • Prijskaartje loopt snel op
  • Vaag weggedrag

Wie twijfelt aan het potentieel dat achter het Jeep-merk schuilt: tegen 2022 wil het Amerikaanse merk twee nieuwe modellen per jaar lanceren, en zo een SUV in elk segment hebben. Sinds vorig jaar neemt deze Compass zijn plaats in het Jeep-gamma in boven de kleine en populaire Renegade, en onder de Cherokee.

De tekentafel

Zijn platform deelt de Compass met de 13 centimeter kleinere Renegade en met de Fiat 500X, maar de 4,39 meter lange SUV krijgt wel een eigen visuele identiteit. Nu ja, “eigen”: hij oogt in feite wat als een kleine, sportiever getekende Grand Cherokee, maar dat geeft deze Compass de nodige presence. Die kan je optioneel nog verder accentueren met een contrasterende dakkleur, enkele opvallende koetswerkkleuren en velgen tot 19 duim.

In het interieur gaat er jammer genoeg wat van die persoonlijkheid verloren, en sluit de Compass braafjes aan bij de Renegade. Jeep koos voor een klassiek dashboard met dito tellers, een ingewerkt infotainmentscherm en de nodige knopjes. Geen touchscreentablets op het dashboard dus, en een ergonomie die snel vertrouwd aanvoelt. Zeker als je bekend bent met de Fiat-producten, want je ziet wel wat Italiaanse knopjes en hendels opduiken. De materiaalkeuze en afwerking laten jammer genoeg wat steken vallen.

Pluspunten delen we dan weer uit voor het ruimtegevoel aan boord: vooraan en achteraan is er genoeg ruimte voor vier passagiers. Stip je in de optielijst het panoramadak aan, dan baadt iedereen in een zee van licht. Maar het lijkt wel of de designers moesten kiezen tussen interieur- en kofferruimte: met 368 tot 438 liter (afhankelijk van het reservewiel) moet de Jeep Compass onderdoen voor zijn grootste concurrenten. De rugleuning van de achterbank is natuurlijk neerklapbaar en levert een vlakke laadvloer op, maar de hoek van de rugleuning verstellen of de achterbank in de lengte verschuiven gaat helaas niet.

De testbank

Jeep biedt twee benzine- en drie dieselmotoren aan in de Compass: de 1.4 MultiAir met 140 pk (met manuele zesbak en voorwielaandrijving) en 170 pk (negentrapsautomaat en vierwielaandrijving) vormt het benzineaanbod. Het dieselaanbod bestaat uit de 1.6 MultiJet (120 pk, manuele zesbak, voorwielaandrijving) en de 2.0 MultiJet met 140 pk (manuele zesbak of negentrapsautomaat, vierwielaandrijving) en 170 pk (negentrapsautomaat, vierwielaandrijving).

Wij reden de 1.6 MultiJet, die goed is voor 120 pk en 320 Nm. Dat maakt van deze Compass geen atleet: voor de sprint van 0 tot 100 km/u heeft de Italiaanse Amerikaan 11 seconden rond nodig, en hij houdt het bij 185 km/u voor bekeken. Net als in de Fiat 500L, die dezelfde motor gebruikt, is het de kunst de MultiJet in de toeren te houden: onderin reageert hij nogal hol. Maar spreek je hem aan, dan laat hij zijn stem duidelijk horen.

De bedieningsorganen voelen stevig aan en de ophanging laat geen steken vallen, maar het rijgedrag voelt nooit echt scherp. Het uitverkoren speelterrein van deze Compass is natuurlijk naast het asfalt in plaats van erop – in tegenstelling tot de meeste andere SUV’s – maar daar heb je uiteraard vierwielaandrijving voor nodig. Het resultaat is dat deze versie met voorwielaandrijving niet uitblinkt in snedigheid. Chauffeurs die het graag dynamisch hebben, kijken daardoor misschien beter elders; chauffeurs die off-road willen, kiezen beter voor een versie met vierwielaandrijving.

De gadgets

Jeep maakt voor zijn infotainment gretig gebruik van het UConnect-infotainmentsysteem uit de Fiat-groep. Dat is afhankelijk van de uitrustingsversie beschikbaar in drie schermgroottes (5, 7 en 8,4 duim), en integreert in de hoogste uitvoering alles van navigatie over smartphone-integratie tot verbinding met Apple CarPlay en Android Auto.

Optioneel en in de hogere uitvoeringen kan je de Jeep Compass voorzien van zowat alle moderne veiligheidssnufjes: een adaptieve snelheidsregelaar, parkeerhulp, dodehoekwaarschuwing enzovoort. Mooi is wel dat Jeep vanaf de basisuitvoering standaard een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en rijstrookassistentie monteert.

De rekening

De 1.6 MultiJet staat in de catalogus vanaf 26.300 euro. Je zit dan in de uitvoering “Sport”, die zich naast de rijhulp waar we het net over hadden beperkt tot de basics, zoals manuele airco, Bluetooth-integratie en een snelheidsregelaar en -begrenzer. Maar het prijskaartje kan flink oplopen: kies je bijvoorbeeld voor de topuitvoering Limited met enkele opties, dan kom je makkelijk uit in de buurt van 40.000 euro.

Jeep geeft een gemiddeld verbruik op van 4,4 l/100 km voor zijn 1.6 MultiJet, en een CO2-uitstoot van 117 g/km. Wij klokten af op 6,4 l/100 km, wat gezien de afmetingen en de werkkracht die de motor af en toe aan de dag moet leggen geen slecht resultaat is.

Het verdict

Jeep werpt zijn Compass in de strijd tussen de massa compacte SUV’s. Het kan daarvoor bogen op zijn decennialange off-roadervaring en het merkimago dat daarbij hoort, geslaagde looks en een ruim interieur. Alleen maakt deze basisdiesel geen aanspraak op de hardware om off-road te gaan, en stijgt hij daardoor moeilijk boven het label van “instapversie” uit. Een moeilijke uitgangspositie dus.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km