Testen

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

De shooting brake Proceed gaat met de aandacht lopen, maar de nieuwe Kia Ceed heeft ook nog steeds een klassieke break. Die is zeker niet minder interessant.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 maart 2019
  • Kia
  • 1.660 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte en koffervolume
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Volledige veiligheidsuitrusting
  • Bemoeizuchtige rijhulp
  • Stevig comfort
  • Wat klassieke uitstraling

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Bij zijn laatste generatiewissel verloor de Kia Ceed niet alleen de apostrof in zijn naam, maar ook zijn driedeursversie. Kia verving hem door de shooting brake Proceed. Al kunnen klanten die een klassiekere en functionele Koreaan willen ook nog steeds bij de SW (Sportswagon) terecht.

Klassieke uitstraling

De voorkant van de breakversie is dezelfde als die van de vijfdeurs. Net als de wielbasis, trouwens. In tegenstelling tot concurrenten als de Peugeot 308 verlengt de Ceed in zijn breakversie de ruimte tussen zijn assen dus niet. Alleen de achteroverhang wordt langer. Toch blijft het profiel van de Ceed SW harmonieus. Dat maakt iedereen voor zich uit natuurlijk, maar de nieuwe Ceed heeft een klassieke en elegante uitstraling.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?
Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Koffer genoeg

Tussen de vijfdeurs en de break zit er een stevig verschil in lengte. De vijfdeurs, 4,31 meter lang, heeft een koffer van 395 liter, terwijl de 4,60 meter lange SW zich met zijn 625 liter tussen de referenties in zijn segment plaatst. Over referenties gesproken: meestal wordt de Skoda Octavia Combi aangehaald, die met zijn 4,67 meter lengte een volume van 610 liter biedt. Op papier heeft de Kia Ceed SW dus heel wat argumenten voor wie spullen moet verhuizen.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Ruim en praktisch

De ruim openende kofferklep en laadvloer zijn bijzonder handig in gebruik. Er zijn ook bevestigingshaken en verstelbare rails om bagage aan vast te maken. Er is nog een opbergvak onder de laadvloer voor kleine voorwerpen. De rugleuning van de achterbank is makkelijk neer te klappen vanuit de koffer. Op die manier maak je tot 1.625 liter aan kofferruimte vrij. Opnieuw: gul voor dit segment.

Meerprijs

De meerprijs die Kia vraagt voor deze Ceed SW blijft aanvaardbaar: tussen € 1.200 en € 1.550 afhankelijk van de uitvoering. De basisuitvoering SW More kost € 1.200 meer dan de Ceed More met dezelfde motor. De beter uitgeruste Must heeft een prijsverschil van € 1.500 tussen vijfdeurs en break, terwijl het prijsverschil bij de sportieve GT-Line € 1.550 bedraagt.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Wat triest

Aan boord zien we uiteraard hetzelfde dashboard als in de vijfdeurs. Dat is eerder goed afgewerkt en ergonomisch, maar je wordt er niet echt vrolijk van. Achterin neemt het plaatsaanbod door de identieke wielbasis niet toe vergeleken met de vijfdeurs. Maar volwassenen kunnen er wel comfortabel zitten. De buitenste plaatsen hebben standaard Isofix-bevestigingspunten.

Stug comfort

Onderweg is de Ceed SW niet oncomfortabel maar wel aan de stugge kant gedempt. Voor onze Belgische wegen had wat meer soepelheid welkom geweest. Zeker omdat de zetels van de Kia aan de harde kant zijn. Het rijgedrag valt dan weer wel aardig in de smaak, hoewel de Kia Ceed SW niet van de ene bocht naar de andere duikt zoals de breakversies van de Ford Focus of Peugeot 308. Het stuurgevoel blijft ook wat te kunstmatig aanvoelen.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Storende rijhulp

De rijstrookhulp vinden we dan weer te betweterig. Die is standaard, maar heeft de neiging om op slechter wegdek al bij de minste rimpel te willen ingrijpen. Redelijk storend in gebruik, zeker omdat ze elke keer automatisch terug wordt ingeschakeld wanneer je de auto opnieuw start.

1.4 of 1.0 turbo?

Het motoraanbod van de break is identiek aan dat van de vijfdeurs. Alleen de sportieve versie van 204 pk is niet beschikbaar op de break. Tenzij je vooral een lage instapprijs wilt, kun je de instapbenzine beter links laten liggen (de atmosferische 1.4 van 100 pk). De turbobenzines zijn beter, de 1.0 T-GDi van 120 pk en 1.4 T-GDi van 140 pk.

Wij reden met die laatste, die in de Ceed SW meer dan eerlijke prestaties neerzet. Hij is wel alleen beschikbaar vanaf de tweede uitvoering More, die rijkelijk is uitgerust. Hij kost dan € 25.190. De 1.0 T-GDi 120 is al beschikbaar in de uitvoering Must, en heeft dan een prijskaartje van € 21.290. De Ceed SW is er uiteraard ook als diesel, voor de veelrijders: met 1.6 CRDi met 115 en 136 pk.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Besluit

Op echte fouten is deze nieuwe generatie van de Kia Ceed SW niet te betrappen. Zijn kofferruimte is gigantisch, de afwerking verzorgd, en de verhouding prijs/prestaties/garantie gul. Binnenkort zou er nog een plug-inhybride bijkomen om de CO2-uitstoot aanzienlijk te doen dalen en zo ook professionele klanten te overtuigen. In het oog houden dus.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km