Testen

Rijtest: Lexus LS 500h, de elektrolimousine

Lexus bouwt zijn bereik op de Europese markt volop uit. Zijn vlaggenschip, de LS, moet de knowhow van het Japanse merk etaleren, zowel op vlak van afwerking, comfort en hybride aandrijflijnen. Wat geeft dat in de dagelijkse praktijk?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 mei 2018
  • Lexus
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Algemene geluiddemping
  • Aparte en originele look
  • Comfortabele achterzetels
  • Ingebouwde technologie
  • Onberispelijke afwerking
  • Bediening rempedaal
  • Beperkende uitrustingspolitiek
  • Luidruchtige motor bij belasting

Als je op de premiummarkt mikt, heb je het in Europa niet makkelijk. De Duitse drie hebben het in zowat alle segmenten voor het zeggen, en de rol van outsider wordt al ingenomen door Volvo of Jaguar. Toch krijgt Toyota met luxedochter Lexus langzaam maar zeker een voet tussen de deur. Vorig jaar sloot Lexus zelfs een recordjaar af, met bijna 75.000 verkochte modellen in Europa “in de brede zin van de term”.

Vlaggenschip

Daar nemen de Japanners geen genoegen mee. Tegen 2020 wil het 100.000 Lexus-modellen verkopen in hun brede interpretatie van Europa. Daar zullen de recente UX en nieuwe ES meer toe bijdragen dan de LS. Maar dat wil niet zeggen dat de vijfde generatie van het vlaggenschip de toon niet zet voor de volgende jaren.

XXL radiatorrooster

Je kunt niet om het gigantische radiatorrooster van deze LS heen. Maar omdat de auto 5,2 meter lang is, past het nog relatief harmonieus in het geheel. In profiel valt vooral het hoge koetswerk op. Dat is een effect van de luchtvering: de LS staat bij stilstand 4 centimeter hoger op de wielen voor een makkelijkere in- en uitstap. Eens je begint te rijden, gaat de Lexus wat lager liggen.

Uitnodigend

Aan boord zit je nog het best rechts achteraan. Met zijn verschillende afstellingen is dat een van de comfortabelste plaatsen aan boord. De rugleuning kan je kantelen tot een hoek van 48 graden en er is zelfs een beensteun. Voeg er nog een efficiënt massagesysteem aan toe en je kunt Europa doorkruisen in royaal comfort. Je moet dan wel relatief licht reizen: het koffervolume bedraagt “amper” 430 liter (vooral door de batterijen) en is amper moduleerbaar.

Onberispelijke afwerking

Het interieur is trouwens ook geweldig afgewerkt. Harde plastics hadden we natuurlijk niet verwacht, maar de kwaliteit van de materialen dwingt wel respect af. Bovendien straalt de Lexus LS een eigen sfeer uit. Anders dan de koele, klassieke sfeer van de Duitsers. Misschien zal niet iedereen warm lopen van de “Origami”-inzetstukken, het gestreepte dashboard of de “Kiriko”-glazen inzetstukken, maar de Lexus houdt er wel een eigen, verzorgde persoonlijkheid op na.

Ergonomie: verbeterbaar

De ergonomie kan dan weer beter. De klassieke bedieningsorganen zijn natuurlijk relatief eenvoudig, maar het infotainmentscherm en alle extraatjes in een limousine van dit genre heb je niet snel onder de knie. Wij begonnen er op het einde van onze testweek pas aan te wennen… Het grote touchpad op de middentunnel bedient alles, waarbij je wijsvinger als computermuis dient. We hebben al eenvoudiger en ergonomischer gezien…

Plaats voor V6

De vorige LS was er als 600h, met hybride aandrijving en V8. De nieuwkomer heeft “maar” een V6. Die is 3,5 liter groot en produceert 295 pk. Samen met de twee elektromotoren zorgt hij wel voor 354 pk. Dat vermogen gaat naar keuze naar de achterwielen of de vier wielen. De Europese concurrenten kiezen voor plug-inhybrides om professionele klanten te verleiden met de (kunstmatig) lage CO2-cijfers. Lexus zweert (voorlopig) bij een klassieke, niet-oplaadbare hybride. Dat zorgt dan weer voor een CO2-uitstoot van 147 g/km, en zelfs 161 g in de vierwielaangedreven versie.

Aanwezig

Onderweg valt de uitstekende geluiddemping van de LS op. Aan stabiele snelheden kan je kilometers afmalen in volstrekte stilte. Maar zodra je het gas induwt, is de aandrijving hoorbaar aanwezig. Dat verstoort de rust aan boord. De prestaties overtuigen gelukkig wel. De vorige hybride LS zette met zijn V8 stevige prestaties neer, maar de nieuwe LS 500h hoeft amper onder te doen. Lexus geeft een tijd op van 0-100 km/u in 5,4 seconden. Niet slecht voor een slagschip van 2,3 ton.

Duw je wat door, dan is het “koffiemoleneffect” van de nieuwe Multi Stage-versnellingsbak met 10 gesimuleerde verzetten minder aanwezig. Hij is dan weer minder transparant bij een rustige rijstijl dan de vorige CVT, die hetzelfde effect had… bij een sportieve rijstijl. Je kunt niet alles hebben…

Comfortabel, maar geen vliegend tapijt

Op vlak van comfort valt vooral het effect van de luchtvering op, afhankelijk van de uitrustingsversie. Hij zweeft weliswaar niet even vlot over oneffenheden als de Mercedes S-Klasse. Het rempedaal is trouwens ook weinig progressief. De overgang tussen het regeneratieve en normale remmen is niet goed afgewogen, en in files zelfs vermoeiend. Gelukkig werkt de semi-autonome rijhulp wel voorbeeldig. Je kan de auto dus zelf het werk laten doen in de file.

10 tot 11 liter

Tegenover zijn voorganger met acht cilinders ligt het gemiddelde verbruik wel lager. De LS 500h verbruikt officieel 6,5 tot 7,1 l/100 km, afhankelijk van voor- of vierwielaandrijving. In de praktijk reken je best op 10 tot 11 l/100 km. Geen verrassing als je ziet wat er onder de motorkap ligt.

Besluit

De LS 500h zet hoge standaarden op vlak van afwerking en sfeer aan boord. De ergonomie laat dan weer steekjes vallen, met onder meer een complex infotainmentsysteem. De hybride aandrijflijn is efficiënter dan vroeger, de LS dynamischer dan zijn voorganger. Jammer dat de motor bij hernemingen te aanwezig is, en dat sommige details (zoals het gevoel in het rempedaal) niet even zorgvuldig zijn uitgewerkt als de rest van deze limousine.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km