Rijtest: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T, de late genodigde

Met deze Eclipse Cross hoopt Mitsubishi zichzelf weer in de kijker te werken. De looks van de middelgrote SUV trekken de aandacht alvast, maar is dat voldoende om klanten te overtuigen in dit hypercompetitieve segment?

  • Bervoets Wim
  • 30 april 2018
  • MITSUBISHI
  • 297 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Degelijke motor
  • Moduleerbaar interieur
  • Opvallend design
  • Standaarduitrusting
  • (Voorlopig) beperkt motoraanbod
  • Optiebeleid
  • Weinig dynamisch weggedrag
  • Zicht naar achteren

De Japanse constructeur stelt het op onze markt al een tijdje met een bescheiden gamma. Een dat nochtans, op de Space Star na, praktisch alleen uit SUV’s en terreinwagens bestaat. Van oudsher een Mitsubishi-specialiteit, en in deze SUV-gekke tijden mooi meegenomen. Geen wonder dat het model waarmee Mitsubishi zijn plaats terug wil opeisen, de Eclipse Cross, eveneens een SUV is. Een die wel nog buiten het nieuwe partnerschap met Renault en Nissan werd ontwikkeld.

De tekentafel

Het platform van deze Eclipse Cross komt daardoor nog gewoon van de Outlander. Die blijft groter dan de nieuwe SUV: de Eclipse Cross neemt in het Mitsubishi-gamma mooi plaats tussen de ASX en de Outlander. Met een lengte van 4,40 meter past hij trouwens in het rijtje van de Skoda Karoq, Seat Ateca en Ford Kuga. Als het iets uit de eigen alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi mag zijn: de Nissan Qashqai en Renault Kadjar.

Visueel onderscheidt hij zich meteen van zijn concurrenten. Mitsubishi spreekt zelf van een “SUV-Coupé”, die zijn inspiratie haalt bij de XR-PHEV II-conceptcar waar de Japanners in 2015 mee uitpakten. Het design wordt gedomineerd door een sterk oplopende gordellijn die halverwege de achterruit uitmondt in een spoiler. De achterklep springt trouwens het meest in het oog: de achterruit bestaat uit twee delen. Of het mooi is of niet, laten we in het midden: Mitsubishi’s insteek is gedurfd, al heeft het wel zijn weerslag op het zicht naar achteren.

Het interieur oogt dan weer iets klassieker, met een infotainmentsysteem hoog bovenop de middenconsole, een strenge sfeer en een correcte mix tussen sobere en glanzende materialen. Sommige bedieningsorganen mochten iets moderner of ergonomischer (de zetelverwarming en het infotainmentsysteem om er maar twee te noemen), maar de assemblagekwaliteit is degelijk en gebouwd voor de eeuwigheid.

Passagiers zitten prima aan boord, zowel vooraan als achteraan. Met het panoramische dak is de hoofdruimte achteraan wat beperkter, maar de achterbank is in twee ongelijke delen verschuifbaar en de rugleuning verstelbaar. Daardoor vergroot je de kofferruimte van 341 liter naar 448 liter. Geen uitzonderlijke cijfers. De achterbank klapt ook neer met een vlakke laadvloer tot gevolg.

De testbank

Voorlopig houdt Mitsubishi het maar bij één motor voor zijn Eclipse Cross: een 1.5 viercilinder turbobenzine. Binnenkort komt daar nog een 2.2 viercilinder dieselmotor bij. De benzinemotor is 163 pk en 250 Nm sterk, en verkrijgbaar in combinatie met voor- en vierwielaandrijving. In het eerste geval kan je kiezen uit een manuele versnellingsbak of CVT-automaat, de vierwielaangedreven versie krijgt altijd een CVT.

Zoals ons testexemplaar, dat in 9,8 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 200 km/u heeft. Geen atletische prestaties, maar de viercilinder voelt inherent wel enthousiast aan. Hij is bovendien keurig gedempt, en werkt bij een rustige rijstijl netjes samen met de CVT-automaat. Dat die laatste van zich laat horen wanneer je het gaspedaal stevig indrukt is een oud zeer, maar met de schakelpeddels en virtuele verzetten die de Japanners erin hebben geprogrammeerd, valt het eigenlijk al bij al nog mee.

Wie sportiviteit ambieert met deze Eclipse Cross, is er sowieso aan voor de moeite: de Mitsubishi stuurt minder precies en het koetswerk zet zich in de bochten. Liever doet hij het wat rustiger, met een degelijk, zij het soms wat droog, dempings- en ophangingscomfort. De permanente vierwielaandrijving S-AWC zorgt daarbij voor de nodige doeltreffendheid, inclusief “snow”- en “gravel”-modus voor moeilijker terrein.

De gadgets

Het 7 duim grote infotainmentscherm is Lexus-gewijs te bedienen met een minder handige touchpad of rechtstreeks via het touchscreen, en mikt zoveel mogelijk op integratie van je smartphone: het bevat standaard Apple CarPlay en Android Auto. Ook navigatie gebeurt hoofdzakelijk via je smartphone: Mitsubishi biedt zijn eigen systeem pas aan in het hoogste uitrustingsniveau. Net als een Rockford Fosgate-geluidsinstallatie voor muziekliefhebbers. Vanaf het tweede uitrustingsniveau komt de Eclipse Cross standaard met een head-updisplay.

De rijpolitie

Standaard voorziet Mitsubishi een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, achteruitrijcamera, snelheidsregelaar, licht- en regensensor. In de hogere uitrustingsniveaus komen daar nog parkeersensoren, een 360-gradencamera, dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto bij.

De rekening

De Mitsubishi Eclipse Cross staat in de catalogus vanaf € 26.940. Daarmee zit hij op zowat hetzelfde prijsniveau als gelijkaardig uitgeruste concurrenten met even krachtige motoren. Alleen de prijspolitiek is typisch Japans: de optielijst is bijzonder beperkt, voor de meeste uitrusting moet je een niveau hoger. De Eclipse Cross is in zijn standaardversie Invite wel degelijk uitgerust, met automatische klimaatregeling, digitale radio, achteruitrijcamera, enzovoort. Intense (vanaf € 28.640) doet er een chiquere aankleding, head-updisplay en parkeersensoren bovenop, Instyle (vanaf € 33.940) omvat nog lederen zetels, zetel- en stuurverwarming, een geluidsinstallatie enzovoort.

Onze testwagen, de 1.5T met S-AWC-vierwielaandrijving en CVT-automaat (€ 37.940), verbruikt op papier gemiddeld 7 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 159 g/km. Wij klokten uiteindelijk af op een gemiddeld verbruik van 8,8 l/100 km, met heel wat snelwegverkeer.

Het verdict

De Mitsubishi Eclipse Cross is een late genodigde aan de SUV-tafel, maar een met heel wat ambities. Hij moet onder meer Mitsubishi opnieuw in de markt zetten als SUV-specialist, en weet alvast de aandacht te trekken met een opvallend design, praktisch interieur en volledige uitrusting. Qua rijplezier haalt hij niet het niveau van zijn veelal Europese concurrenten, en met zijn beperkt motoraanbod zal hij de handen vol hebben om zich optimaal te kunnen profileren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota voegt nog een SUV-model toe aan zijn Europese catalogus. Bovendien mag deze Corolla Cross een nieuwe generatie inwijden van de hybride aandrijflijn van de Japanse specialist.

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota zet de ontwikkeling verder van verbrandingsmotoren die waterstof kunnen verbranden. Deze sportieve Yaris geeft puristen hoop.

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Jan Jambon is er niet in geslaagd om de Zweden te overtuigen.

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar heeft een eerste afbeelding onthuld van zijn toekomstige SUV. Deze Polestar 3 wordt in de VS gebouwd naast de volgende Volvo XC90 en wordt in 2022 op de markt verwacht.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Diesel, Automaat

€ 59.900
2021
50 km
€ 33.950
2020
50 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 48.500
2021
50 km

Diesel, Manueel

€ 31.500
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 27.750
2020
6.018 km

Benzine, Manueel

€ 11.990
62.523 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 44.650
2021
7.982 km

Benzine, Automaat

€ 59.990
2019
31.685 km