Testen

Rijtest: Nissan Leaf, de populairste van de klas

Alle elektrische offensieven bij de SUV’s ten spijt blijft de populairste EV in Europa nog steeds een compacte vijfdeurs. De Nissan Leaf om precies te zijn, die ook bij gezinnen in eigen land in de smaak valt als elektrische auto.

  • Bervoets Wim
  • 08 maart 2019
  • Nissan
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiënt weggedrag
  • Minder polariserende stijl
  • Volledige uitrusting
  • Hoge prijs
  • Stuur niet regelbaar in de diepte
  • Vorm en moduleerbaarheid koffer

%%pbox_1

Vandaag hebben heel wat constructeurs de mond vol over volledig elektrische compacte modellen, maar Nissan was er als een van de eerste bij. Dat was in 2010 om precies te zijn, met de wat bol getekende eerste generatie van de Leaf. Hoewel de concurrentie doorheen de jaren toenam, met de komst van de Renault Zoé en Volkswagen e-Golf, bleef de Nissan Leaf in de smaak vallen. Afgelopen jaar was het tijd voor generatie twee.

Rijtest: Nissan Leaf, de populairste van de klas

De tekentafel

Die kiest voor een wat meer conformistische stijl dan zijn voorganger. Meer zelfs: je herkent eigenlijk alleen nog aan de “zero emission”-opschriften dat je met een elektrische auto te maken hebt. En aan het klepje voor de laadkabel natuurlijk, dat zich onderaan de ‘motorkap’ bevindt. De huidige Leaf gaat dus niet meer voor een eigenzinnige koers, maar voor de Nissan-huisstijl.

Dezelfde vaststelling in het interieur: het dashboard oogt traditioneel Japans in plaats van futuristisch. Veel glanzende zwarte materialen en heel wat knoppen dus, maar de assemblagekwaliteit is op niveau. Alleen enkele displays op het instrumentenpaneel en de keuzehendel voor de ‘versnellingsbak’ – de Leaf heeft met zijn elektromotor geen klassieke versnellingsbak – geven weg dat je elektrisch rijdt.

Het ruimteaanbod in de 4,49 meter lange Leaf is prima geschikt voor vier volwassenen. Jammer dat je achter het stuur wat aan de hoge kant zit en dat het stuur niet in de diepte verstelbaar is. In de koffer geraak je voor 435 liter aan bagage kwijt. Aardig wat dus, voor een elektrische auto, alleen is de laaddrempel aan de hoge kant en vormt de neergeklapte achterbank geen vlakke laadvloer. Ze maakt wel 1.176 liter aan laadruimte vrij.

Rijtest: Nissan Leaf, de populairste van de klas

De testbank

De elektromotor van de Nissan Leaf is 110 kW (150 pk) sterk en drijft de voorwielen aan. Het maximumkoppel bedraagt 320 Nm en is natuurlijk van stilstand beschikbaar. Dat maakt van deze Japanner een vlotte vijfdeurs, met een sprinttijd naar 100 km/u in 7,9 seconden. Zijn topsnelheid is begrensd op 144 km/u.

Het lage zwaartepunt levert een efficiënt en correct weggedrag op, maar de Leaf blijft wat afstandelijk sturen. Remmen doet hij prima, met klassieke remmen en met het e-Pedal. Met dat laatste rij je de Leaf alleen op het gaspedaal, zoals een botsauto. Laat je het gas los, dan gebruikt de Nissan regeneratieve en mechanische remkracht om tot stilstand te komen en tegelijk de batterij bij te laden. Geen peddels achter het stuur om de intensiteit van het afremmen in te stellen, maar wel een knop op het dashboard om het e-Pedal aan of uit te zetten.

De batterij van de Leaf is 40 kWh sterk, en dat levert hem een theoretisch WLTP-rijbereik op van 270 kilometer. Wij verbruikten 17,9 kWh tijdens onze testweek, en haalden daarmee een rijbereik van 223 kilometer. Volledig opladen aan een wallbox van 32 ampère gebeurt aan 6,6 kW en duurt 7,5 uur, zegt Nissan. Snelladen is mogelijk aan 50 kW, en duurt 40 tot 60 minuten om de batterij tot 80 procent vol te laden.

Goed om weten tot slot is dat Nissan vanaf modeljaar 2019 naast de gewone Leaf ook de Leaf E+ aanbiedt. Die krijgt een sterkere batterij om beter bewapend te zijn tegen de nieuwe Koreaanse concurrenten: 62 kWh. Het WLTP-rijbereik neemt daardoor toe tot 385 kilometer.

Rijtest: Nissan Leaf, de populairste van de klas

De rijpolitie

De rijhulp op de Nissan Leaf is bijzonder uitgebreid, tot en met semi-autonome rijhulp op de snelweg. Dat geeft Nissan de naam ProPilot, en combineert een adaptieve cruise control met actieve rijstrookhulp en fileassistentie. Sinds kort is daar ook de uitgebreide parkeerhulp ProPilot Park bijgekomen.

De gadgets

Een uitgebreid infotainmentsysteem is standaard, maar goed om weten is dat het voor modeljaar 2019 een update heeft gekregen. Daarbij werd niet alleen de navigatie vernieuwd, maar de integratie met je smartphone verder uitgebreid. Nissan voorziet nu bijvoorbeeld een eigen app die met je Leaf verbonden is.

Rijtest: Nissan Leaf, de populairste van de klas

De rekening

Stap je vandaag bij je Nissan-dealer binnen, dan kun je nog steeds een Leaf van modeljaar 2018 bestellen. Die vertrekt met een prijskaartje van € 36.940 voor de uitvoering Acenta. De iets beter uitgeruste N-Connecta betaal je € 38.340, de topuitvoering Tekna kost € 40.040.

Voor modeljaar 2019 wil Nissan de minder populaire uitvoering Acenta achterwege laten, omdat de N-Connecta en Tekna het populairst blijken. De vanafprijs van dit modeljaar voor de batterij van 40 kWh komt daardoor met € 38.590 (N-Connecta) hoger te liggen, maar het prijsverschil voor gelijkaardige uitvoeringen bedraagt uiteindelijk € 250.

Wie de E+-versie wil met grotere batterij van 62 kWh en meer rijbereik: die krijgt een prijskaartje mee van € 45.000 voor de versie N-Connecta, en van € 47.100 voor de versie Tekna. Hou er wel rekening mee dat de eerste leveringen van modeljaar 2019 en de E+ pas gepland zijn voor de zomer.

Het verdict

De Nissan Leaf is de populairste elektrische auto in Europa, en eigenlijk hoef je niet ver te zoeken waarom dat zo is. Hij ziet eruit als een gewone auto, rijdt comfortabel en dynamisch, is royaal uitgerust en beschikt over een bruikbaar rijbereik voor wie regelmatig oplaadt. Dat rijbereik wordt vanaf dit jaar zelfs meer, maar daar staat dan weer een hoger prijskaartje tegenover…

Rijtest: Nissan Leaf, de populairste van de klas

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km