Testen

Rijtest: Nissan Navara Off-Roader AT32, beast mode geactiveerd

Het pick-upsegment is in volle bloei, en dat trekt steeds meer concurrenten. Hoe Nissan als een van de pioniers zijn Navara onder de aandacht houdt? Met deze extreme Off-Roader AT32 bijvoorbeeld, ontwikkeld samen met de IJslandse offroadspecialist Arctic Trucks.

  • Bervoets Wim
  • 21 maart 2019
  • Nissan
3,3
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Echte terreinwagen
  • Sleep- en laadvermogen
  • Stoere looks
  • Hoge prijs
  • Matig zicht rondom
  • Stuur niet regelbaar in de diepte

Rijtest: Nissan Navara Off-Roader AT32, beast mode geactiveerd

De vierde generatie van de Nissan Navara werd in 2015 voorgesteld. Sindsdien beweegt er heel wat op de pick-upmarkt, en krijgt de Japanse pick-up zelfs concurrentie uit eigen huis: de Mercedes X-Klasse en Renault Alaskan delen hun basis met de Navara. De Japanners willen natuurlijk het origineel onder de aandacht houden, en doen dat tegenwoordig met enkele speciale reeksen. Waaronder deze Off-Roader AT32.

Rijtest: Nissan Navara Off-Roader AT32, beast mode geactiveerd

De tekentafel

Voor de Navara Off-Roader AT32 sloeg Nissan de handen in elkaar met de IJslandse offroadspecialist Arctic Trucks. Dat bedrijf verbouwt pick-ups en ander terreinmateriaal tot offroaders voor extreme poolexpedities, en sloeg eerder al de handen in elkaar met Isuzu, met de D-Max AT35 als resultaat. Nissans creatie op basis van de Navara heet dan weer Off-Roader AT32.

Het cijfer in zijn naam verwijst naar de diameter in duim van de banden. De Navara staat namelijk op extremer terreinrubber met diameter van 32 duim (Nokian-offroadbanden met maat 275/70R17), en ziet vooral zijn ophanging grondig gewijzigd. Aangepaste veren en dempers voegen 20 millimeter bodemvrijheid toe, waardoor deze AT32 24,3 centimeter boven de grond staat. De totale hoogte van de Nissan neemt met 40 millimeter toe.

Rijtest: Nissan Navara Off-Roader AT32, beast mode geactiveerd

Daardoor nemen de aan- en afrijhoeken toe: de aanrijhoek vooraan is nu 35 in plaats van 30,4 graden, de afrijhoek achteraan is 24 in plaats van 22,2 graden. Om de AT32 helemaal te bewapenen voor extremer offroadgebruik wordt zijn onderkant bedekt met een beschermplaat van 3 millimeter staal, monteert Arctic Trucks bredere spatborden en treeplanken aan de zijkant, en voorziet Nissan eventueel een snorkel die de doorwaaddiepte met 20 millimeter doet toenemen tot 800 millimeter. Een sperdifferentieel vooraan vult optioneel het achterdifferentieel aan.

Binnenin verandert er niets. Daar krijg je dus nog steeds het klassieke Nissan Navara-interieur, waar een sombere en plastiekerige sfeer overheerst, maar dat wel een eeuwigheid meekan. Het infotainmentscherm oogt wat gedateerd, de rijpositie kan beter omdat het stuur niet in de diepte verstelbaar is, maar voor passagiers vooraan en achteraan is er wel ruim plaats. De AT32-uitvoering is namelijk alleen beschikbaar op de Double Cab-versies van de Nissan Navara.

Rijtest: Nissan Navara Off-Roader AT32, beast mode geactiveerd

De testbank

Meer nog: de Navara Off-Roader AT32 komt er alleen met de 2,3 liter grote viercilinder diesel met twee turbo’s en 190 pk. Die is nog steeds 450 Nm sterk, en als AT32 altijd gekoppeld aan een zeventrapsautomaat. Sprintcijfers doen er bij dergelijke auto’s natuurlijk minder toe, temeer omdat het dikkere rubber voor meer weerstand zorgt.

Dat neemt niet weg dat het met deze Nissan verrassend aangenaam rijden is: de dieselmotor is mooi gedempt, de aangepaste ophanging reageert op asfalt minder nerveus dan die van zijn concurrent, de Isuzu D-Max AT35. Het kost wel wat moeite om de imposante Off-Roader AT32 vlot door het verkeer te laveren, temeer omdat de snorkel aan de voorruit het zicht af en toe belemmert.

Maar zijn uitverkoren speelterrein blijft natuurlijk het onverharde. Daar hoef je een Nissan Navara geen lessen te leren, en zeker niet als AT32. Je schakelt hem van achterwielaandrijving op gewoon asfalt naar vierwielaandrijving via een simpele draaiknop, en eventueel nog verder naar vierwielaandrijving voor zwaar terreinwerk. De differentiëlen vooraan en achteraan, een vertrekhulp op hellingen en een afdaalhulp doen de rest. Laad- en sleepvermogen nodig? Laden kan tot 1 ton, slepen tot 3,5 ton, net als in de gewone Navara.

Rijtest: Nissan Navara Off-Roader AT32, beast mode geactiveerd

De rekening

Prijskaartje van dat alles? € 7.500 exclusief btw bovenop de prijs van de dCi 190 met automaat en dubbele cabine. Wil je het differentieel vooraan en de snorkel, dan leg je in totaal € 12.950 exclusief btw op. Het Off-Roader AT32-pakket is beschikbaar vanaf de uitvoering N-Connecta (€ 34.779,05 exclusief btw), waardoor je dus minstens € 42.279,05 betaalt exclusief btw (€ 51.157,65 inclusief btw). Voor de duurste uitvoering (Tekna+ met uitgebreid AT32-pakket) leg je € 50.497,64 neer exclusief btw (€ 61.102,14 inclusief btw).

Een stevige prijs, en iets duurder dan zijn Isuzu-concurrent, maar de standaarduitrusting is wel royaal, met onder meer digitale radio, navigatie, achteruitrijcamera en een automatische airco met twee zones. Een gemiddeld verbruik geeft Nissan niet op voor de Off-Roader AT32. Voor de gewone Navara met 190 pk-motor en automaat spreekt Nissan over 6,9 l/100 km. Wij verbruikten een gemiddelde van 9,3 l/100 km, wat gezien de minder gunstige stroomlijn en grotere banden een redelijk verbruik is.

Het verdict

De Nissan Navara Off-Roader AT32 is een klassieke Navara in een extreem jasje. De meerwaarde van de AT32-uitvoering is in ons land weliswaar beperkt. Dat neemt niet weg dat hij nog steeds alle eigenschappen van de pick-up behoudt. Een klassiek en betrouwbaar werkpaard dus, dat zeker in deze versie tegen een stootje kan.

Rijtest: Nissan Navara Off-Roader AT32, beast mode geactiveerd

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km