Mercedes-Benz
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
Bij de gezinswagens deelt de nieuwe Opel Combo Life zijn basis met zijn nieuwe PSA-neven. Hij voegt er wel een persoonlijke touch aan toe.
De ludospace Opel Combo heeft in zijn volledige carrière al heel wat platformen gebruikt. De vorige was Italiaans, en kwam van de Fiat Doblo. De nieuwe kiest dan weer voor een platform van de nieuwe Opel-eigenaar, de Franse PSA-groep. Dit is dus de Opel-versie van de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter.
Citroën koos voor zijn huisstijl bij de nieuwe generatie Berlingo, Peugeot duwde zijn Rifter meer de crossoverkant uit. Opel ziet zijn Combo Life wat klassieker, met onder meer een braver radiatorrooster. Dat moet de traditionele klanten tevreden stellen. In profiel en achteraan heb je een geoefend oog nodig om de Combo Life van zijn Franse familie te onderscheiden.
Net als Citroën en Peugeot geeft Opel zijn Combo Life twee verschillende koetswerklengtes mee. Ofwel is hij 4,40 meter lang, ofwel 4,75 meter. De wielbasis groeit in de lange versie van 2,79 meter naar 2,98 meter, de achteroverhang van 73 centimeter naar 88 centimeter. Alleen de middelste uitvoering Edition is beschikbaar in de lange versie. Maar voor gewone gezinnen is de normale versie zoals onze testwagen ruim voldoende. De laadruimte is 91 centimeter lang en 115 centimeter breed, in de lange versie is de laadruimte 113 centimeter lang.
In beide koetswerklengtes kun je kiezen tussen vijf of zeven zitplaatsen. De twee zitjes extra kosten € 800. Maar ook hier is de optie voorbehouden voor de Edition-uitvoering. Niet in de instapversie Comfort dus, of in de topuitvoering Innovation. De twee extra zitjes zijn verwijderbaar, wat altijd handig is bij verhuisdagen.
Net als zijn Franse neven is de Opel Combo Life ook op maat gemaakt van gezinnen. Ouders zullen vooral de connectiviteit waarderen en de toegang tot de achterbank via makkelijke schuifdeuren. Kinderen kunnen hun spullen kwijt in heel wat opbergvakken (waaronder twee ruime tegen het plafond) en zitten elk op hun eigen afzonderlijke zetel (een optie van € 420 op de Edition, standaard op Innovation).
Als je denkt dat een ludospace nog steeds een bestelwagen met extra zitbanken is, dan moet de Combo Life je toch anders doen denken. Hij kan onder meer voorzien worden van een adaptieve snelheidsregelaar, automatische noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, een head-updisplay,… Maar dat is niet alles: de Opel heeft zelfs stuurverwarming, en dat vind je niet terug op de Citroën of Peugeot.
Dezelfde vaststelling voor het weggedrag: de Combo Life rijdt (bijna) als een gewone auto, en dat is een compliment. De schokdemping mikt vooral op rijcomfort, maar de koetswerkbewegingen worden goed geremd. Je krijgt weliswaar niet de snedigheid van een break en ook de windgeluiden zijn tamelijk aanwezig, vooral op de snelweg. Maar je rijdt niet in een bestelwagen.
Onder de motorkap zitten twee motoren van de PSA-stal: een 1.5 diesel, met 75, 102 en 131 pk, en een 1.2 turbobenzine met 110 pk. De krachtigste diesel kan aan een achttrapsautomaat worden gekoppeld, de benzinemotor binnenkort ook, maar alleen in zijn versie met 130 pk. De 1.2 Turbo van 110 pk houdt het op een manuele zesbak. Het blok is soepel in gebruik en zet eerlijke prestaties neer, die duidelijk gericht zijn op gezinsgebruik. Spring er niet te dynamisch mee om, want dan lust de 1.2 Turbo makkelijk meer dan 10 l/100 km. Bij gewoon gebruik mag je rekenen op 7 tot 8 l/100 km.
Als 1.2 turbobenzine van 110 pk kost de Opel Combo Life in zijn basisuitvoering Comfort € 18.000. De veiligheidsuitrusting is dan al redelijk compleet, maar praktisch ontbreken er wel wat zaken. Zo heeft hij maar één schuifdeur en is er geen airco. De versie Edition is daarom interessanter, en kost € 20.200. De topversie Innovation heeft een prijskaartje van € 23.210.
Net als de Peugeot Rifter en Citroën Berlingo bewaart de nieuwe Opel Combo Life de praktische aspecten van een “bestelwagen”, maar rijdt hij en is hij uitgerust als een gewone auto. Opel mikt op een interessantere verhouding prijs/uitrusting om zijn Combo Life te onderscheiden van de Franse familie, een klassieker ontwerp en een soberder interieur.
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?