Testen

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

De nieuwe Peugeot 508 wil zijn duffe imago van klassieke sedan van zich afschudden. Voortaan is de 508 dus een blitse vijfdeurscoupé. Benieuwd wat dat geeft met de instapbenzinemotor, de 1.6 PureTech van 180 pk.

  • Bervoets Wim
  • 07 februari 2019
  • Peugeot
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke lijn
  • Afwerking
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Compromis dynamiek/rijcomfort
  • Gemakkelijke toegang tot de koffer
  • Hoofdruimte achteraan
  • Motor mist karakter
  • Prijsverhoging tegenover vorige generatie
  • Rijpositie niet voor iedereen
  • Verbruik aan de hoge kant

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

Peugeot meent het met zijn transformatie. Niet alleen deze 508 is een knap gelijnde vijfdeurscoupé geworden, ook de 508 SW, de break, krijgt meer dan ooit shooting brake-allures. Dat is geen toeval: het segment van de grote berlines en breaks is een moeilijk segment geworden voor massaconstructeurs. Peugeot verandert daarom het geweer van schouder en lonkt gretig richting premium.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

De tekentafel

Deze 508 is daarom een vierdeurscoupé geworden. Of liever: vijfdeurscoupé, want als je de kofferklep opent krijg je rechtstreeks toegang tot het interieur. De kofferruimte is trouwens 487 liter groot, niet bepaald diep uitgesneden, maar wel vlot toegankelijk en ze loopt ver door tot aan de achterbank. Klap je die neer, dan maak je 1.537 liter aan laadruimte vrij. Daarmee zet de Peugeot zich tussen twee Duitsers die hij als concurrenten beschouwt: de BMW 4-Reeks Gran Coupé en de Volkswagen Arteon.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

Met de BMW en VW heeft hij zijn coupélijnen gemeen, de lange aflopende daklijn, korte koffer en frameloze ruiten. Het interieur is dan weer ontegensprekelijk Peugeot: klein, compact en afgeplat stuurtje voor je neus, de digitale tellerpartij – die je overigens vlot kunt personaliseren – daarboven, en rechts boven de middentunnel een tabletvormig infotainmentscherm met enkele belangrijke functies verstopt achter ‘pianotoetsen’.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

In de 508, die zijn coupégevoel binnenin sterk uitspeelt, ontsnap je dus niet aan Peugeots eigenzinnige rijpositie, die voor chauffeurs van normale grootte wat gewenning vraagt maar daarna geen noemenswaardige problemen oplevert. Wie groter is heeft er wellicht meer moeite mee, en zal ook op de achterbank met zijn kruin tegen het dak aanschurken. Voor de benen is het plaatsaanbod achteraan behoorlijk.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

De testbank

De 1.6 PureTech onder de motorkap is bij de benzineversies de basismotor. Hij is 180 pk en 250 Nm sterk, en standaard gekoppeld aan Peugeots EAT8-automaat. Hij accelereert in 7,9 seconden naar 100 km/u en houdt het voor bekeken bij 230 km/u. In de praktijk rij je hem vooral het best op koppel, en dan werkt hij uitstekend samen met de achttrapsautomaat.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting
Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

Duw je wat door, dan reageert de EAT8-versnellingsbak wat nerveuzer en in de sportstand wordt het motorgeluid zelfs kunstmatig versterkt. Maar echt zin om hoger in de toeren te klimmen heeft deze 1.6 PureTech dan weer niet. Dynamisch stuurt de Peugeot 508 dan weer wel, en hoe. Het kleine stuur geeft de snedige vooras nog meer kleur. Vierwielsturing is er niet, maar dat vinden de Fransen ook niet nodig.

De benzineversies van de Peugeot 508 hebben standaard adaptieve dempers, dus ook deze 1.6 PureTech. Ze zorgen niet alleen voor de sportieve klemtoon in de dynamischere rijmodi, maar ook voor een uitstekend rijcomfort bij een meer ontspannen rijstijl. De schokdemping en filtering zijn dus vrij van kritiek.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

De rijpolitie

De 508 is in zijn basisuitvoering correct voorzien van veiligheidsitems, zonder meer: een licht- en regensensor, cruise control en snelheidsbegrenzer, en parkeersensoren achteraan zijn standaard. Optioneel is er heel wat meer mogelijk, met adaptieve cruise control, rijstrookhulp, 360-gradencamera, uitgebreide parkeerhulp en zelfs nachtzicht.

De gadgets

Vanaf de tweede uitvoering voorziet Peugeot standaard een navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Een Focal-geluidsinstallatie is standaard op de uitvoering GT, en optioneel op alle andere versies behalve de standaarduitvoering. Een inductielader voor je smartphone en een digitale radio staan ook in de optielijst.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

De rekening

De basisprijs van deze 1.6 PureTech 180 bedraagt € 35.050. Een stevige prijs, die doorloopt tot € 40.500 voor de uitvoering GT Line. De Peugeot 508 blijft met zijn vanafprijs wel ruim onder de basisprijs van de Volkswagen Arteon: € 38.790. De opties in de optielijst houden de Fransen ook relatief betaalbaar.

Voor deze benzinemotor geeft Peugeot een gemiddeld verbruik op van 5,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 123 g/km volgens de oudere NEDC-cyclus. Wij deden daar dik twee liter bij, en klokten dus flink hoger af op 7,6 l/100 km.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

Het verdict

De Peugeot 508 is duurder geworden vergeleken met zijn vorige generatie, maar hij is dan ook een volledig nieuwe richting ingeslagen. Dat zie je aan zijn motoraanbod: deze 180 pk sterke benzine is de instapversie, en die rol gaat hem prima af. De vijfdeurscoupé mikt ongegeneerd op de premiumrijder, met rijcomfort en een dynamisch weggedrag als grootste troeven.

Rijtest: Peugeot 508 1.6 PureTech 180, nieuwe richting

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km