Tesla
De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?
Nu het stof rond de downsizing van zes naar vier cilinders is gaan liggen, begint Porsche aan de radicalere versies van zijn 718 Boxster en Cayman. Brengen de drie letters “GTS” een duidelijke meerwaarde? We zochten het uit aan de hand van de Porsche 718 Cayman GTS.
Het is niet de eerste keer dat Porsche de letters G, T en S op de koffer van de Cayman plakt. De vorige generatie, toen nog met zescilinder, kreeg diezelfde behandeling en stond bovenaan de Cayman-hiërarchie – op de GT4 na uiteraard, die weliswaar bliksemsnel uitverkocht was.
Dat is bij de 718 Cayman niet anders: beginnen doet het bij de Cayman met drukgevoede 2.0 viercilinder boxer van 300 pk. Daarboven staat de 718 Cayman S, die met zijn 2.5 een grotere flat-four krijgt en 350 pk sterk is. In afwachting van de GT4 (geef maar toe, Porsche, die komt er) is deze 718 Cayman GTS de topversie in het Cayman-gamma, dankzij 365 pk uit dezelfde 2.5 als de 718 Cayman GTS. Opmerkelijk: daarmee strandt de 718 Cayman GTS op 5 pk van… de 911 Carrera. Hiërarchie moet er zijn.
Herkennen doe je deze 718 Cayman GTS aan zijn zwarte verpakking. De bumpers krijgen een Sport Design-uitvoering, de lichtblokken vooraan en achteraan werden verduisterd, en de logo’s ondergingen eveneens een donkere behandeling. Zwarte 20-duimsvelgen en de sportuitlaat met zwarte uitlaatpijpen maken het duistere plaatje af.
Binnenin krijgt de 718 Cayman GTS een uitgebreide alcantarabehandeling, inclusief dakhemel en sportstuur. GTS-opschriften doorheen het interieur frissen je geheugen op, en het standaard Sport Chrono-pakket verrraadt zijn aanwezigheid door de chronometer op het dashboard en de schakelaar voor de rijmodi op het stuur.
Dan zijn er nog de chassisaanpassingen: Porsche voorziet standaard adaptieve dempers die 10 millimeter liggen dan de exemplaren in de 718 Cayman (S). Als optie is er nog een sportonderstel dat het geheel 20 millimeter dichter tegen de grond legt. In combinatie met het Sport Chrono-pakket krijgt het ESP een tolerantere setting, en ook het Porsche Torque Vectoring-systeem met vectoriële koppelverdeling en mechanisch sperdifferentieel is standaard.
De 2.5 viercilinder boxer uit de Cayman werd dus onder handen genomen en kreeg van de Porsche-ingenieurs een grotere inlaat en hogere turbodruk. Dat levert 365 pk op (15 pk meer dan de 718 Cayman GTS en zelfs 35 pk meer dan de vorige Cayman GTS). Standaard komt de 718 Cayman GTS met een manuele zesversnellingsbak, maar onze testauto was voorzien van de automatische PDK-zevenbak met dubbele koppeling. Het resultaat is 430 Nm (420 Nm in de manuele versie) en zorgt voor een sprint naar 100 km/u in 4,1 seconden en een topsnelheid van 290 km/u.
In combinatie met de standaard sportuitlaat produceert de 718 Cayman GTS trouwens extra decibels. Teveel zelfs, want we betrapten onszelf erop de sportuitlaat vaker uit- dan in te schakelen. Zeker tijdens lange ritten. De rauwe baritonklank van de viercilinder zegt bij het starten en in vrijloop eerder Subaru Impreza WRX dan Porsche 911. Geen toonbeeld van muzikaliteit, maar hij herpakt zich wel als je wat toeren maakt.
En toeren maken doet deze GTS gelukkig graag. Het maximumkoppel wordt afgegeven tussen 1.900 en 5.000 tpm, maar de GTS trekt ook daarboven gedecideerd door. Indrukwekkend en onvermoeibaar. De PDK-bak reageert alert en intelligent, maar wil af en toe wat te lang in een verzet blijven hangen. Even knijpen met je rechterhand in de peddels achter het stuur, en de Cayman is weer bij de zaak.
De 718 Cayman GTS stuurt trouwens scherp en precies, en met het mes tussen de tanden blijft de balans beheerst. De Porsche vertelt je door het stuur heen wat de voorwielen doen, en stelt je intussen gerust met zijn overvloedige zijdelingse grip. Ga je de eerste keer voorzichtig terug op het gas bij het uitsturen, dan doe je dat daarna met steeds meer vertrouwen.
Pluspunten zijn er ten slotte nog voor het comfort. Je zou denken dat de combinatie van 20-duimsvelgen, laagprofielrubber en een 10 millimeter lagere ophanging om problemen vraagt, maar niets is minder waar. De Porsche-ingenieurs vonden een uitstekende afstelling in de demping.
Het standaard PCM-infotainmentsysteem (Porsche Communication Management) laat zich met knoppen of via het touchscreen bedienen, en kan optioneel nog worden uitgebreid met een wifi-hotspot en een Bose- of Burmester-audio-installatie. De veiligheidsuitrusting in de 718 Cayman GTS is standaard relatief beperkt. Bijbetalen doe je onder meer voor een (al dan niet adaptieve) snelheidsregelaar, een dodehoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning.
Porsche zet zijn 718 Cayman GTS in de catalogus vanaf € 79.109,80, met manuele zesversnellingsbak. Dat is een dikke € 10.000 meer dan de 718 Cayman S, maar je krijgt er wel heel wat meer standaard voor in de plaats. Zoals de chassisaanpassingen en de zwarte opsmuk, zaken die je ook op de S kunt bestellen, maar dan wel duurder uitkomt. Hou je het alleen bij de chassisaanpassingen, dan zit je met de 15 pk minder krachtige S zo’n € 4.000 onder de prijs van de GTS. Jammer dat je nog steeds moet bijbetalen voor zaken zoals een automatische klimaatregeling met twee zones of een navigatiesysteem.
Met de PDK-versnellingsbak geeft Porsche voor de 718 Cayman GTS een gemiddeld verbruik op van 8,2 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 186 g/km. Wij noteerden op het einde van de rit een gemiddelde van 11,2 l/100 km. Natuurlijk geldt hier de regel: hoe sportiever je rijdt, des te hoger het verbruik.
De Porsche 718 Cayman GTS is een geweldige auto: een sportief, evenwichtig, dynamisch en tegelijk comfortabel totaalpakket, dat kilometers ouderwets rijplezier garandeert. Die vlieger gaat weliswaar ook op voor de 718 Cayman S, die qua prestaties amper hoeft onder te doen. Maar tel alle extraatjes bij elkaar op, en de GTS is zowaar aantrekkelijker geprijsd dan de S. Bovendien leveren drie letters meer inruilwaarde op dan één. Een slimme investering dus.
De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.
Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.
Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.
Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.
Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?
Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?
VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?
De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.
Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.
De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller
De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?
Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?