Testen

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

Een nieuwe generatie ontwikkelen van een auto met een klinkende naam is geen evidente opgave. Zeker niet in deze tijden waarin uitstoot, geluid en verbruik aan banden worden gelegd. Maar wat doe je als die klinkende naam ‘Porsche 911’ is? Wij zochten het uit aan de hand van de Carrera S.

  • Bervoets Wim
  • 03 juli 2019
  • PORSCHE
4,0
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Authentiek rijplezier
  • Sportwagen voor dagelijks gebruik
  • Tonnen grip
  • Motor mist wat muzikaliteit
  • Nieuwe bediening vergt gewenning
  • Plaatsen achterin bijna onbruikbaar

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

Met dit nieuwe model, dat de interne codenaam 992 meekrijgt, is Porsche al aan de achtste generatie van zijn legendarische sportwagen aanbeland. Die heeft de laatste decennia heel wat evoluties ondergaan: van een luchtgekoelde boxermotor naar een watergekoelde, van een atmosferische motor naar een motor met turbo, en van een luid zingende boxer naar een discreter gevooisde flat six met partikelfilters. En er zit zelfs een heuse hybride aan te komen. Maar er zijn nog zekerheden: de motor in deze nieuwe 992 is nog steeds een boxermotor met zes cilinders, en die zit nog steeds helemaal achterin.

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

De tekentafel

Meer nog: de nieuwe generatie van de legendarische sportwagen herken je nog steeds meteen als Porsche 911. Vooraan krijg je dus nog steeds twee ronde koplampen, met een nieuwe led-signatuur en een motorkap die stevig naar beneden duikt. De bumper vooraan laat de luchtinlaten naadloos in elkaar overvloeien zodat ze een geheel lijken te vormen, al is er een Sport Design-pakket dat daar een mouw aanpast.

Achteraan zorgt een led-strook nu altijd voor de visuele verbinding tussen de nauwe achterlichten. De achterruit vloeit over in het radiatorrooster, dat het derde remlicht integreert. Daaronder huist de uitvouwbare brede achterspoiler, die voor een efficiëntere aerodynamica zorgt. De wielbasis van de 911 blijft ongewijzigd en zijn lengte neemt amper toe, maar hij staat wel potiger op de wielen: het spoor is vooraan 45 en achteraan 44 millimeter breder. De deurgrepen zijn verzonken in de deurpanelen, en schuiven elektrisch uit wanneer je de deuren opent.

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

Binnenin slaat de Porsche 911 de weg in die de Cayenne en Panamera hem voorgingen: dat van de digitale displays en knoppenvrije aanraakpanelen. Verwarming, rij- en comfortfuncties bedien je dus met een touchscreen met haptische feedback, het instrumentenpaneel heeft alleen nog een analoge toerenteller en de keuzehendel voor de versnellingspook geen manuele modus – die schakel je in met een drukknop.

De digitalisering doet dus stevig zijn intrede in de 911, en daar moet je wel even je weg in zoeken. Gelukkig zijn er nog onwrikbare tradities, zoals het contact links van het stuur en de centrale positie van de toerenteller. De rijpositie is voortreffelijk, alleen de plaatsen achteraan beschouw je beter als extra bagageruimte. Want met 132 liter in de koffer vooraan is die sowieso beperkt.

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

De testbank

De iconische flat six onder de motorkap achteraan werd voor deze nieuwe generatie stevig onder handen genomen. Turbo’s deden hun intrede bij de facelift van de vorige generatie, maar die werden nu vernieuwd en vergroot, de luchtinlaat, koeling en compressie werden herbekeken. Het resultaat is een winst van 30 pk en 30 Nm voor deze Carrera S: de 3 liter grote zescilinder boxermotor produceert nu 450 pk en 530 Nm. In combinatie met het Sport Plus-pakket en de standaard PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten sprint de nieuwe 911 naar 100 km/u in 3,5 seconden, en gaat hij door tot 308 km/u.

Porsche is er opnieuw in geslaagd om van de boxermotor een soepele, krachtige en onvermoeibare motor te maken: de acceleratie is indrukwekkend – wanneer het maximumkoppel wordt vrijgegeven wat lineair – en haast eindeloos, de PDK-versnellingsbak – die ook grondig herzien werd en er een verzet bijkreeg – foutloos, snel en intelligent, en de combinatie van de twee is om van te smullen. Alleen jammer dat de geluidsbeleving in het interieur sterker is dan aan de buitenkant. Maar dat is een gevolg van de moderne tijden.

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

Porsche is natuurlijk Porsche, en spendeerde een groot deel van de ontwikkeling aan het chassis. Breder rubber achteraan zorgt in deze achterwielaangedreven Carrera S voor tonnen grip. Daardoor rijdt de 911 onverstoorbaar, al is er natuurlijk ook de nodige elektronica die je als chauffeur een hand boven het hoofd houdt. Het chassis verder aanscherpen kan uiteraard, met een 10 millimeter lagere PASM-ophanging (Porsche Active Suspension Management), keramische PCCB-remschijven (Porsche Ceramic Composite Brake), actieve antirolstangen en meesturende achterwielen.

Maar zelfs als basisversie is het rijgedrag van de 911 als vanouds om van te smullen, met een directe en precieze besturing die voor sportiviteit zorgt, en een rijcomfort dat van deze 992 opnieuw een dagelijks perfect bruikbare machine maakt. Pluspunten gaan daarbij naar de ‘Wet Mode’, een systeem dat je voorstelt om de rijmodus voor nat wegdek in te schakelen wanneer het regent, de stabiliteitscontrole aanscherpt en de gasrespons insnoert. Met de modus overleefden we tijdens onze testdagen zonder kleerscheuren enkele stevige stort- en hagelbuien.

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

De rijpolitie

De andere rijhulp is vanzelfsprekend ook op de afspraak. Zoals een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en herkenning van voetgangers en fietsers, een optionele adaptieve cruise control met rijstrook- en filehulp, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, nachtzicht en uitgebreide parkeerhulp met camera’s.

De gadgets

Navigatie en infotainment zit gebundeld in het 10,9 duim grote touchscreen. De connectiviteit is dus uitgebreid, met onder meer Apple CarPlay en Android Auto. Er zijn ook uitgebreidere geluidsinstallaties terug te vinden in de optielijst, van Bose en Burmester. In tegenstelling tot de rijhulp, die meestal optioneel is, is de connectiviteit standaard uitgebreider.

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

De rekening

Dat neemt niet weg dat er je een mooi prijskaartje te wachten staat: de Porsche 911 Carrera S zet minstens € 123.395,80 onder de streep. De vierwielaangedreven Carrera 4S doet daar nog eens zowat € 8.000 bij. En dan zijn er natuurlijk nog de onvermijdelijke opties: wil je ten volle profiteren van wat de Porsche 911 aan rijdynamiek, comfort en luxe te bieden heeft, mag je al snel nog eens € 30.000 bovenop de basisprijs rekenen. Het verbruik? Porsche geeft 8,9 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 205 g/km. Wij klokten na onze testdagen af op een gemiddeld verbruik van 11 l/100 km.

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

Het verdict

Porsche is er met de achtste generatie van zijn legendarische 911 in geslaagd om zijn iconische sportwagen subtiel te laten evolueren en tegelijk weer helemaal up-to-date te krijgen voor deze moderne tijden. Deze 911 Carrera S laat opnieuw zien waarom de Duitser een referentie blijft op sportwagenvlak. Alleen jammer dat het voor een redelijk verbruik wachten is op de hybride, en dat zijn prijzen blijven weggelegd voor de happy few.

Rijtest: Porsche 911 Carrera S (992), logische vooruitgang

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km