Testen

Rijtest: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo: what’s in a name?

In Zuffenhausen zijn ze vastbesloten om de elektrische revolutie in te zetten. Nog niet met de 911, maar met de volledig elektrische Mission E, die Tesla het vuur aan de schenen moet leggen. In afwachting daarvan culmineren sport en alternatieve brandstoffen bij Porsche in de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Een hele mondvol…

  • Bervoets Wim
  • 09 maart 2018
  • Porsche
4,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Supersonische prestaties
  • Uitzonderlijk compromis comfort/wegligging
  • Gepeperde prijs
  • Gewicht en afmetingen
  • Mist wat sensaties

Met de Panamera weet je natuurlijk al waar je aan toe bent. Porsches vijfdeurscoupé is aan zijn tweede generatie toe en wil meer 911 zijn dan ooit. Zijn krachtigste versie is de Turbo, tenzij je die 550 pk sterke 4.0 V8 combineert met een elektromotor. Dan mag je nog een “S” toevoegen aan het opschrift, en er meteen het achtervoegsel “E-Hybrid” bijkleven. En de Sport Turismo? Dat is Porsches interpretatie van de shooting brake.

De tekentafel

De Sport Turismo debuteerde vorig jaar in Genève, en is vanaf de B-stijl een andere Porsche dan de klassieke Panamera. Achteraan heeft hij bredere schouders, de kofferklep krijgt een lagere laaddrempel en het koffervolume neemt toe: van 500 liter in een gewone Panamera tot 520 liter in de Sport Turismo. Door de batterijen blijft daar in deze E-Hybrid 425 liter van over. De lengte blijft met net iets meer dan 5 meter zo goed als ongewijzigd.

In het interieur wordt het dashboard gedomineerd door een 12,3 duim groot infotainmentscherm en een middenconsole die als een soort groot touchscreen haptische feedback geeft. Het Porsche Advanced Cockpit heeft de toerenteller nog steeds centraal op het instrumentenpaneel, vergt met de extra info van de hybride aandrijflijn wat gewenning maar ziet er wel gelikt uit. De afwerkingskwaliteit is onberispelijk, net als het plaatsaanbod. De Sport Turismo is trouwens de eerste Panamera met een derde – in de praktijk onbruikbare – plaats op de achterbank, al kan je nog steeds twee afzonderlijke zetels bestellen.

Is de Panamera Turbo Sport Turismo met 2 ton droog aan de haak al geen lichte jongen, dan voegt de E-Hybrid daar maar liefst 290 kilogram aan toe: de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo weegt vlot 2,4 ton… Maar Porsche zou Porsche niet zijn als het daar een hele hoop afkortingen voor heeft. Lees even mee: PTM (Porsche Traction Management, adaptieve vierwielaandrijving), PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control, adaptieve antirolstangen), PTV Plus (Porsche Torque Vectoring, sperdifferentieel), PASM (Porsche Active Suspension Management, adaptieve luchtvering met drie kamers), PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes, koolstofkeramische remschijven), en ten slotte PAA (Porsche Active Aerodynamics, met onder meer een actieve achterspoiler die meer neerwaartse druk oplevert).

De testbank

Waaruit de hybride aandrijflijn dan bestaat? Uit de 550 pk en 770 Nm sterke 4.0 V8 biturbo uit de “gewone” Turbo-versie, waar nog eens een 136 pk sterke elektromotor aan wordt gekoppeld. Het resultaat: een gecombineerd vermogen en koppel van 680 pk en 850 Nm, een sprint naar 100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Puur elektrisch doet hij 6,1 seconden over diezelfde oefening, en houdt hij het bij een top van 140 km/u. Je geraakt in theorie dan 49 kilometer ver. De 14,1 kWh sterke batterij opladen duurt 2,4 tot 6 uur.

Hoeft het te verbazen dat deze Turbo S E-Hybrid als een kanonskogel uit de startblokken schiet? Niet alleen vanuit stilstand, maar ook wanneer je herneemt. Duw het gas in en de Porsche wacht even, alsof hij uit beleefdheid wil dubbelchecken of je zeker weet dat je plankgas wil geven. De PDK-achttraps schakelt terug, de Sport Turismo duwt daarop in alle verzetten onverstoorbaar en indrukwekkend in je rug. Dat gebeurt lineair en vrij van drama. De V8 zorgt wel voor de nodige baritonmuziek, maar meer sensaties hadden gemogen.

Dat kolossale gewicht levert trouwens verrassend genoeg geen problemen op in de bochten. Daar zit de meesturende achteras en het brede rubber van de achterwielen voor iets tussen, maar ook de hele tovenaarsschool aan elektronische en actieve chassissnufjes. Stuur de Turbo S E-Hybrid de bocht in, en het koetswerk blijft rimpelloos plat, de balans onverstoorbaar en de grip fenomenaal. Als je deze Panamera in het decor parkeert, dan heb je dat aan jezelf en je overmoedigheid te danken. Tegelijk blijft de schokdemping tolerant voor een sportieve rijstijl, ook met 21-duimsvelgen.

De gadgets

Het Porsche Communication Management-infotainmentsysteem is standaard bijzonder volledig: navigatie, smartphone-integratie met Apple CarPlay, geconnecteerde diensten en internettoegang, traceer- en monitorsystemen om je Sport Turismo vanop afstand te volgen, enzovoort. Daarnaast zijn er nog twee schermen op de achterbank die als tablets kunnen dienen, en geluidsinstallaties van Bose tot Burmester.

Het veiligheidsarsenaal bestaat uit een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookassistentie, een dodehoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning, enzovoort. Dan is er nog een optionele nachtzichtassistent en het InnoDrive-systeem, dat navigatiedata en data van de sensoren en radars gebruikt om de weg te “lezen” tot drie kilometer voor de auto en de auto efficiënter op zijn omgeving laat reageren wanneer je met de snelheidsregelaar aan rijdt.

De rekening

Hou je vast. De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kost € 193.454,80 euro. Dat is bijna € 80.000 meer dan de 462 pk sterke Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo en zo’n € 30.000 meer dan de Turbo Sport Turismo. In ruil daarvoor is alle chassishulp wel standaard en is de standaarduitrusting naar Duitse normen royaal. Zakelijke rijders: de Turbo S E-Hybrid heeft een CO2-uitstoot van 69 g/km, waardoor de Porsche niet meer alle fiscaal gunstige regimes geniet.

Over het verbruik gesproken: Porsche geeft een gemiddelde op van 3,0 l/100 km. In de praktijk hangt alles natuurlijk af van hoe vaak je oplaadt en hoe lang de afstand is die je aflegt. Bij dagelijkse korte trajecten is dat gemiddelde niet onrealistisch. Rij je meer, laad je weinig op of doe je dat al rijdend (de E-Hybrid heeft een “E-Charge”-functie), dan ga je vlot over 10 l/100 km. Je rijdt tenslotte met de krachtigste berline op de markt, en die heeft nog steeds een V8…

Het verdict

Is de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo een groene jongen of een fiscaal achterpoortje? Geen van beide: hij is een rijdende showroom voor wat Porsche in huis heeft aan chassis- en hybrideknowhow. Een opwarmertje, als het ware, voor de volledig elektrische Mission E. De Duitsers bewijzen dat ze sportieve en ecologische prestaties kunnen combineren tot een aantrekkelijk geheel. Zij het een geheel met een stevig prijskaartje…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km